Gå til innhold
Arkivverket

[#36254] Nathanael Madsen Melbo, hans opphav og etterkommere ?

Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Robertsen

Hei Hans.Det finnes ingen Mads Offersen Hundevad i boken 'Fra Hvide til Hundevad', men et kapittel beskriver Hundevad-slekten fra 1500 til 1900. Om jeg får din e-mail kan jeg godt sende dette til deg - det er meget interessant lesning.Jeg har vært i kontakt med forfatteren til boken, Per Andersen, som har forsket på Hundevad-slekten. Han mener det er nærliggende at Mads er sønn av den Offer Hundevad som nevnes i 'Kolding bys bog' og han finner det meget sannsynlig at Mads er etterkommer etter Hundevad-slekten i Sønderjylland i alle fall at navnet stammer herfra.mvh Frank

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Hei Dette var veldig nyttig og interessant. Setter stor pris på at du sender kapitlet som omtaler Hundevad slekten. Min epost adresse er: hagangst@online.no.Interessant å notere at også forfatteren av boken antar at det er meget sannsynlig at Mads stammer fra denne Hundevadslekten. Ser fram til spennende lesning. Mbh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(3:) En datter av Mads Ovesen (Hundevad) skal være g. 1674 m. Anders Mogensen Thilemann, bosatt i Sand (Sanne). Anders var s. av sognepresten i Hadsel, Mogens Pedersøn Thilemann (1599-1664). Hva het denne datteren ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(22:) Jeg oppfattet Anna som to gen. eldre, dvs. som datter av Offer og dermed søster av Mads Ovesen (f.ca. 1600), far til (bl.a.?) Christen, Nathanael og Offer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hei Frank.Etter som jeg er etterkommer av denne slekta, er jeg også interressert i denne boka. Min adresse er: paal.martin@bluezone.no.Mvh. Pål

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Det er spennende å se utviklingen i denne saken og i den anledning legger jeg ut første del av det jeg har notert om norske etterkommere etter Mads Offersen. Om noen ønskeer mer utfyllende informasjon om videre etterkommere gi meg en tilbakemelding og jeg sender pr epost det jeg har Mvh Hans Gangstø Mads Offersen Hundevad, f. ukjent på ukjent sted, d. ukjent i Nordland. I en artikkel i Håløygminne bind VI i 1943 skriv historikeren Anna Haug: 'Kor dei kom ifrå, dess Hundevad'ane, kan vel ingen seia på ein prikk. Det var sjøfaranade folk som meir enn eingong hadde kryssa havet mellom Vesterhavsøyane og Norge, kanskje med Nederland, Nordvest-Tyskland eller Danmark som mellomstasjoner. Dette hadde gått for seg gjennom lange tider, far etter farfar, son etter far. Den store samlingsstaden var Bergen; her tok dei borgarskap. Her råka dei kjenningar som hadde fare landet rundt og her fekk dei greie på ein stad langt oppe i nord der fisken gjekk i store stimar tett utanfor stuedøra. Det måtte dei sjå, dt laug vera marknad for dei, - so tok dei til å handla 'på Nordlandene'. det var elles ikke berre handelsfolk, det var handverkare av ymes slag. I 'Nordlandene' fann dei levelige vilkår, og mange slo seg til der for godt. Den første av ætta som slo seg ned i Hadsel var Mads Offersen. Det er uvisst kva tid han kom, men i 1635 sat han som eigar og brukar av 4 vog i Melbu, han var gjestgjevar, jekteskippar og lensmann i Hadsel. I Bømlo bygdebok bind IV er det nevnt at søster til Mads, Anna Offersdotter var gift med presten Christen Jensen Seljø.I skiftet etter Anna er nemnd at 'Herr Nathanael Madsen Melboe, prest til Stord - ein brorson hennar, tok seg av saka.' Han giftet seg med Maren Hemmingsdotter, f. ukjent på Hadsel,Vesterålen. Barn: i. Christen Madssøn Hundevad, f. 0 ___ 1622 i Melbu,Hadsel,Vesterålen. Hadde borgerskap i Bergen,men var bosatt i Vesterålen. Historikeren Anna Haug skriv om etterkommerne hans i Håløygminne Hefte 1 1944. Han giftet seg med Berete Mogensdotter Tellemann, f. 0 ___ 1632 i Hadsel,Vesterålen, d. 0 ___ 1705 i Hadsel,Vesterålen. 2. ii. Dorotea (Dorthe) Madsdotter f. 0 ___ 1625. 3. iii. Nathanael Madssøn Melbo f. ca 1630. iv. Offer Madssøn Hundevad, f. 0 ___ 1644 i Melbu,Hadsel,Vesterålen, døpt Historikeren Anna Haug skriv om etterkommerne hans i Håløygminne Hefte 1 1944. Han giftet seg med Gjertrud Mogensdotter Tellemann, f. 0 ___ 1644 i Hadsel,Vesterålen, d. 0 ___ 1725 i Hadsel,Vesterålen. 2. Generasjon2. Dorotea (Dorthe) Madsdotter, f. 0 ___ 1625 i Hadsel,Vesterålen. Hun giftet seg med Anders Anderson Brose, f. 0 ___ 1629 i Kinsarvik,Ullensvang,Hordaland, , (sønn av Anders Jenssen Brose og Sara Nilsdotter Bugge) d. 0 ___ 1718 på Valvatne,Stord,Hordaland. Anders: De bodde på Valvatne på Stord og Anders overtok garden på Valvatne i 1662. Om Anders sies det i Stord Bygdebok: ' I manntallet i 1701 er han nemnd som 'høi bådsmand under de mariner'. Kona hans var den dyktige matrone Dorotea Madsdotter. De hadde 5 born. Anders hadde mange jern i elden. Han hadde soleis fraktefartøy både innanlands og på utland, helst til Skottland, og han var sjølv skipper. Retten klandra ved eit høve Anders Brose for at han var so sein med rekneskap og oppgjer til medreiarne sine. Han hadde soleis ikke gjort greida for ein tur til Skottland i 1665, 'och nu er det 11 aar siden'. Barn: 4. i. Anna Andersdotter Brose f. 0 ___ 1679. ii. Mads Anderson Brose, f. ukjent på Valvatne,Stord,Hordaland. Iht Stord bygdebok var Mads i tollvesenet. iii. Nathanael Anderson Brose, f. ukjent på Valvatne,Stord,Hordaland. Iflg Stord bygdebok var Nathanael i tollvesenet.' iv. Anders Anderson Brose, f. 0 ___ 1684 på Valvatne,Stord,Hordaland, d. 0 ___ 1742 på Valvatne,Stord,Hordaland. Han giftet seg med Abel Michelsdotter Gram, gift (datter av Michel Iversen Gram og Maren Arnoldsdotter). v. Maren Andersdotter Brose, f. ukjent på Valvatne,Stord,Hordaland. Gift og bosatt i Bergen. Nathanael Madssøn Melbo, f. ca 1630 i Hadsel,Vesterålen, d. 0 ___ 1687 på Stord,Hordaland, gravlagt 0 ___ 1687 på Stord,Hordaland. Nathanael ble den 3/5 1658 innskrevet i universitetsmatrikkelen som «Nathanaël Matthiæ Undevanus» , og er da oppgitt å ha gått på latinskolen i Stavanger. Han er uten tvil identisk med den senere sognepresten på Stord, der han var kapellan fra ca. 1662-63 og ble sognepest i 1670. Det er usikkert hva «Undevanus» kunne være, men ser ikke bort i fra at det gjerne kunne være en latinisering av slektsnavnet «Hundevad», et navn man mener hans søsken benyttet. Han deltok i Københavns forsvar i 1660 årene.Han ble personlig kapellan hos Sokneprest Peder Svegning på Stord. Ble sokneprest deretter i 20. nov.1669.Som rimelig kan være var det uenighet mellom Nathanael og svigerfaren Svegning, og biskopen forholdt dem ved visitasen i 1668 å enes. Men da de ikke kunne dette, kom saken inn for domskapitlet. Nathanael var gift to ggr første gangen med Maren, som var datter til Svegning Nathanael fikk gode skussmål for sin prestegjerning på Stord. Han giftet seg med (1) Maren Pedersdotter Svegning, (datter av Peder Olsen Svegning og #ukjent). Han giftet seg med (2) Sara Iversdotter Gram, f. 8 aug 1652 i Huglo,Hordaland, (datter av Iver Knudssøn Gram og Karen Andersdotter Brose) d. 0 ___ 1729 i Stord,Hordaland, gravlagt 18 Jan 1729 i Stord,Hordaland. Barn: i. Mads Nathanaelsen Melbo. Han skal ha vært leksehører ved Bergen skole. ii. Karen Nathanaelsdotter Melbo. 5. iii. Johanne Nathanelsdotter Melbo. iv. Inger Nathanaelsdotter Melbo, d. 0 ___ 1760. Hun giftet seg med Søren Nielsen Berg, d. 0 ___ 1730 i Bergen,Hordaland. 6. v. Anna Nathanaelsdotter Melbo f. ukjent. 7. vi. Iver Nathanaelsen Melbo f. 0 ___ 1672. vii. Maren Nathanaelsdotter Melbo. Hun giftet seg med Gregers Artrum, f. 0 ___ 1680, d. 0 ___ 1734. Gregers: Bodde på Søre Sundnes i Fjelberg 1718-1734. Han er nemnd som løytnant. viii. Sara Nathanelsdotter Melbo, f. 0 ___ 1684, d. 0 ___ 1751 i Stord,Hordaland. Hun giftet seg med (1) Thorbjørn Larssen, d. 0 ___ 1734 i Halsnøy Kloster,Kvinnherad,Hordaland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Dorotea (Dorthe) Madsdotter må vel være født 20 år senere enn du antyder her, og hennes svigermor skal ha visstnok ha vært borgermesterd. fra Bergen, Sara Søfrensdatter, ikke Sara Nielsdatter Bugge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hei Hans!Du nevner at Michel Iversen Gram var gift med Maren Arnoldsdotter. Iflg.Sveio I, side 305, nr. 14 var Maren datter av Anders Rasmusson Rasch, toller på Eldøy, Stord. Da Michel døde ga enka 2 vakre lysestaker til Mostra kirka med påskrift ' Salig Michel Ifversen, Maren Andersdtr. Anna 1701' for gravsted under gulvet i kirka. Maren ble 2.gang gift med Nathanael Andersson Brose Valvatna,Stord d.72 år gammel i 1748. De hadde ikke barn. Maren døde i 1737, 88 år gammel. Sveio I, side 306, nr. 15Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Vedr. innlegg 32. Ved gjennomsyn kan det se slik ut ja. Skal sjekke notatene om dette. Vedr innlegg 33 ''Som rimelig kan være' at det var 'uenighet mellom Nathanael og svigerfaren Svegning' ? ' Tja, si det, dette er et sitat tatt direkte fra en skriftlig omtale om familien. Har ikke kilden for hånden akkkurat nå, men kan nok ta den fram om påkrevd. Tatt med mer som en kurositet fra min side. Ikke usannsynlig at det kan oppstå uenigheter mellom familiemedlemmer og det gjelder vel gjerne også i slike sammenhenger. Vedr. innlegg 34. Ser fra mine notater om Michel at dette er tatt fra en privat kilde hvor det var tatt med ekteskapet til Michel uten kildeangivelse. Takk for korrigering, Johan, skal få rettet dette. Mvh Hans G Hans G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(34:) Maren levde altså ca.1649-1737, og hennes første ektemann Mikkel Iversen Gram ca.1660?-1701. Jeg har registrert barna Abel (g. Anders Andersson Brose) og Andreas (f.1691, g.m. Sophie Cramer og Ide Thode). Når ble Maren og Mikkel gift ? Var det fler barn ? Maren's fertilitet må vel ha sunget på siste verset i 1691, 42 år gammel som hun var ...Maren's 2. ektemann var altså enda yngre, Nathanael Andersson Brose ca.1675-1758. Han var vel da en (10 år) eldre bror av Anders Andersson Brose (1684-1742), g.m. ovennevnte Abel Michelsdotter Gram ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Av Sveio-boka (s. 306) framgår det at Maren (som først var g. Mikkel I. Gram og senere Nathanel A. Brose) var 78 år gammel (ikke 88, ref. innlegg 34) da hun døde fra sistnevnte i 1737. Hun var altså f. rundt 1659, og fikk sine 7 barn fra 1685 og helt fram til et år eller to før Mikkels død rundt 1701. Boka sier intet om foreldrene til Nathanael A. Brose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.