Gå til innhold
Arkivverket

[#36256] Johanne Margrethe Fibekker, 1829 - 1867. Forfedre?

Gjest Sølvi Lerfald
 Del

Recommended Posts

Gjest Sølvi Lerfald

Johanne Margrethe Fibekker gifter seg med Thorvald Christian Schmidt i 1856. Han er baker, f. i Trondheim. De får 4 barn, og hun dør to dager etter at det yngste barnet er født. På dette tidspunktet bor de i Oslo. Opplysningene om henne er hentet fra slektsoversikter om den 'Trondhjemske Schmidtfamilien'. Kirkebøker er ikke sjekket. Hennes etternavn gir ingen treff i de digitale kildene, og heller ikke på google. Har lurt litt på om navnet kan være en forvanskning av det danske slektsnavnet Fibiger, men har foreløpig ikke fått noen fulltreffere.Har noen vært borte i dette navnet? Alle opplysninger er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Thorvald og Johanne Marie Fibikker ble iflg. FS/VRI viet i Vor Frelsers kirke i 1856:Thorvald SCHMIDT Age At Marriage: 30Parents: Father: Johan SCHMIDTMarriage: Spouse: Johanne Margrethe FIBIKKERAge At Marriage: 30Marriage: 29 Dec 1856 Place: Oslo, Akershus, NorwayCollection Details: Domkirken, Vor Frelser; Den Norske KirkeHans far var Johan Schmidt, mens hennes far er oppgitt til Johan Peter Olsen:Johanne Margrethe FIBIKKER Age At Marriage: 30Parents: Father: Johan Peter OLSENMarriage: Spouse: Thorvald SCHMIDTAge At Marriage: 30Marriage: 29 Dec 1856 Place: Oslo, Akershus, NorwayIflg. FS/IGI får de følgende barn: Johanne Alvilde, døpt 25.7.1858; Johan Christian Ludvig, døpt 9.12.1860; Abel Margrethe, døpt 2.8.1863. Og i FS/VRI finner jeg Christine Micoline (Nicoline) Eleonora, f.10.10.1865, døpt 15.4.1866. Ved den yngste datterens dåp står mor oppført som Johanne Margrethe Fibeche.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS VRI: Thorvald Christian Schmidt 30 år far Johan Schmidt ble gift 29/12 1856 Vår Frelser krk. Kra. med Johanne Margrethe Fibikker 30 år far Johan Peter Olsen.Ved barnas dåp i Vår Frelsers krk. kalles hun Fi(e)becker.I 1865 bor Thorvald Smith i Tønsberg som gift mann, men familien står ikke nevnt der.Det blir født 2 jenter i København i 1801 og 1807 med navn Charlotte, foreldre Andreas Carl Fiebecker og Marie Kirstine Gurre/Gurne. Lurte derfor på om det kunne være moren til Johanne M. som het Fiebecker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

I ministerialboken står hennes navn skrevet Fibekker (staveformen gjentas for faren), at hun er født i København og var 30 3/4 år ved vielsen i Vor Frelsers Kirke i Christiania 29.12.1856. Thorvald Schmidt født i Trondhjem, alder 30 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Tusen takk! Da har jeg kommet et langt stykke videre. Det er forøvrig et mysterium hvor familien til Thorvald oppholder seg i 1865. Jeg finner dem verken i Tønsberg, Oslo eller andre steder i landet, men det finnes vel enda noen søkevarianter jeg ikke har prøvd! Takk igjen. Mvh Sølvi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hun blir jo for ung til å være den som giftet seg 30 år gammel i 1856, men ellers er det mye til felles. Eller har hun oppgitt feil alder ?FS: Johanne Margrethe Fibecker dpt. 24/1 1830 Garnison sogn or den Herre Zebaoths kirke København, foreldre Johan Peter Olsen Fibecker og Kirstine Michelsdt. Kofod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Fra den tidligere nevnte slektsoversikten har jeg fødselsdato 29. desember 1829, og da skulle vel dåpsdatoen passe godt. Kan derfor være feil oppgitt alder ved giftemål. Jeg har nå fått sjekket folketellingene i Danmark og finner henne på Bornholm i 1840 (11 år) og 1845 (16 år), og i København i 1850 (20 år). Det står at hun er født i København, og foreldrene er oppgitt å være Johan Peter Olsen Fibekker og Kirstine Kofoed. Nå blir utfordringen å finne når hun kom til Norge (og hvorfor, om nå det er mulig å finne ut). Dette er morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Lerfald

Ja, det har jeg. Foreløpig velger jeg å tro at det er feilregistrering at han ikke står som enkemann, (Johanne Margrethe dør i 1867, i alle fall i følge slektsoversikten). De andre dataene stemmer jo sånn noenlunde (fødested og fødselsår). Han dør i Trondheim i 1900 (23. mai), og dette er bekreftet både i kirkeboken for Vår Frues kirke og i dødsannonsen i Trondhjems Adresseavis, som det nå går an å bla i på nettet, Lenke.I dødsannonsen står døtrene nevnt, gift henholdsvis Alsager, Eggen og Celius. Sønnen døde i 1866, trolig i Oslo. Jeg regner med at også Johanne Margrethe dør i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.