Gå til innhold
Arkivverket

[#36258] Annichen Hansd. g. 1736 Lunner. Foreldre?

Gjest Bjørg Lunde
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg Lunde

En gang før 1732 reiste Ole Gundersen Skjerper sammen med en del andre bergverksarbeidere fra Kongsberg til Grua for å undersøke om gruvene inneholdt nok sølv til at det var drivverdig. Han giftet seg 15.10.1736 på Lunner med Annichen Hansdatter, og de to eldste barna var født der.Døpt 2.6.1737 - Maria Elisabet. Hun døde året etter og ble begravet 12.10.1738. Faddere var Christoffer Tiismand, Christian smed, Ole Heligsen, Mari Haagenstad, Kiersti Frøse??(Frøsli?).Døpt 31.8.1738 Dorthea (ble senere kalt Fredricke). Faddere var Lorentz Taxt, Christian smed, Sivert Pedersen, Marthe Gruva, Ingebor Haagenstadstuen.Det ser ut som om det blant fadderne var både bergverksfolk og folk fra bygda.Annichen Hansdatter var også fadder i denne tiden: 26.10.1738 for Tøsten Haagenstadstuens barn Kari, og 19.4.1739 for Ole Heligsens barn Maria Lisbet.Familien reiste tilbake til Kongsberg før 1740, og resten av barna ble født der, Maria Elisabet i 1740, Maria Magdalena i 1743, Margrethe i 1744, Hans i 1746 (død 1748) og Karen/Carine i 1748. Ole Gundersen døde i 1775 og Annichen forsvinner fra Kongsberg (finnes ikke som kommunikant).Kan noen hjelpe meg med foreldrene til Annichen Hansdatter?mvh Bjørg Lunde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Jeg glemte å si at Ole Gundersen og Annichen Hansdatter ble trolovet 2.9.1736. Kausjonister var Mons: Tismand og Hans Haagenstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 år senere...
Gjest Rune Arenfeldt Berg

Hei Bjørg! Ole Gundersen Skjerper og Annichen Hansdatter var ikke den eneste forbindelsen som oppsto de årene bergmennene fra Kongsberg var på Lunner. Goro fra Bjøralt gifta seg med Christian Smed (seinere Strøm), blant annet. Iflg rapporter sendt til Sølvverksadministrasjonen dro de ikke til Grua før 1736. Spørsmålet er om Annichen Hansdatter fulgte med Ole Gundersen eller om han fant henne. Opplysningen om trolovelsen er viktig. Tismand er Oles kollega, mens Hans Haagenstad er Annichens nærmeste. Faren? Fadderlistene har foruten kollegaer to ganger Haagenstad representasjon. Mer har jeg ikke foreløpig, men skal følge Haagenstad sporet videre. Sannsynligvis dekker ikke Jevnaker ministerialbøker hennes fødsel, uheldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei Rune, takk for svar. Jeg har ikke funnet noe mer om Ole Gundersen eller Annicken Hansd. For en tid siden lette jeg i dåpslistene for å se om de var blant fadderne på Lunner i denne tiden. Jeg fant at Annicken var fadder for 'Ole Heligens barn Maria Lisbet', 19. april 1739, og for 'Tøsten Haagenstadstuens barn Kari', 26. okt. 1738. Men det bringer meg ikke videre. Det er som du sier mulig at Annicken fulgte Ole fra et annet sted. Men jeg vet bare ikke hvor han kom fra før han kom til Grua omkring 1736. Han finnes ikke i 1732-tellingen for Kongsberg Sølvverk (denne skal være komplett, men det kan jo være noen som ikke har blitt med). Fint hvis du vil se på dette for meg. Kjenner du noe til de forskjellige fadderne/forloverne som er fra Lunner-området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Uten at jeg kan tilby noe konkret hjelp her, så må jeg jo si at Annichen Hansdtr. høres ut som et 'bergverksnavn'. Jeg har en del Annichen blant mine aner (og andre fjerne slektninger) - og samtlige tilhører bergverksslekter med svensk eller tysk slektsbakgrunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Ja, jeg tror nok også at Annichen Hansd. var om ikke fra Kongsberg så i hvert fall fra ett eller annet bergverksområde. Jeg tror Ole Gundersen arbeidet et annet sted en tid omkring 1730-36 og traff der Annichen som ble med videre til Grua. Jeg har lett etter en passende Annichen Hansd. på Kongsberg uten å finne noen, og heller ikke kan jeg finne at noen av fadderene til barna kan være fra hennes familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.