Gå til innhold
Arkivverket

[#36269] Iver Marthin Nielsen, hattemakar, f. i Bergen 1811 - til Arendal i Aust-Agder?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg finn denne huslyden i FT1865 på Barbodal i Austre Moland, Aust-Agder (dette vart vel sidan ein del av Arendal??):~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Iver Marthin Nielsen Husfader g Hattemager 1812 BergenJohanne Marie Johannesdatter hans Kone g 1829 Østre Molands Prgj.Karl Johan Nilsen hans Søn ug 1854 Østre Molands Prgj.Niels Johan Nilsen hans Søn ug 1861 Østre Molands Prgj.~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~Hattemakar Iver Marthin Nielsen var fødd i Bergen 27.12.1811 og hadde før vore gift i Bergen med Aase Charlotte Johnsen som døydde i Bergen i 1846 (eg har dei opplysningane eg treng om Aase og opphavet til Iver!).Eg vart overraska over å sjå at Iver gjorde Sørlending av seg, og no spekulerer eg på om det finst lesarar i Brukarforum med lokalkunnskap i Austre Moland/Arendal og som eventuelt kan hjelpa meg med fleire opplysningar derifrå, som t.d.:* Dato og stad for vigsli til Iver og Johanne?* Dato og stad for dødsfalli deira?* Dato og stad (gardsnamn i Austre Moland) for fødsli til Johanne?Eg takkar so mykje på førehand for alle gode tips!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Foreløpig kan jeg ikke hjelpe med personene, men her er ei lenke som presenterer kommuneinndelings-historikken i Aust-Agder (det som gjelder Arendal finner du øverst): http://www.aa-arkivet.no/kommuneinndeling.htm. Barbodal (Barbudalen) er strekningen på noen hundre meter fra Langsævannet til Barbu-bukta. Arendal jernbanestasjon ligger i Barbudalen, og det har vært førinsustriell/industriell virksomhet der helt fra 1574, da 'Det Barboiske Iærnwærch' ble etablert der (nedlagt midt på 1600-tallet; deler av utstyret flyttet til Holt, der Baaselands Jernverk - det senere Næs Verk - ble anlagt i 1665).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Eg vil tru Johanne Marie er denne, døypt 1828 i Øyestad: [url="http://www.familysearch.org/Eng/Search/igi/individual_record.asp?recid=100074871608&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=Norw9AAgd&juris2=AAgd&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=Aust%2DAgder&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeBroren Lars døypt i 1833: LenkeFaren er enkemann på Vigen i FT1865: LenkeBroren Lars ser ut til å bu på same garden i FT1900: LenkeFT1865 oppgir at sønnen Nils Johan er født i Austre Moland, men etter Familysearch er han døypt i Arendal:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.