Gå til innhold
Arkivverket

[#36283] Andreas Olsen og Anne Julina Wickstrøm, gift i Strømsgodset kirke 26.12.1866

Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Iflg FS/IGI giftet Andreas Olsen og Anne Julina Wickstrøm seg i Skoger/Strømsgodset 26.12.1866. De var begge 25 år og fedrene het hhv. Ole Andersen og Johan Fredrik Wickstrøm. Andreas Olsen var etter alt å dømme født i Sande, hvilket er den ene lille opplysningen som får meg til å tro at jeg kan være på rett spor. FS har ingenting om noen fødsel for noen Anne Wickstrøm rundt 1841. Jeg er heller ikke i stand til å finne dem i folketellingene og jeg vet heller ikke hvor det ble av dem.Kan noen hjelpe meg videre?Hilsen Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, Wickstrøm er et svensk etternavn, så kanskje Andreas var i Sverige ved folketellingen, og traff henne der? :-)Jan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur Peterson

Could someone translate to English? I know a family in US who would be interested in this couple and any descendants.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

OK....Andreas Olsen and Anne Juliana Wickstrøm where marrid in Skoger/Strømsgodset church (today within Drammen city limits) on Dec.26, 1866. They where both 25 years old (born 1841..) and their fathers' names were Ole Andersen and Johan Fredrik Wickstrøm,resp. According to the IGI entry, Andreas Olsen was born in Sande parish. Together with the other pieces of info, this last one is what makes me believe I found the correct person. There's no other info about Anna Wickstrøm in Familysearch (Norway and Sweden) and I can't find any of the two in the 1865 and 1900 censi.As commented on in the second entry, Anna Juliana Wickstrøm may have come from Sweden since Wickstrøm is a typical swedish surname, but so far it's only a clue.If this Andreas Olsen is the person I'm searching, his parents Ole Andersen and Anne Marie Olsdatter are living in Horten, Norway in 1865 (ref. 1865 census). I've just started to research this line of one of my ancestors descendants and have basically nothing to put forward.However, since I've deceided to 'dig up' every descendant of this particulat ancestor, I'm happy to get in tough with anyone who can contribute.RegardsKjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen med lett tilgang til kopi av kirkeboka for Skoger/Strømsgodset for tida rundt 1866 sjekke ut hvilke opplysninger som de facto er gitt i innføringen av vielsen i 1866?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Til Hanne! Takk skal du ha for urmakersvennen i Drøbak. Husker at jeg fant ham selv for en stund siden, men hadde egentlig ingen holdepunkter for at det kunne være ham, så jeg glemte ham i fortsettelsen. Allikevel - kjekt å bli minnet på det. (Det er da kirkeboka for Skoger/Strømsgodset kunne komme tilnytte).Det er definitivt dåpen til den riktige Andreas du la inn lenke for - men den har jeg visst om en stund. Andreas ble forresten døpt i Borre i Vestfold i 1856.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Skoger krk.bok: 1866 26/12 nr.24 Strømsgodset, ungkar Andreas Olsen, tømmermann, f. Sands/Sande? prgj. bor Øvre Strøms., 25 år, far Ole Andersen og pike Anna Juliana Wickstrøm, f. Norrbotten i Sverige, 25 år, far Johan Fredrik Wickstrøm. Forlovere: Anders Eriksen og Andreas Henriksen på Hedensrudhaugen?. Tillysningsdager 18-25/11 og 2/12 1866.Ikke funnet noe i innflyttingslister 1862(60) -1866.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hjertelig takk, Berit! Det ga ikke noe 100%-svar, men sannsynligheten økte for at jeg er på rett spor. Faren til 'min' Andreas, Ole Andersen f.1811 i Hurum, var nemlig hustømmermann og at sønnen ble det virker mer sannsynlig enn at han ble urmaker (ref. han i Drøbak).Berit - Tar du bryderiet med å se på fadderne, hvis de døpte barn i Strømsgodset rundt 1866 og rett etter?Må korrigere meg selv, ser jeg. Andreas ble konfirmert i Borre, ikke døpt.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Skulle gjerne gjort det, men nå har jeg ikke kirkebøkene da jeg har kommet hjem. Du var nok litt for sent ute med forespørselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur Peterson

Hello Kjell. Please refer to posting number 34268. Not everything matches but there might be a clue.If you wish, I can also give you a web cite on Rootsweb for a family tree which contains even more details.I will also be giving this family the address for these messages in case there is a connection. This family is also connecting to this marriage. Not sure what they might have to verify the connection.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Joda, Hanne - det er foreldrene som bor i Keisermarkgt i Horten i 1865. Sønnen Bernhard bor jo fremdeles sammen med foreldrene, men det var også en datter, Anne Marie (f.Drammen 1845/konf.Borre 1859) jeg ikke helt har klart å plassere finne mer om, f.eks. i FT1865. Ole Andersen og Anne Marie Olsdatter fikk også tre barn til, men de døde tidlig.---------------------Arthur! I agree that everything doesn't match, but nevertheless, I would very much like to have the link to the Rootsweb site!There's still one important piece of info that still makes me hope/think/believe that it's 'my' Andreas Olsen who was married to Anna Wickstrøm in 1866: The fact that Sande (and not Drammen or Skoger) is entered as his place of birth in the wedding record. The wedding record also state that 1) Anna Wickstrøm's place of birth was Norrbotten which is located in northern Sweden, though that may be in accordance with what is known to the US family you refer to. 2) Her father's name was Johan Fredrik Wickstrøm. At least I need to have Anna's birth record confirm that his patronym was Nicolaisen (or Nicolaison in Sweden; otherwise the surname Nicolaisen would not apply in Anna Wickstrøm's case).Then we have the dilemma with the couple's age in Dec 1866. If we accept the traditional system that 25 years means that the person in question in in 'his/hers' 25th year, 1842 will be the expected year of birth. If not, the year of birth is more likely 1841.Hopefully, the christening records for Andreas Olsen's and Anna Wickstrøm's children (Strømsgodset church?) can reveal something about the family (i.e.godmothers/-fathers).Regards Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arthur Peterson

Here is the web cite link.LenkeThere is an IGI record at family search for an Anders Olsen born 20 Apr 1842 and Christening 29 May 1842 Norderhov, Buskerud. Parents listed are Ole Andersen and Gunnild Olsdr. That doesn't seem to fit anywhere either.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Andreas Olsen og Anna Juliana Wikstrøm døpte en datter, Anne Frederikke, i Frogner kirke 1.8.1869 (ref. Familysearch/IGI). Kan noen hjelpe med oppslag på bosted og navn på fadderne?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Fikk hjelp av Lier Historielag....Datteren Anna Frederikke ble født 22.4.1869 på Lian i Lier og døpt 1.8.1869 i Frogner kirke. Faddere: Christian Halvorsen Lian, Anne Marie Rånman fra Lian, Olavus Nilsen Lian, Maria Nielsdatter Lian, Faderen.Iflg. Kirkeboka for Lier flyttet Andreas Olsen og Anna Wickstrøm fra Lier i juli 1871 (Attest 4.7.1871). Reisemål: Calix i Sverige. (Sålangt jeg husker i farta ligger det i Norrbotten).Da vet jeg hvor jeg skal fortsette å lete....Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Fant en Anna Fredrika Olsen f.1869 i Norge. ugift kvinne. Piga hos Johan Petter Nilsson og Maria Elisabeth Sundqvist. Adressen er 76 te Qvarteret i Luelå Stadsførsamling, Norrbotten Len. Opplysningene er fra folketellingen 1890. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha! Jeg har ikke rukket å gå så veldig nøye inn på folketellinga 1900 for Norrbotten foreløpig, men jeg fant hele familien i Näsbyn (Nederkalix) i Norrbotten i 1880. Da hadde Andreas Olsen og Anna Juliana fått tre barn til: 1) Olava Maria f. 1871 2) Karl Bernhard f. 1874 og 3) Elin Henrika f.1876.Folketellinga for 1880 har 1841 som fødselsår for begge, så jeg blir mere og mere sikker på at det er 'min' Andreas jeg forfølger, dvs. han som ble født i Sande i 1841.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Olava Maria er i 1890 piga hos Magnus Gustaf Andersson Tullstasjonsforeståndare og skepparmestarte og hans hustru Juliana Burman. De bor på nesbyn i Nederkalix.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Når jeg finner Elin Henrika og Karl Berhard finner jeg feil mor i familien. Det står enken Hilda Eufrosyna Olsen. f 1859. Så er det Fritz 1883, Hilda 1886 Nancy 1888 og Lilly 1890 som er barn i familien også. Kan det være sånn at Andreas ble enkemann og giftet om seg. Da det andre kullet med barn kommer litt senere. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Hei og takk! Jeg har sett det samme og tror det er det som er tilfelle. Bortsett fra Olava Maria, har jeg funnet alle barna i fram til 1900. Den samme FT for Norrbotten viser at enken Hilda Eufrosyna Olsen giftet seg på nytt ca 1893 med arbeider Johan Wilhelm Blank. I 1900 har de 3 barn.Finnes det søkbare kilder for vielser, døpte og døde i Sverige?Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

-------------------------------------------------------------------------------- Fritz Henrik Olsen Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 18 SEP 1883 Nasbyn, Nederkalix, Norrbotten, Sweden Christening: Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: Andreas Olsen Family Mother: Hilda Eufrosyne Nilsdotter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

-------------------------------------------------------------------------------- Andreas Olsen Male Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 23 JAN 1841 Drammen, Buskerud, Norway Christening: Death: 06 DEC 1889 Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: Hilda Eufrosyne Nilsdotter Family Marriage: 31 DEC 1882 Bredviken, Nederkalix, Norrbotten, Sweden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hilda Eufrosyne Nilsdotter FemaleEvent(s): Birth: 19 NOV 1859 Bredviken, Nederkalix, Norrbotten, Sweden Parents: Father: Nils Henrik Larsson Family Mother: Erfrosyne Taube Synes det var litt morsomt med hennes mor navn, selv om Taube slekten er fra Bohuslen (min slekt er Sven Bertil og Evert ) Var jo uansett din slektnings svigerforeldre.Johan Wilhelm Blank var foresten f. 1865 i Sundsvall. Han var enkemann etter Barbara Louisa Gammalgård f 1859 i Finnland. De hadde to barn. Johan var bryggeri arb. Dette var jo litt på siden, selv synes jeg det på siden er litt spennende også. Man får en større helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Takk skal du ha Hanne! Opplysningen om Andreas Olsens fødselsdato får alle bitene til å falle på plass!Samtidig er det også slått fast at Anders Olsen (f.1842) som det ble referert til fra USA ikke har noe med han som var gift med Anne Juliana Wikstrøm å gjøre.Dette var moro!Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.