Gå til innhold
Arkivverket

[#36284] Brita Marie Nilsdatter Nedrebø - to med samme navn?

Gjest Hallvard A. Vie
 Del

Recommended Posts

Gjest Hallvard A. Vie

Navnet Brita Marie Nilsdatter Nedrebø (min 5. oldemor) finnes i FamilySearch med to fødselstidspunkt (1. mars 1716 og rundt 1718).Navnet finnes også med ulike foreldre: 1)Nils Eliassen Nedrebø og Britt Colbensdatter og 2)Nils Jensen Nedrebø og Dorte Hansdatter.Navnet finnes dessuten med to ekteskap: 1)Gift med Søren Pedersen Nedrebø i 1735, født 1712, død 24 Jun 1736 og 2)gift med Erik Eriksen Klakegg den 1 Jan 1738. Den samme Brita kunne altså ha vært gift først med Søren og deretter Erik.Er det noen som vet om dette er to med samme navn eller samme person som har blitt oppført med feil foreldre noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Jeg har ingen direkte opplysninger om disse er samme eller to forskjellige personer. Men generelt må man være skeptisk til opplysninger man finner på FS, spesielt på IGI. De opplysningene som finnes om Brita Maria Nilsdatter er avgitt av enkeltperson(er), og ikke direkte avskrift fra kirkebøker.Opplysningene om Brita Maria samsvarer i dødsdato, det kan tyde på at det egentlig er samme person, men at en av de som har avgitt opplysningene, har satt feil foreldre og feil fødsel på henne.Her må man til primærkildene (kirkebøker) og sjekke.Mvh Hanne Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har prøvd å finne ut av det fra soga um Jølst av Joleik ( den er vanskelig å lese) Det er ihvertfall klart at begge ekteparene finnes i Jølster. I 1731 er det på Øvrebø skifte etter Nils Eljasson til ekkja Brite Kolbeindotter og borna deira Eljas 9 år, Nils 6 år, eldste Berite( eller Brite) 13 år, yngste Berite 11 år, Lisbet 4 år. ( Det var ikke uvanlig i Jølster at flere søsken hadde samme navn) Militær manntelling 1720 Nils Eljasson 24 årUnder Nedrebø 1706 brudeviet Nils Jænsson Nedrebøe og Durdei Hansdotter Kjøsnes. Militært manntall 1720 Jordmann Nils Jænsson 50 år. Jeg tror Nils Jensen Nedrebø er onkel tl Nils Eljasen Øvrebø. Eljas og Nils var sønner til Lensmann Jens Nilsen Nedrebø ( døde i 1704) Hans dagbok finner du på LenkeUnder Nedrebø finnes i 1783 skifte etter Brite Nilsdotter til enkjemannen Eirik Eirikson og borna deira Nils, gift bodde i Jesdalen, Jæns tilordnet lænsmann for Jølsters skibrede buande på Bjørset, Eirk myndig, tente i Bergen, Joans mest 25 år, soldat, heime, yngste Nils 22 år tente i Bergen, Sygnilde, gift med Jacob Jonsen Myklebost, Nikklaja g.m. Lodvik Andersson Storetræd, Anne gift med Simo Torgjerson Hegnes, Synnyve 26 år heime.1735 Nedrebø viet klokkaren Søren Person Nerbø og Birte Marie Nilsdotter Nedrebø 1736 dø klokkaren Pedersøn 24 årDet kan altså fortsatt være mulig at det er den samme Birte Nilsdatter som gifter seg med begge, men du vil jo se under skiftet etter Brita Nilsdatter på Nedrebø om hun er den riktige ihverfall utfra barna hennes. Hilsen Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Brite Marie Nilsdatter Nedrebø er døpt 1. mars 1716. Hun var datter (og eneste barn som nådde voksen alder) av Nils Jensen Nedrebø (ca. 1670-etter 1740) og Dorthe Hansdatter Egge/Kjøsnes.Hun giftet seg først med klokker Søren Pedersen Solheim, og fikk to sønner med ham (men begge disse sønnene død som små). Som meget ung enke (22 år) giftet hun seg igjen med Erik Eriksen Klakegg, og fikk mange barn med ham, jfr. skiftet fra 1783.Nils Eliassen og Brite Kolbeinsdatter bodde på Øvrebø. Nils Eliassen var sønn av Elias Jensen, bror til ovennevnte Nils Jensen Nedrebø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei.Dette var intereressant for meg å se. Så vidt jeg kan se så må dette være min fars GGGG onkel.Jeg har kun navnet på sønnen Johannes Eriksen Nedrebø, men ingen årstall. Er det mulig å få vite hvem de andre barna var?Er du Randi i den samme slekten?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jens Nilsen Nedrebø er min 7 og 8 tippoldefar via Sønnen Eljas Jensen og hans datter Synnøve Eljasdatter på Øvrebø, og via sønnen Moses Jensen og hans datter Brite Mosesdatter.( Eljas og Moses er brødre av Nils Jensen far til Brita Marie.)Slekten til Jens Nilsen Nedrebø kan føres flere generasjoner videre bakover.I lensmannsboka som jeg skrev lenke til i forrige innlegg, beskriver han på sidene 133-135 sin nærmeste familie med fødsel, ekteskap og død. Jeg går ut fra at Johannes Eriksen er den samme som Joans Erikson i soga um Jølst. Under bruk A på Nedrebø har Joleik lista opp følgende brukere: Nils Jænsson 1717-1732, Søren Person 1732-1738, Eirk Eirkson 1739-83, Joans Eirkson 1783-1801Under huslyder i 1801 står på bruk A: Joans Eirkson 41 år og kona Brite Andersdotter 39 år. borna deres Nils 16 år, Anders 14 år, Joans 5 år, Bændik 7 år, Eirk( Erke) 3 år1784 brudeviet soldaten Joans Eirkson Nedrebø og Brite Andersdotter ----dalen (uleselig) Det er det jeg finner. Yngve Nedrebø har sikkert mye mer presise opplysninger om føsdel osv. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha, Randi!Da er nok vi i samme slekt. For denne Erik Eriksen som var gift med Synneve finner jeg nå ut er MIN 5 G onkel.Denne Joans er vel Johannes Eriksen Nedrebø som ble git 2 ganger og hadde 20 barn tilsammen!??Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.