Gå til innhold
Arkivverket

[#36292] Michel Pederson Askerud, Hvem var han?

Gjest Rune Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Folkvord

Hei! Håper det er noen som kan hjelpe meg med å finne opphavet til den nevnte Michel Pederson Askerud.Han ble gift i Hobøl, Østfold 26.11.1773 med enken Olie (Olou) Svendsdt.Tønderud, datter til Svend Larson Tønderud.Jeg har funnet tre barn som er døpt i Hobøl hvor farens navn er oppgitt å være Michel Askerud eje. Else dpt.25.6.1775, Johanne dpt.10.3.1779 og Maria dpt.18.8.1782.Jeg har ikke funnet dåpen til Michel i Hobøl, men i 1764 ble en Michel Pederson Askerud konfirmert i Hobøl, 17 år gammel, (født ca.1747)Ved FT 1801 for Hobøl finner jeg familien på gården Kongsskoug, Michel er der oppgitt å være 59 år gammel, (født ca.1742)Er det noen som har kjennskap til denne familien, og spesielt opphavet til Michel Pederson?Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Øivind Larsen

Hei Rune.Hvis du går inn på Hogne Holsts hjemmeside, finner du en stor del av kirkebøkene for Hobøl. Ved en rask sjekk fant jeg dåpen til 8 barn hvor faren var Peder Ascherud (det kan godt hende at jeg overså noen). Den første av disse var Marthe, døpt 1.1. 1749. Likedan fant jeg konfirmasjonen til 4, (hvor Johanne konfirmert 1760, 16 år, er den eldste) og begravelsen til 9 barn, samt begravelsen 11.05.1787 til en Peder Hansen Askerud, 70 år. Dette kan tyde på at de eldste barna ikke er født i Hobøl.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Takk for svar Øivind! Jeg har sett igjennom Hogne Holst sine sider på nettet og har funnet de du nevner.Det er som du skriver, mye som tyder på at Peder var innflytter til Hobøl og at de eldste barna ble født før familien kom til Hobøl.Er det noen som har tips om hvor jeg bør begynne å 'lete'? Hvem er de de mest nærliggende steder og anta at de kunne komme fra?Mvh. Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei Rune.Det ser ut til at Askerud har gårdsnr. 69 i Hobøl, og gården ligger like ved grensa til Våler kommune. Hvis du går inn på hjemmesida til Hobøl kommune og bruker gnr. 69, og bruksnr. 1, 2, 3 eller 4, vil du få opp posisjonen for gårdene. Våler ville kanskje være det første stedet å sjekke. Du har jo ca. alder både på Johanne og Michel. Jeg tror ikke at Våler er så befolkningsrik at det skulle være så stor jobb. Dessverre har jeg ikke tilgang på kirkebøkene for Våler. Du kunne evt. fått noen til å sjekke for deg.Jeg så etter om dåpen til Michel var registrert på Family Search for Våler, men det var den ikke.Våler har 2 gårdshistoriebøker: Våler bygdebok, bind 1 og 2.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Folkvord

Tusen takk for innspill Øivind!Jeg har sett på Family Search på Østfold uten å finne 'kandidater' som passer.Ved søk på Akershus fant jeg imidlertid en 'glohet' kandidat, Peder Hansen gift 19.januar 1744 i Ås med Malene Iversdt.Ved så å søke i Hogne Holts nettsider for Hobøl over gravlagte, finner jeg til min store overaskelse 'Gravlagt 1.april 1783 Malene Iversdt. Askerud, 62 år gammel'.Både dato for ekteskap, (januar 1744, eldste barn, Johanne f.1744) og fødselsår for Malene stemmer veldig godt! (Hun født ca.1721).Jeg tror jeg vil 'gå videre' med disse personene for å sjekke de 'inn eller ut'. Jeg skal lete i Ås for å se om Michel ble født der ca.1747. Han ble som tidligere nevnt konfirmert i Hobøl 1764, 17 år gammel.Igjen mange takk for innspillene dine Øivind!Vennlig hilsen Rune Folkvord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øivind Larsen

Hei Rune.Lykke til videre med arbeidet. Ås er jo heller ikke så langt unna i forhold til Askerud, så det er jo meget sannsynlig at de er de rette personene du har funnet.mvh Øivind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.