Gå til innhold
Arkivverket

[#36306] Bildene i 'Norske Gardsbruk' ?

Gjest Ellef Ellefsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ellef Ellefsen

Dette store verket *Norske Gardsbruk* ble som kjent påbegynt rett før krigen. Utgivelsen fortsatte under krigstida, og hadde innen 1948 utgitt 1 bind for Akershus, 1 for Østfold, 2 for Hedmark, 2 for Vestfold og 2 for Buskerud. Utgivelsen fortsatte. Men hele landet ble ikke dekket slik meningen var. Utgiver var forlaget *Norske Gardsbruk*.Har søkt, og søkt på nytt, etter forlaget Norske Gardsbruk. Trolig er det opphørt? Hvor er i så fall fotografiene oppbevart. Tusener av gardsbruk er avbildet og kunne vært artig å hatt skikkelig foto av endel bruk hvor 'nær og fjern' slekt bodde. En mengde av bygningene som er avbildet var og oppført før 1900.Da fotografene i sin tid utførte arbeidet for forlaget, var det vel oppdragsgiveren som ble ved originalbildene og rettighetene til disse?Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Eg har eit originalbilete frå frå boka om gardsbruka i Lom der namnet på fotografen står på baksida:Harry G. Hemm, Dugnadsvn. 23 Grefsen.Bindet for Oppland kom ut på 1950-talet. Det hadde vore artig om originalnegativane var oppbevarte. Det vart truleg teke fleire bilete av kvart bruk og desse har naturlegvis historisk interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (2): Ja, det ble utgitt noen bind etter 1948. Fra noen fylker ble det senere utgitt også nyere utgaver. Fra Buskerud, som jeg bruker mest, kom en ny 4-binds utgave i årene 1990 - 1995. Sistnevnte har og med hva som var skrevet om brukene og eierne i 1948-bindene, men ikke bildene derfra.Til innlegg (3): For Buskerud er det oppgitt hvem som var fotograf i de forskjellige kommuner. Men regner ikke med at så mange av disse som fotograferte for rundt 60 år siden er i live i dag. Du har rett i at det trolig var tatt flere bilder av hvert enkelt bruk. Skulle gjerne hatt bilder av bruket jeg sjøl har nå. Har riktignok endel flyfoto som er tatt noe senere. Men da var våningshuset allerede forandret. Sjelden å finne eldre bilder enn disse fra 1940-årene som viser alle gårdens bygninger. Stor historisk interesse, som du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

I min utgave av Norske Gardsbruk (bind X Oppland fylke II, utgitt 1953) står det oppført hvem som var tillitsmenn og fotografer for hver kommune.Det må vel være noe tilsvarende i ditt bind, slik at du burde kunne finne navn på fotografen der, og kanskje spore vedkommende og bildene videre derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Hei. Til innlegg (5): Både tillitsmenn og fotografer er oppført i mine bind også. Men -, de er døde nå. Heller ikke Buskerud Fylkesfotoarkiv har overtatt bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Kanskje en idé å ta kontakt med de som ga ut verket på nytt på 1990-tallet? De vet vel i hvert fall sikkert hva som skjedde med forlaget 'Norske Gardsbruk'.De kan jo ikke ha trykket opp de tidligere opplysningene på nytt uten å ha ordnet opp med rettighetsspørsmålene, hvis verkene da ikke allerede var 'falt i det fri'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til (7): Vil kontakte utgiver av de 4 nye (1990 - 1995) Buskerudbindene senere på dagen, etter arbeidstid. Mener samme forlag også ga ut de nye bindene fra Oppland.Takker og for lenket i innlegg (8). Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Utgiver fra 1990 - er Svein Knut Granum, Noresund tlf.: 32 14 92 11. Redaktør ca 1950: Lars Berg Sidene i de gamle bøkene er scannet inn i de nye. Hilsen Helge Hålåsæter (medforfatter og fotograf) p.s.: Det var diverse fotografer både da (1950) og nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (8): Sitter med begge utgavene fra Buskerud foran meg. Stemmer at teksten i 1948 utgavene ble scannet inn i 1990-årenes utgaver herfra. (Ble scannet fra bøkene).Har også vært i kontakt med utgiveren av de nyeste bindene. Fra Buskerud er det ikke funnet igjen fotografier fra 1948-utgavene. Derimot endel i Oppland. Men bindene derfra kjenner jeg ikke godt nok til.I alla fall er dette et av de beste hjelpemidlene vi har når vi pusler med etterslekter. Har hjulpet endel med å finne etterkommere. Har både kopiert og scannet fotografier fra 1948-bøkene, noe de er svært takknemlige for. Enkelte har til og med lurt på om bildet var å få kjøpt. Har desverre ikke kunnet hjelpe med dette.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Solveig Skjelland

For Vestfolds vedkommende sendte jeg forespørsel til Fylkesarkivet og Fylkesmuseet, men de hadde ikke noe arkivert der.Fylkesmuseet trodde disse i tilfelle finnes hos Riksantikvaren - mulig sentralt. Der har jeg ikke undersøkt, ville først høre om bildene fra ’min’ kommune ble oppbevart i det kommunale arkivet. Og det var var de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Takk for tipset. Buskerud Fylkesfotoarkiv har heller ingen bilder. Vil høre med 'min' kommune om de har dette i sitt arkiv.Men i enkelte kommunale arkiv har vi slektsgranskere og andre som søker opplysninger i forbindelse med hobbyvirksomhet ingen tilgang. Regler og lover om katalogisering og arkivering er myndighetene gode til å tre over hodet på en stakkars kommune. Men-, penger til å gjennomføre dette blir ikke bevilget. Derfor ligger saker, som skulle vært åpene for innsyn, ofte låst inn i samme rom som hvor personalopplysninger fra nyere dato også blir lagret. Fullt forstålig at uvedkommende slektsgranskere ikke får tilgang. Nok kverulering om dette. I alla fall vil jeg høre meg for. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Norske Gardsbruk er oppdatert for Oppland. Alle opplandsbinda er fortsatt i salg.For Hedmark driver vi nå med oppdatering og for deg som driver med slektshistorie er det ofte vanskeligst å få tak i nålevende slekt. Vi registrerer slekta på bruk ned til ca 15 daa de siste 100 åra, litt etter hvor lett det er å få tak i informasjonen Vi er stort sett ferdig med Stange kommune, men har igjen ca 150 bilder.Vi jobber nå med registreringer i Hamar (Vang) og vil intensivere Løten og Elverum. Deretter kommer Ringsaker. Stoffet som blir registrert vil bli almindelig tilgjengelig gjennom bøkene. Boka er et viktig oppslagsverk for langt flere enn slektshistorikere. Bl a er den også et viktig grunnlag for dem som skriver bygdebøker.Vi trenger hjelp av både fotointeresserte og de som kan bidra med å registrere bruka. Dette er ikke komplisert og en trenger ikke mye opplæring. Vi har eget fotoutstyr som bør nyttes, digitalt kamera med speilrefleks bakstykke. Dermed blir alle gårdene fotografert digitalt. Bildene vil etter trykking overleveres de respektive museeer til deres disposisjon.Vi er interessert i kontakt både med deg som kunne registrere 10 bruk og deg som kunne registrere 100 bruk. Bare i Ringsaker vil vi registrere ca 1600 bruk.Dette er ikke noe stort økonomisk prosjekt, men vi dekker utgiftet etc. Selv jobber jeg gratis. Dette er heller ikke noe storgardsprosjekt. Vi registrerer bruk av alle størrelser. Mange av de minste bruka beboes fortsatt av familiene som opprindelig var husmannsfamilier. I og med at jeg selv har mange husmenn som forfedre, tør jeg si at alle bygdebøker av noe eldre dato, har fart lett over husmennene.Boka blir stort sett trykket det antall som svarer til forhåndsbestillingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Thor Böhmer

Siden det stadig er spørsmål om Norske Gardsbruk, så opplyses det at Stange trykkes i år. Det gir en fin oversikt over slektene for de siste 100 årene. Boka trykkes bare i forhåndsbestilte eksemplarer. Jeg regner også med at det er mulig å skaffe et bilde via forlaget? Epostadressa er her: norskegardsbruk@gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg vil bare føye til at det beslektede verket Norges bebyggelse, finnes utgitt for Agder-fylkene, Rogaland, Trøndelags-fylkene og Nordland. Her er det bilder av hvert eneste hus i landkommunene (uansett størrelse på eiendommen), bortsett fra noen ganske få, der beboerne hadde reservert seg.I mitt bind (Aust-Agder, østre del) er en rekke enkeltfotografer og fotofirmaer navngitt - med felles copyright til A/S Norsk Faglitteratur - G. Reinert, Oslo 1956. Dette forlaget eksisterer nok ikke lenger, men i forordet (skrevet av universitetsbibliotekarene O. M. Fiskaa og H. Falck Myckland) er det formuleringer som tyder på at bokmanuskriptet (inkl. bildene) er arkivert (Universitetsbiblioteket i Oslo - Nasjonalbiblioteket??).For dem som ikke kjenner verket, kan jeg nevne at det i tillegg til fotografiene er det detaljerte personopplysninger. Som et eksempel kan jeg jo prøve å legge inn en skannet versjon av mine besteforeldres hus:

bilete2172.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bodil Brøgger

Forsøk å kontakte Scanpix, Oslo. www.scanpix.no, tlf. 22 00 32 00. Dette er det billedbyrået for mange profesjonelle fotografer, inkl. de som tar bilder for avisene.'Scanpix Online er bildebasen for redaksjonelle nyhets- og arkivbilder. Her kan du kjøpe bilder til stykkpris. Du kan også få en rabattert stykkpris ved å gjøre avtale om direkte nedlasting på din egen PC.'Eller Fotomuseet i Horten. Kanskje noen på ett av disse stedene vet mer om gårdsbildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Frode Myrheim

Nå nyleg kom fyrste band av Norske Gardsbruk for Hedmark (Hedmark Fyle I). Dette bandet omfattar Stange, og er på 272 sider med fargefotografi.Det er ei flott bok. Det hefter bare eit problem, og det er at manuset i boka er stole frå den opphavelege forfattaren og redaktøren, Frode Myrheim. Thor Bøhmer har sjølv utpeikt seg som ansvarleg redaktør, og det er klart i strid med den opphaveleg avtala. Boka er dermed eit alvorleg brot på åndsverklova.Alt manus i boka er skrivi av Frode Myrheim. Etter at eg leverte ferdig korrekturlest manus tidleg i 2008, har Bøhmer gått inn å endra manus, spesielt i innleiinga. I innleiinga har Bøhmer til og med lagt til ein feilaktig påstand om at Lov om stadnamn nå er 'myket opp', og at grunneigarane no kan bestemme hossen gardsnamna skal skrivast. Dette er feil. Framleis gjeld Lov om stadnamn, til alt hell!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Christophersen

Oddbjørn.'Sladreboka' er ikke helt 100% å stole på ang. personalia :-(Selv om min far oppga personalia om oss, ble jeg like fullt registrert som ett år eldre enn hva jeg er :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg behøver heller ikke å gå langt vekk fra meg selv i slekta med akkurat samme tilfellet. Hva skulle en så gjøre ? Fremlagte attester ? Med jorderike ble det derimot gjort så grundig som å kontrollere på landbrukskontor og i Grunnboken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Mine 1995/96-bilder ble sendt i ett eks. til Svein Knut Granum, som kjenner forhistorie, og ett eks. til gardeierne. (Ref, innlegg 10)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Norges Bebyggelse er et helt unik bokverk med opplysninger både om personene som bodde på gårdene og enkelte bystrøk på midten av 1950-tallet. Ofte er den slektsforskerens eneste kilde for såpass nye opplysninger utenom det muntlige. Videre finner vi opplysninger om brukenes størrelse, besetning, husene på gården, branntakst etc. Det var mange som var interessert i å sjekke hva der sto om naboen, derav økenavnet 'Sladreboka'... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.