Gå til innhold
Arkivverket

[#36314] Amund Jacobsen Mohaugen f. 1857 i Gausdal

Gjest Cathrine Just
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrine Just

Jeg søker opplysninger om min tippoldefar Amund Jacobsen f. 31. mai 1857 i Svadsum, Gausdal. Han var sønn av Jacob Arnesen Moen (f. 1827 i Vestre Gausdal), og hustru Sidsel Simensdatter (f. 1836 på Moen, Svadsum).I ft. 1865 bodde Amund Jacobsen på Mohougen sammen med foreldre og søsken: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60522&gardpostnr=950&merk=950#ovre>Lenke Amunds far døde i 1866, og i 1875 bodde enken på Mohaugen øvre: Lenke Men Amund Jacobsen er ikke å finne på gården eller i Gausdal, såvidt jeg har klart å finne. Men det er en god mulighet for at han i 1875 er tjenestegutt på gården Megaarden i Nord-Fron:

bilete0492.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Kanskje de som lever i dag med navnet Mohaugen kan hjelpe deg. Du finner 4 personer i telefonkatalogen for Oppland under Gausdal kommune. Mvh.Ruth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Ruth! Takk for tipset! Men det skal visst være mange med Mohaugen-navnet, så det er ikke sikkert de kommer fra akkurat dette stedet i Østre Gausdal.Mvh Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ruth Gaustad

Konstanterer bare at Mohaugen/Svatsum er i Vestre Gausdal, ikke Østre. Rundt 1950 hadde jeg litt kjennskap til noen fra Mohaugen og det har nok blitt en del etterkommere av den søskenflokken.Ruth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Olav Skag

Folketellingene for 1865 og 1875 skiller ikke mellom Østre og Vestre Gausdal. Kommunen ble først delt fra 1. januar 1879. Øvre og Nedre Mohaugen var plasser under Moen i Svadsum i Vestre Gausdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrine Just

Hei Jan Olav! Takk for svaret ditt! Som du kanskje så i linkene jeg la ved ovenfor, så står det Østre Gausdal i begge ft. Men, det er en fin opplysning du kommer med, og jeg er veldig interessert i å vite nøyaktig hvor Øvre Mohaugen lå! I kirkeboken ved min oldefars dåp i Fåberg i 1877, står det oppført at far er 'Ungkar Amund Jacobsen på Moen' f. 1857.Jeg ser du er fra Gausdal, og du skulle ikke tilfeldigvis vite noe om Amund Jacobsen eller familen hans?Mvh Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.