Gå til innhold
Arkivverket

[#36324] Rostgaards Vaabenbog - Per Iffversen Jernschieg

Gjest Arnstein Rønning
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

På ei av sidene til Tore H. Vigerust Lenke finner jeg at det i Friderich Rostgaards Vaabenbog skal finnes et våpen (nr 107) som er benyttet av 'Per Iffversen Jernschieg'. Våpenet ble malt i årene 1687 og 1688 av student Ole Nysted (Døve Ole).Det jeg lurer på, er om Peder Iversen til Fritzøe allerede i 1687/88 ble kalt 'Jernskjegg'? Eller er navnet skrevet inn i ettertid?Jeg ser også at det ved et lignende våpen i Lisbet Bryskes Våbenbog fra 1651 står 'Baden' (måne/kamskjell) - skrevet inn samtidig med at våpenet er tegnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Hei Arnstein Jeg har et notat fra tønsberg blad 1972. His du sender meg en mail, skal jeg prøve å scanne den til deg. Jan,Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Arnstein Rønning

Takk for det - ganske interessant, selv om det ikke trenger å bety noe som helst. Så vidt jeg kan forstå, så er det far til Iver Jenssøn (Fritsø) som gjenfinnes på vedlagte bilde fra Bryskes bok fra midten av 1600-tallet, Jens Lauridsen von(?) Baden - er det ikke det det står? Hvitt kamskjell, liggende gul halvmåne og påfuglfjær. Forøvrig en dårlig gjengivelse her.

bilete1249.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Her er et Jernskjegg-våpen fra Bryskes bok. Hvitt kamskjell, og med en 'jødehatt' på hjelmen (er det ikke det dette ble kalt?). Vanskelig å lese hva som står, men det synes som om Nils og Peder går igjen.

bilete1251.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg har også sett jernskjegg-våpenet gjengitt slik som på vedlagte tegning; hvitt kamskjell, med vesselhorn på hjelmen, pyntet med hvite kamskjell.Men det er vel sannsynlig at det er motivet på skjoldet (hvitt kamskjell) som har ført til en sammenblanding av Baden og Jernskjegg, og da allerede på 1600-tallet.

bilete1252.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Interessant er det likevel at far til Iver til Fritsø, Jens Lauridsen til Ottendrup var bispelensmann i Ellinge. Det samme var Anders Pedersen Jernskjegg - altså bispelensmann i Ellinge. Det samme var også sønnen hans, Mikkel Andersen Jernskjegg, som var far til Edle, som jeg har sett antydet var fadder til Iver Jenssøn til Fritsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...forresten, ikke bare antydet, men G. Christie Wasberg skriver i NST bind XXVIII-hefte III i 'Fresje - slottet som forsvant' bl.a.:'Når så Iver ble tillagt navnet Jernskjegg som han aldri bar offisielt, må det faktum at fru Edle var hans fadder, ha spilt en rolle.'Hvor Christie Wasberg har dette fra, vet jeg ikke (han bor i området her, så jeg skal spørre ved neste anledning).Den samme Edle var forøvrig gift med Torben Bille og elskerinne til kong Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Det er ellers ikke enighet om hvem som var mor til Iver Jenssøn til Fritsø. I likprekenen står Karen Marcusdatter (kanskje Beeske?). Ut fra våpnene på gravstenen til Peder Iverssøn mener man at det har vært ei Karen av slekten GRAA - kanskje Jørgensdatter.Bildet viser våpenet til mor til Iver - fra venstre fra gravplata til Peder Iverssøn til Fritsø og til høyre fra den gamle boka som ble skrevet på Fresje på 1500-tallet (mens Iver levde). Kanskje er dette 'the missing link' mellom et jernskjegg-våpen og et Baden-våpen?Det jeg egentlig vil fram til, er at det i slekten som seinere ble kalt Baden, kan ha vært noe Jernskjegg-innblanding.

bilete1253.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Slik mener Bryske at våpenet til GRAA så ut (skisse som jeg har gjort etter Bryske). For meg ser det ut som en regnbue, som ikke har noe å gjøre med en halvmåne...

bilete1255.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

...og så skal jeg gi meg, med dette fra ei bok påbegynt på Fresje på midten av 1500-tallet - i dag i 'Den arnamagnæanske samling'.

bilete1257.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest arne kvitrud

Våpenskjoldet som er vist i Rigsarkivet, København, 860, Håndskriftsamlingen, I. Individuelle samlinger af blandet indhold. Mylius, Peder Benzon 1689-1745. Boks 3 - Theatrum Nobilitatis-Danica-Norvegicæ, side 33 er så godt som likt Ivar Jensons våpen som vist i innlegg (6). Det er etter Jens Anderson som ble adlet under kong Hans. Han var slottsherre på København slott.

bilete7728.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Flott, Arne! Og takk for tilsendte 3 nye heraldiske motiver (inkl dette), som jeg skal legge inn på heraldikk-sida (snart).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.