Gå til innhold
Arkivverket

[#36327] Oppslag i Bygdebok for Hitra i Sør-Trøndelag - garden Skarpnes - please?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

FT1865 for garden Skarpnes på Hitra syner ein gardbrukar og paktar med namn Ole Johnson, ein enkjemann fødd i Trondheim 1809. Eg mistenker han for å vera gift på Hitra 11.11.1833 med ei Bertha Pedersdotter, fødd i Årdal i Sogn i 1800.Er det nokon som har tilgjenge til bygdeboki for Hitra og som kan sjå etter om dette stemmer og kva som eventuelt står meir om dette parfolket?Eg takkar so mykje på førehand for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Gården Skarpnes ligger på Sør-Frøya, og på s. 135 i Frøyaboka bind II nevnes Ole Andreas Johnsen som bruker av det minste bruket. Ole Johnsen og tre andre kjøper i 1845 hver sin firedel av gården av proprietæren krigsråd Holtermann. Ole selger i 1869 sitt bruk til Cornelius Kristiansen Skarpnes.Mer finner ikke jeg, da ektefelles navn ikke oppgis. Fugelsøys bygdebøker for området inneholder ganske mange feil, så slike opplysninger bør sjekkes nærmere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Odd Roar for kjapt svar.Diverre vart me vel ikkje noko klokare av dette, so me lyt vel leita meir i kyrkjebøkene...?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Klefstad Johansen

Hei. Jeg sitter med kirkebøker fra Frøya, og fant følgende: 11.11.1833 Vielse mellom Gm. Ole Johnsen 24 1/2 år fødested Helbustad (far John Jensen) og pigen Berthe Pedersen 32 1/2 år, fødested Klauseth (tror jeg det står) i Romsdalen, nå Dolm. (far Peder Nielsen).Som forlovere står oppført Lars Pedersen Hammerstad og Niels Johansen Ingeborgvig.Mvh. Inger Klefstad Johansen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk, Inger, for ei framifrå opplysning! Då er det utan tvil ''vår'' Bertha som gifte seg i Frøya 11.11.1833. Ho har namnet Klauseth, der ho voks opp, og Lars Pederson Hammerstad var bror hennar!!Då har eg ein bøn til deg, Inger: Sidan du sit med kyrkjebøkene for Frøya framfor deg, kan du sjå om Ole og Bertha fekk born dei næraste åri etter (og gjerne ogso før) 1833?Elles er det då framleis eit spørsmål kven denne Ole Johnsen kan ha vore. Helbustad må vera Helbostad, som ifølgje postkatalogen finst tre stadar: Stranda, Høylandet og Namdalseid! FamilySearch er ikkje til noki hjelp her...Eg takkar på ny og gler meg til fleire innlegg!Med venleg helsing,Lars E. Øyane (loya@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inger, ei sak til: Me er sjølvsagt òg svært interesserte i DØDSFALLET til Bertha/Berit Pedersdotter i Frøya, om du har høve og hug til å bla...?Hjarteleg takk!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Til innlegg nr. 5. Gardsnamnet Helbostad finst òg på Helgebostadøya ved Straumfjorden på Hitra. Sjå Cappelens kart over Trøndelag/Møre og Hitraboka, bind II, side 301. Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (4) og (5):Ole Johnsens far er nok John Jensen Helgebostad, f. 1787 som sønn av Jens Toresen (1757-1816) og Gunhild Johnsd., f. 1754. Helgebostad ligger på Helgebostadøya ved Straumfjorden på Hitra. På Helgebostad finnes nabosønnen Nils Johannessen, f. 1797, han kan vel tenkes å være forloveren med samme navn, selv om Ingeborgvik ligger et annet sted.Jeg vil anta at Jens Toresen er identisk med Jens Toresen Hestnes, sønn av Tore Thoresen Hestnes og Mali Olsd., d. 1782. (Tores bror Jens får barn på 1750-tallet.) Tore Hestnes er sønn av Thore Jørgensen Hestnes, denne sønn av Jørgen Thoresen Hestnes, f. 1696, han sønn av Thore Jørgensen Hestnes, f. 1673, og Berit Pedersd. Sistnevnte Thore er sønn av Jørgen Pedersen Strøm (ikke nevnt der) og Tore (her kvinnenavn) Arntsd. Hestnes, hun med foreldre Arnt Ottersen Daløy fra Sør-Frøya, (1608-91, ikke nevnt på Daløy i Frøya II), g.m. enke Karen Hansd. Hestnes, d. 1691 og datter av Hans Hestnes, som har halve gården. Alt i følge Fugelsøy i Hitraboka. Her må det være flere feil i fødselsår eller et ledd for mye, ellers blir generasjonslengdene for korte. Litt DA-søk i folketellingene for Hitra kan her sikkert være å anbefale, siden Fugelsøy ofte roter litt med data i bøkene sine.Hitra II opplyser på s. 238 at Lars Pedersen Sommernes, senere Hammerstad, er født i Fræna i Romsdalen i 1797 og kommer til Hitra i 1829. Han kjøper også fire gårder på Frøya, men beholder bare Ervik der. Han er en meget driftig mann, som bygger flere møllebruk og damanlegg, og dertil driver fartøydrift med tilvirking av sild og fisk, alt i følge Fugelsøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg nok helt enig med Odd Roar. I 1801 tellinga på gården Helbostad, finnes en Jon Jensen 16 år, som nok er far til Berthe`s mann Ole.(dette kan jeg muligens finne ut i kirkebøkene siden) Denne Ole Johnsen på Skarpneset, fant jeg nemlig som gift. 24.juni 1834 gifter han seg, Ole Andreas Johnsen 27 år fra Trondheim, med enken Anne Kierstine Eriksdatter, 40 år fra Skarpneset.Jeg har enda ikke funnet noen barn til Berthe og Ole. men skal lete videre.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk til Endre, Odd Roar og Inger for nye spennande innlegg.Då konkluderer eg med at Bertha var gift med Ole Johnson frå Helbostad på Hitra og at han må vera fødd (døypt) på Hitra i 1809 (eller kanskje 1808?). Då er eg på jakt etter:* Fødsels- (eventuelt dåps-) datoen til Ole?* Dato og stad for dødsfallet til Ole?* Dato og stad for dødsfallet til Bertha/Berit?* Bustaden til Ole og Bertha/Berit med yrke?* Opplysningar om tal på søner og døtrer av Ole og Bertha/Berit?Elles spekulerer eg på om ikkje bygdeboki for Hitra under garden Helbostad nemner Ole Johnson og lagnaden hans?Nok ein stor takk for framifrå hjelp!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. tredje siste setning: Hitra II nevner kun Ole Johnsen som født på Helgebostad, det står ikke noe mer om han der. For øvrig er Fugelsøy til tider svært uryddig, men her ser det ut til å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

For dere som leter på Frøya er det kanskje ledetråder å finne i disse debattene 30217 og 36288 som omhandler samme folket.Forøvrig gratulerer til Lars og hjelpere som nå har telling på alle 6 søskenene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Asbjørn Schjølberg

Til (10): Ole (Johnsen) Helbostad konfirmeres 19 mai 1826, 18 år, foreldre er John Jensen og Dorthea Olsdatter (KB HItra 634 A03 folio 259, nr 33).Mvh Asbjørn Schjølberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har desverre ikke så mye nytt å komme med. Jeg har nå pløyet kirkeboka (HF 1184 fra 1827- 1842) men kan ikke finne noen barn til Berthe og Ole. Fant de heller ikke under Døde i det aktuelle tidsrom. Men jeg fant Ole som døpt. Døpt Joen Helbostad`s barn : Ole f.12.april 1808.Lykke til videre. Inger K.J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjarteleg takk for nye innlegg! Eg er særleg takksam for datoen til Ole Johnson, men eg stussa litt... 12.4.1808 er fødselsdatoen, ikkje sant, og ikkje dåpsdatoen?Elles set eg stor pris på at du Inger leiter etter desse opplysningane. Det er jo ikkje sikkert at Bertha og Ole fekk born i det heile, men sikkert er det at dei må vera avlidne på eitt eller anna tidspunkt...!Nok ein gong ein kjempetakk og lukke til vidare!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var nok litt uklar med hensyn til datoen, men det er altså fødselsdato. Og det er nok sikkert at de døde en gang, men det må være etter 1842.Mvh. Inger K.J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.