Gå til innhold
Arkivverket

[#36328] Pigen fra Ildhuset

Gjest Finn Bratland
 Del

Recommended Posts

Gjest Finn Bratland

Magnilde (Magnelle) Nielsdtr. ble gift 26 jan 1749 med Thomas Salomonsen i Korskirken i Bergen .Ved vielsen ble Magnilde nevnt som pigen fra Ildhuset og det er alt jeg vet om henne .Magnilde og Thomas fikk 5 barn mellom 1749 og 1762 . 3 med navnet Salomon , 1 Michel og en jente Ingeborg .Når de eldste barna ble født var Thomas lappeskomaker , når Ingeborg ble født var han garnisonsoldat .Jeg kan ikke finne verken Magnilde eller Thomas død i Bergen .Er der noen som vet mere om Magnilde Nielsdatr. Hvor og når hun var født?Og hvor de ble av?Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant barna du nevnte døpt i Bergen. Salomon 7 april 1749 Michel Henrich dpt 1750Salomon dpt 26 mai 1759 ogIngeborg.Ved dåpen til Michel Henrich er nevnt et tilleggsnavn til morens Nilsdatter:LenkeMulig det kan være et spor til en gård der hun kommer fra?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte denne Salomon dpt i 1753, her står nevnt overfor ildhuset, så det er vel en slags adresse. Kjent sted i byen?LenkeIngebor var forøvrig dpt 1762.Jeg har heller ikke funnet dem under døde i Bergen, så familien kan vel ha flyttet fra byen?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Ildhuset var visst et smug/strøk:I 1641 fortelles det at byen var delt i 25 roder. Samtidig sies det at dette utgjorde 5 borgerkompanier, eller m.a.o. fem roder på hvert kompani. Men det synes å ha hersket en del uklarhet med inndelingen. Dette ble rettet ved en instruks 21. juli 1646 som delte byen i 24 roder (reelt var nok byen fortsatt inndelt i 25, for Bryggen med tyskerne utgjorde som tidligere en egen enhet). Og den inndelingen bestod fram til 1880-årene, da den ble erstattet av gateadresser. Nå viser kirkebøkene og branntakstprotokollene at det parallelt med rodenumre i dagligspråk på 1600- og 1700-tallet eksisterte smug- og strøknavn. Innbyggerne angis å være bosatt 'i Strangehagen', 'på Stølen', 'ved Sukkerhuset', 'ovenfor Ildhuset', eller i 'Flyndresmuget' eller i 'Kåre Kypper-smug'. Smug-navnene endret seg, og var nok i utgangspunktet knyttet til personer som bodde i sentrale hus i lokaliteten. - Hentet fra Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Bratland

Takk for henvisningen .Jeg hadde håpet at noen viste noe om Magnilde Nielsdtr.Når hun ble født og ikke minst hvor hun kom fra.Ved et av hennes barns dåp står det Rønne etter Nielsdtr.Er hun fra Rønne på Bornholm eller fra Gaupne i Sogn gården Rønnei. jeg kan ikke finne henne .Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.