Gå til innhold
Arkivverket

[#36331] Askild Jonsen & Cicilie Hansdatter havnet de på Valen i Kvinnherad ?

Gjest Knut Handeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Handeland

Ønsker litt om Cecile Hansdatter fra Tysnes (Opdal?)og Askild Jonsen.-Hun ble først gift 13 Juli 1732 med Anders Magnusson (Onarheim eller Mundahl kanskje ? ) på Tysnes.(Barn ?)-Andre Ekte hennes var med Askild Jonsen (12 Mai 1743 på Tysnes.)-Askild hadde også vært gift før med Karen (Karn.) Sæbjørnsdatter (ref: Kirkebok på Sjernarøy.Nerstrand.Rogaland.)Askilds Barn med Karen: -Ingeborg Askildsdatter (døpt 30 Mar 1726) -Askild Askildsen (døpt 02 May 1733.) ------------------------------------------------- Det jeg undres på,er om det er disse to over som ble den første Husmannsfamilien på Vågen i Valen i Kvinnherrad. -------------------------------------------------- Askild og Cecilie på Vågen.1a.Valen.Fjeldberg.Hordaland.Kjente barn : -Jacob Askildsen Vågen i Valen (Døpt 28 Jul 1743.)-575 Kari Askelsd. Waagen f Fest. Michaelis 1758 (Født ca 1744 ?) -------------------------------------------------Har også funnet en Karen Sæbjørnsdatter døpt 23 Apr 1728 på Tysnes som kanskje er en del av denne familien ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

For ordens skyld:Dette er vel vielsen mellom enkemann Askild og enken Cecilie i Tysnes i 1743 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=tysnesvi&gardpostnr=371&merk=371#ovre>LenkeHer er giftermålet mellom Cecilies (Zidsele) Hansdatters og Anders Mognsen (Monsen?) i Tysnes i 1732. Brudgommens bosted: Onereimb Lenke Blant døde i Tysnes (DA) finner jeg en Anders Monssøn Onereim, dødsåret er 1764, oppgitt alder er 69 år Lenke I 1763 er det en Cecilia Hansdatter Onereim, 52 år, som dør LenkeFinner følgende barn av Askild Jonsen og Karen Sebjørnsdatter:FS/VRI:Ingeborg Christening: 30 Mar 1726 Place: Nedstrand, Rogaland, NorwayFather: Askild JONSENMother: Karn SEEBIORNSDR-------------------------------------------------Seebiorn Christening: 03 Dec 1728 Place: Nedstrand, Rogaland, NorwayFather: Askild JONSENMother: Karen SEEBIORNSDR--------------------------------------------------Lars Christening: 18 May 1730 Place: Nedstrand, Rogaland, NorwayFather: Askild JONSENMother: Karn SEEBIORNSDR--------------------------------------------------Aschild Christening: 02 May 1733 Place: Nedstrand, Rogaland, NorwayFather: Askild JONSENMother: Karn SEEBIORNSDR--------------------------------------------------Blant konfirmantene i Fjelberg finner jeg følgende personer med farsnavn Askildsen /-datter, bosatt på Valen (Wahlen). Er dette dine personer?Ingeborg, konf. 1752 LenkeAskel, konf. 1756 LenkeJacob, konf. 1761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Oj..Dette var overaskende nyheter for meg.Dette har jeg lurt mye på.Cecilie er bestandig blitt oppgitt til å trolig være en Jacobsdatter på Valen, men så lå løsningen så oppe i dagen.(Da er det kanskje en forklaring på Hans,sønnene som bodde på Valen sammen med Laurits og Enken også ?) Hjertlig takk Grethe Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Glemte å si at ja, disse er de rette folkene, men det ser ut til at det kan være to forskjellige Cecilie Hansdøttre ute å går her ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

-Litt mer om Askild.Han og hans far Jon Askildsson bodde som husmansfamilie på Schielsnes.1701 (Hinneraae.Stjernarøy.Nerstrand.Rogaland.) -Den første kona Karen Sæbjørnsdatter kom kanskje fra Tysnes.(Færavåg eller Hage ?)Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Noen tilleggsopplysninger til innlegg 2 (Grethe Flood). De fire barna står fødte under Nedstrand, men de bodde i 1723 på husmannsplassen Flagavik søndre under Talgje som hører til Sjernarøy. Sjernarøy lå den gang under ( Hinneraae) Hinderåvåg i Nedstrand. I bygdeboka står det Åshild dpt. 2.5.1733, men tror det kan være feilskrevet/tolket. (Sjernarøy bygdebok s.368, nr. 6)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Har trolig funnet den andre Cecilia Hansdatter.Også hun ble gift med en Onarheim 4 Mai 1732.Han var også Enkemann ved inngåelse av ekteskapet med Cicilia og het Jacob Onarheim.159 Enkemand Jacob Onnereimb Sidzele Hansdtr. Dom. Jubilate. 1732 OnerimbKanskje er det denne Jacob som følger under her. (Fra Skorpetvedt ?)Var han bror av den Anders Magnusson Onarheim som også ble gift med ei Cicilie Hansdatter ?45 Soldat Jacob Mogensen Anna Oels Datter D. 17 p. Trin. D. 23 Tr. 1725 Onerimb Mrk.: brudgom fra Skorpetvedt?Dette gir iallefall en god forklaring på hvorfor Askild og Cecilias første samfødte barn på Valen het Jacob.De fikk også ei datter Karen 2 år senere som burde være oppkalt etter Askilds første hustru Karen Sæbjørnsdatter.Jeg har lett etter Jacob som avgått i Db,n du linket ovenfor Grethe men fant han ikke der.Det står vel kanskje i ei Bygdebok under Onarheim ? Noen som sitter på den ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Johan Arthur,takk till deg også.Jeg lurer på om du vet hvor Flagavik og Schielsnes lå og om de eksisterer i dag ? Ang.Åshild burde det nok være en feiltolkning av Askild Askildsson ute å går.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flagavik er en husmannsplass som ligger på Talgje nordre, Sjernarøy. Husmannsplassar har det vore tre av i Talgje frå gamalt: Flagavik nordre, Flagavik søndre og Skyljavik. Seinare vart fleire husmannsplassar rydja og dyrka: Haukaberget, Brommaneset, Skrapet, Nilsholmen, Naustholmen, Kvalen, Skrivarstøa. Kor gamle desse eldste er, er ikkje kjent, men dei er nemnde i 1707 alle.SKJELSNES har Gardsnr. 13 og ligger på Hidle nordre på Sjernarøy. Er ikke lokalkjent på Sjernarøy. Faktisk har jeg aldri vært der, selv om det ikke ligger så mange mil fra der jeg bor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Her er det så absolutt to Sisilia Hansd, Jeg stammer forresten fra Anders Monsson og Sisilia Hansd. Onarheim som i dette tilfellet var et blindspor.Ernst Berge Drange: Tysnes Gards- og ættesoge, bind 4, side 491 Onarheim:Jakob Andersson (Klubben) (ca 1666 - ca 1740) g I m enke Malena Andersd Øvra-Laukhammar (ca 1655 - 1731) og g II m Sisilia Hansd Kvitavollsneset (ca 1710 - ). Drange skriver at Sisilia ble gift 1742 med enkemann Askild Jonson Valen.Side 528: Sisilia Hansd var datter av Hans Jensson Kvitavollsneset (ca 1665 - < 1720).Tysnesbøkene burde være lett tilgjengelige på Deichmannske, Riksarkivet eller fjernlånt via ditt lokale bibliotek. Du trenger også bind 1 om du vil finne noe på Klubben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Hei Norodd.Ligger hjemme og snufser og kommer meg ikke ut på Biblioteket før noen dager så derfor maser jeg på folket her.Jeg spør derfor videre. Jeg finner Jacob Onarheim og sønnen Ole på Manntallet 1701 for Søndre Bergenhus.På Onarheim var det da 4 oppsittere. Var Klubben en del av Onarheim ? eller mente du at han var født på Klubben ? Fant en Klubben i Fjeldberg.Var det denne du mente ?Onarheim på Tysnes 1701 : Jacob Onnerim 36 ops Tysnes Olle Jacobsen* Onnerim 18 sønn hieme Tysnes Johannes Onnerim 52 ops Tysnes Mogens Onnerim 48 ops Tysnes Tommes Onnerim 46 ops Tysnes Hans Jonsen* Skartvet 16 tjener tiener paa Onnerim Tysnes(Ref: Family search:) Jacob ONNEREIMB Marriage:Spouse: Sidzele HANSDR Marriage: 04 May 1732 Place: Tysnes, Hordaland, Norway Notes: Husband previously married.Additional data in original record Source Information: Batch Number: M429301 Source Dates: 1724 - 1739 Film or Fiche Number: 124768 Collection Details: Onarheim; Den Norske Kirke Lurer nå litt på om ikke Jacob var soldaten Jacob Mognsen alikevel pga sønnen Ole og Jacob Mognsens ekteskap med ? Han var oppgitt med etternavn Onarheim i giftet som du ser over.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev i innlegg 9 at Skjelsnes ligger på Hidle nordre, men det ligger på Bjergøyni som er en av Sjernarøyane. Se kart Flagavik ligger på Talgje, men står ikke på dette kartet som er hentet fra den gamle Sjernarøy bygdebok. Det kommer ny bygdebok i Februar. Da er det kanskje flere nye opplysninger å finne. Mvh. Johan Arthur Hansen

bilete0498.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Takk igjen Johan Arthur.Fant ett skifte etter497 Thomas Jacobsen Onereim Opdal 2807 1733 56bKanskje var han en sønn av Jacob ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Arne D. Tveit

Jeg holder akkurat på å kartlegge denne familien og vil komme med noen opplysninger. Askild sin sønn, Sæbjørn ble gift i Kvinnherad i 1755 med Guro Anfinnsdtr. Opsanger (1731 - 1856). De bodde på Opsanger i Kvinnherad i 1755 og 1756 da de hadde barna Anfinn og Guro til dåpen. Anfinn døde som liten i 1755. Hvor lenge Guro levde vet jeg ikke, men hun ble ikke nevnt i skifte etter faren i 1780. Sæbjørn bodde da på Knipen under Smedsvik (Skjold 2, side 137, nr. 117). Han var gift for andre gang i 1767 med Synneve Torbjørnsdtr., kanskje fra Handeland. Arvingene etter Sæbjørn var enka og følgende søsken: Jon i Bergen Lars i Bergen, Askjell, Kari og halvbroren Jakop.Jeg har ikke funnet Askild og konene hans blandt de gravlagdte i Fjelberg. Jeg vet at Askild levde i 1745, men han ble ikke nevnt i her 1777.Denne familien er også diskutert i tema 67992.Mvh. Arne D. Tveit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.