Gå til innhold
Arkivverket

[#36336] Ragnhild, trolig fra Kolve på Voss, g. Nils Villand

Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Nils Olson Villand fra Hol f. ca. 1627, d. etter 1669, var trolig g. m. ei Ragnhild. De fikk sønnen Elling Nilson Villand, som en stund hadde Kolve. Han ble igjen far til Ragnhild Ellingsdtr. Villand, g. m. 'blank-Ola'.Det er fortalt at denne Ragnhild d. e. skal være fra Kolve på Voss. Jeg tror også at faren hennes hette Elling, ettersom deres andre sønn også hette Elling.Ann-Margrit Sandmoen har i en annen debatt her kallt henne for Endresdtr. Jeg fikk ikke noe svar da jeg spurte hvilken kilde denne opplysningen kom fra.Det jeg lurer på, er om Ragnhild (Ellingsdtr.??, Endresdtr.??) virkelig var fra Kolve og hva opphavet hennes var. Dette tror jeg også mange andre er interessert i, da svært mange stammer fra Villand-slekten.Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Det står ikke noe nytt der, desverre. Er det noen som har noe kjennskap om Kolve på Voss og Ragnhild?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da har du vel kjennskap til det som Omar Øverland og Georg Hognerud også har på sine sider. Så vidt jeg vet er ikke der noe mer å hente, men de kan jo ha informasjon som ikke ligger ute på nettet.Øverland skriver: 'Sume har sagt at kona til Nils Olson var frå Kolve i Raundalen på Voss. At ho har heitt Ragnhild er truleg: Eldste dottera til son til Nils, Elling Villand, heitte Ragnhild. Vi veit og at sonen til Nils, Elling, ei tid var på Kolve (nedunder). Det er og mogeleg at ei dtr. til Ola Børgeson Villand, altså el syster til Nils Olson var gift på Voss (til Øvsthus). Nils Olson er etter ei tid ute or kjeldene på Villand, - han kan då ha vore på Voss (L. Kindem nemner ingen Nils Olson mellom eigarane på Kolve, Vosseboki III, s 326 ff.).'Ellers ser det ut for at bonden på Kolve (Kløfve) i 1664-1666 het Endre Knudtsen, hvis det kan være en indikasjon. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Så er Endre Kollue nevnt i Tingbøkene for Voss (finnes her på DA), bl a står det å lese i 1654: 'Endre kollue landskylld 1/2 Spand tridjstage Aff En løb och En Sp[and]'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle jeg ha kjennskap om det? Jeg hadde ikke en gang hørt om Øverland og Hognerud. Men takk for informasjonen. Hvis Endre var far til Ragnhild virker det pussig på meg at hun kallte sønnen Elling og ikke Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg vet heller ikke noe mer enn det som du nevner og det som Øverland referer til fra Vosseboki, men når jeg søker på gården Kolve i de ulike digitaliserte bøkene, finner jeg ingen Ellinger, men flere Endre. På nabogårdene får jeg imidlertid treff på Elling.Jeg vil likevel tro at det kan være nyttig info i Tingbøkene. Vær oppmeksom på at det både er Kolve, Kløve og to Kvåle-gårder. En Kvåle-gård er nabogård til Kolve, mens Kløve og den andre Kvåle-gården ligger nærmere Voss sentrum.En annen ting, vet vi noe om når Ragnhild skal være født? Hennes mann er jo født ca 1627. Den Endre som jeg har funnet er nevnt fra 1645 til 1666, så her kan jo være en ukjent generasjon. Men Endre har altså en datter Sigri, som jo er identisk med Ragnhild d.y.s søster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Det som er sitert i innlegga ovanfor om Ragnhild, kona til Nils Olson Villand, også det som Øverland og Hognerud har skrive, er henta frå bind IV av 'Folk og Fortid i Hol'. Eg vil tru at forfattarane Sigurd og Lars Reinton har gjort det som gjerast kunne for å finna ut det som er i kjeldene om Ragnhild. At ho var frå Voss er truleg rett.I 'Hallingdølen' 9. jan. 1969 skreiv Svein Magnus Grodys (1918-2003) ein artikkel med overskrifta 'Blått blod i Hallingdal'. I innleiinga skreiv han fylgjande:'Middelalderens Hallingdal var møtested for noen av landets fornemste ætter fordi grener av slike ætter hadde gods i dalen. Den mest interessante ættegren i denne sammenheng er kanskje Hvite-ætten, som i Hallingdal er bedre kjent som Villands-slekten.Genealogisk kan denne Hallingdals-slekten føres tilbake til ca. 500 år før Kristus. Ætten er ofte omtalt av Snorre Sturlason. Hvite-slekten er en gren av den opprinnelige kongeslekten i Norge, nemlig Ynglingene.Villandsgrenen må i sin tid ha eid betydelige godser i Hallingdal og på Voss. Det synes stadig å ha vært samgifte mellom familiene i ætten innbyrdes, slik at slektsledd skifter om å skrive seg til Voss og Hol. Men går vi enda lengere tilbake i Middelalderen viser det seg at grenen kom fra Sogn:'Grodys startar med Knut Olavson Villand (1640-1695/99) frå Hol, men døydde på Kolve på Voss. Tolv ledd attende kjem han til Botolv Eindrideson som hadde eigedomar i Hafslo, Lærdal og andre stader i Sogn. Slekta kom så til Voss med Botolv Eindrideson.17-18 ledd attende endar vi opp med Jorunn Torbergsdatter av Arnmødlingenes ætt. Ho var syster til Tora som var gift med Harald Hardråde.Då vi slektsgranskararar må krevja sikrare kjeldegrunnlag, har eg ikkje lagt inn denne ættelinja i slektsbasen min. Det er likevel ikkje usannsynleg at Villandsætten har samanheng med 'Hvite'-ætten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Skal det ikke egentlig hete Søre Villandsætten her? Jeg som har Ane Arnesdatter Nordre Villand(ca 1647-gravlagt 19.09.1724) kan iallefall ikke regne meg som etterkommer av Villandene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Villandsætta har sete både på søre og nordre Villand, men frå omlag 1630 til 1691 sat Klemet-ætta, som Anne Arnesdtr. tilhøyrde, på nordre Villand. Frå 1691 til 1744 sat Brattåker-ætta på nordre Villand, men etter den tid og fram til idag har ei sidegrein av Villandsætta sete på garden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja Anne Arnesdatter var jo datter av Arne Clemmetson som opprinnelig kom fra Larsgard i Hol.Mor til Anne kom jo fra Brattåker(Jørand Aslaksdatter). Anne ble jo gift med Halvor Knutsen Garnås først(som jeg skal videre på), og deretter med Ivar Mekkelson Golberg. Skal gi meg nå, siden dette er litt på siden av det som det opprinnelig ble spurt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.