Gå til innhold
Arkivverket

[#36339] Johan Johansen ( 1874-) Gift med Marie Opponen( 1877-) Bosatt i Vardø 1900

Gjest Jostein Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Riseth

Hei !Jeg ser fra folketellingen i 1900 at Johan Johansen f. 1874 er bosatt i Strandgata i Vardø. Han er gift med Marie Opponen fra Neiden og har ei datter Jenny. Er det noen som vet noe mer om denne familien ?Faren til Johan , Johan ' Rist' Pedersen er i 1900 på besøk. Han er fisker og med midlertidig bosted Tanen. Johan Pedersen er født på Leka 18.06.1836 ( i folketellinga står det Nærøy), og han levde et omflakkende liv. Jeg vet ikke hvor han ble av. 1900-tellinga er det siste spor jeg har. Er det noen som vet hvor denne Johan ' Rist' Pedersen ble av ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Fisker Johan Martin Johansen og hustru Marie Rosinda f. Karlsen fikk en datter, Anna Othelie, f. 6/3-1901 i Vardø.Etter dette ser det ut som familien har flyttet til Trollfjord i Tana.Dødsfallet til datteren Anna Othelie: [url="http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste.aspx?kb=b&RR=117433>LenkeDåp Karl Johan: LenkeDåp Vilhelm Andreas: LenkeDåp Edvin Arangus:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Hei !Takk for opplysninger. Jeg tror nok at Johan Pedersen død 1905 i Tana er den riktige Johan Rist Pedersen.Selv om fødselsåret ikke stemmer helt ( noe som ofte skjer) så er oppgitt fødested Leka og at han kaller seg Vevik indikerer at det er riktig person , fordi Johan Rist Pedersen bodde ei tid i Vevika i Gutvik i Leka kommune. I folketellingen for 1900 er han på besøk hos sønnen i Vardø og da er også Tanen oppgitt som bosted . Det jeg stusser litt på er ordene enkemann og gårdbruker. Johan Rist var gift 2 ganger , siste gang i 1885 med Oline Williksdatter f.1851. Jeg tror hun levde ennå i 1905 , men jeg er ikke sikker på når hun døde. Men han kan ha fremstilt seg selv som enkemann, for han har tydeligvis forlatt Oline , som fikk styre og stelle alene i Vevika i Gutvik. Johan er også i de fleste sammenhenger beskrevet som husmann og fisker , så gårdbruker var litt fremmedartet for meg. Med hilsen Jostein R

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.