Gå til innhold
Arkivverket

[#36340] Halla - hvor der det ?

Gjest Vegar Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Vegar Næss

Min farmor giftet seg på Rjukan 9. desember 1933. Opplysningene på henne i kirkeboka er :Jenny Mathilde Grønli, Rjukan f. 11.04.1906 i Halla, datter av : Hans Grønli, fabrikkarbeiderFarmor fortalte at hun var oppvokst på Kongsberg, så jeg gjetter på at Halla ikke er så langt unna. Men jeg kan selvsagt ta feil der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegar Næss

Når jeg sammenligner med andre eksempler på håndskriften (f.eks. er det skrevet Frogner på samme siden) er jeg ganske sikker på at det står Halla. Samme fødested står faktisk på en person lenger opp på siden også, på en møbelsnekker Nils Aabø. Det var flere fra Halla som giftet seg på Rjukan i desember 1933.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars G. Hukkelaas

Halla Øvre, 2372 Brøttum. Dette finnes i telefonkatalogen. Halla, både som stedsnavn og familienavn. Mvh. Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Her er lenke til vielsen på Rjukan, nr. 39 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1475&idx_id=1475&uid=ny&idx_side=-98>LenkeJeg leser det også som Halla, men det vanligste var vel å føre inn sognet som fødested? Og da kan det være Holla i Telemark. Jeg ville nok sjekke der først.Det er flere Grønligårder i Fiskum, Øvre Eiker. Fiskum er vel ikke så veldig langt fra Kongsberg. Her en lenke til disse: LenkePå innføring nr. 1271 bor en Hans Johansen f. 1875, midlertidig bosted Kjennerudgrænd Kongsberg. Her er nok den samme i 1900, skriver seg da for Hans Grønli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Definitivt Holla i Telemark. Hvor lavt/høyt løkka fra o til etterfølgende bokstav går, ser ut til å variere med etterfølgende bokstav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vegar Næss

'På innføring nr. 1271 bor en Hans Johansen f. 1875, midlertidig bosted Kjennerudgrænd Kongsberg. Her er nok den samme i 1900, skriver seg da for Hans Grønli'Tusen takk, Solveig :-)Har vært borte i den samme selv uten å trekke noen konklusjoner av det. Et veldig godt hint er Johansen, på gravstenen hans stod det 'Hans J Lie', dessverre ble ikke fødselsdato registrert før graven ble slettet. Kombinert med lenke nr.2 som var ny for meg så blir jeg ganske sikker på at det er den samme og riktige personen, altså min oldefar.Og siden flere er sikre på at det skal være Holla som fødested på min farmor, så får jeg lete videre der etter min oldemor Augusta. Takk skal dere ha alle sammen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.