Gå til innhold
Arkivverket

[#36342] Gården Strømfjord søndre i Strømfjord i Skjervøy

Gjest Wenche Geitsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Geitsund

Min mor stammer herfra. Som jeg har forstått besto denne plassen av 3 gårder. Gårdsmummer og matrikkelnummer har jeg funnet.Min oldefar het Thomas Larsen f. 1864 og var gift med Albertine Antonette Jensdatter. Jeg har klart å føge familien bakover i 6 og 7 generasjoner. Nå har det stoppet opp blandt annet ved tipptippoldeforeldrene mine som jeg vet 99% sikkert bodde på gården Strømfjord søndre. De heter Isak Johannesen f. 1795 og Elen Henrichsdatter f. 1772, døde 1829. Isak Johannesen er å finne på gården i 1838 og 1886. Fant han under gårdsmatrikkelen for disse periodene. Jeg lurer på om noen kjenner til denne gårdens historie. Mors kusine fortalte at gården ble revet i 1898 og dersom jeg oppfattet det riktig ble den bygget opp på nytt. Under krigen benyttet tyskerne den som stall. Nå er den ikke i familiens eie, men er godt tatt vare på av en familie som ikke bor der fast. En (eller flere)som bodde på den midterste av de tre gårdene tok etternavnet Midtgåd. Det er nok alt jeg vet så langt. Håper noen er bedre kjent med gårdshistorie og kan hjelpe meg. Tidliger innlegg om denne familien er 34644, 35706, 37370 og 34930. Jeg velger å avslutte disse og fortsette her ellers er jeg redd vi kanskje 'går oss bort' og mister tråden. Håper på svar. Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Wenche Geitsund

Hei igjen! Jeg har fått vite at det flyttet en familie til denne gården. Vet ikke hva de heter. Far og sønn hjalp min oldefar på en av hans fiskeskøyter og kona hjalp til med husarbeid. Kjenner noen til dette? Hilsen Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.