Gjest Sol Kerry Johannessen Skrevet Januar 24, 2006 Del Skrevet Januar 24, 2006 Er der noen som sitter med Bremanger bygdebok og kan hjelpe meg med: Halvor Olsen Nesje, Bremanger gift 28.09.1755 Sogn og Fjordane m. Margrethe Jansdtr Bruus.Se også mitt innlegg 36212.Mvh. Sol Kerry Johannessen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Johan Arthur Hansen Skrevet Januar 24, 2006 Del Skrevet Januar 24, 2006 Et råd til deg! Legg dette fylkesvis inn under Sogn og Fjordane, så er kanskje muligheten enda større. Lykke til! Mvh. Johan Arthur Hansen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Årstein Svihus Skrevet Januar 26, 2006 Del Skrevet Januar 26, 2006 Halvor eller Halvar var frå Nesje og var son av Ole Gregoriusson (truleg frå Varpe) og Sofie Halvorsdotter. I tillegg til giftarmålet blir Halvor også nemnt som bygseltakar i 1755 og seinare i skiftet etter mora frå 1759. Halvor og Sofie fekk sonen Paul Quale i 1756. Som andre har påpeika kan Quale-namnet ha komme via Smørhamn. Gjestgjevar Paul Quale i Smørhamn døydde i 1755 og kona hans blir både nemnt med etternamna Thyges og Bruus. I 1762 vart bygsla på Nesje overteke av ein annan, og det vidare livsløpet til Halvor og Sofie kjenner du visst til. Håper dette var til litt hjelp. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sol Kerry Johannessen Skrevet Januar 26, 2006 Del Skrevet Januar 26, 2006 Til Årstein Svihus Bergen. Jeg skjønner ikke helt meningen du skriver: Halvor Olsen er sønn av Ole Gregoriusson og Sofie Halvorsdtr.Du nevner giftermål,OK. Så nevner du bygseltaker og skifte etter moren OK. Men så kommer Halvor og Sofie fikk sønnen Paul Quale i 1756, Halvor Olsen Nesje var jo gift med Margrethe Bruus i 1755. Er det foreldrene til Sofie gm Ole Gregoriusson du mener? Jeg har Paul Halvorsen skipper, han har vært på Roth i Håland, Rogaland men finner han ikke nevnt der, født ca. 1755 døde 1836, gift m. Gjertrud Thomasdtr. han er nevnt med 3 barn pluss en sønn som er født 1783, som ikke står nevnt. Kan vi finne ut om der er en misforstålelse?? Tusen tusen takk for hjelpen. Kan det lønne seg for meg å fjernlåne boken fra Bremanger eller noe kirkebøker (Film)??Vennlig hilsen Sol Kerry. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen Skrevet Januar 26, 2006 Del Skrevet Januar 26, 2006 Paul Qvale Halvorsen f. 1756 var sønn til Halvor Olsen Nesje og Margrethe Jansdtr. Bruus, at Årstein forveksler henne med Halvors mor, Sofie, er nok bare en skriveleif.Vigselen til Margrethe og Halvor: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=KINNVI&gardpostnr=885&merk=885#ovre>LenkePaul (døpt Poul) var først gift med Oline Knudsdtr. Strand 4.1.1780 i Sund, og siden med Gjertrud Thomasdtr. etter at Oline døde i 1807 (Oline f. 1744). Oline var mor til Halvor Paulsen Kolbenshavn f. 1783.Dette med Roth i Håland er det bygdeboka Austevoll Gard og Ætt som nevner, det trenger ikke være rett.Austevoll Gard og Ætt skriver som følger, s. 529, nr. 60: Halvor Kolbenshavn gift med Margrethe Bruus, Kolbenshavn 1725-1804. Barn: Paal ca. 1755-1834, Kolbenshavn 85, Jan ca. 1767- og Sophie ca. 1771 - gm. Søren Hansen Sætre.Så Pauls to ekteskap: s. 530, nr. 62: Paul Hansen (feil) Kvale, Kolbenshavn gift med Oline Knutsdtr. 1744-1807. Barn: Halvor 1782 - Kolbenshavn 79.s. 533, nr. 85: Skipper frå Rot ved Stavanger. Ølkippar og husmann med jord. Paul Halvorsen Kolbenshavn ca. 1755-1836. Gift med Giertrud Thomasdtr. 1766-1835. Barn: Anne Margrethe 1809- Kolbenshavn 98. Oline 1812- Nordeide 105. Gierhardine 1816 - Aateraaen 86.s. 532, nr. 79: Halvor Paulsen Kolbenshavn 1783 -. Gift med Kristine Amundsdtr. Glæsnesvolden. Barn: Jan 1809- Glæsnes, Oline 1812- Vardøy, Amund 1815-, Helene 1817- Glesnes, Karen Kristine 1820-.Jeg vet ikke om bygdebok for Bremanger har mer enn hva Årstein skriver i innlegget sitt.Her konfirmeres Halvor Nesje (Neschie). Han hadde den eldre broren Gregorius Olsen Nesje (Nesche), konfirmert året før: Lenke Skifte etter Gregorius, som dør 10.8.1773, 54 år gammel: LenkeHer dør Sophie Nesje i 1759, 66 år gammel: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen Skrevet Januar 26, 2006 Del Skrevet Januar 26, 2006 Retting. Skrivefeil. Bygdeboka har selvfølgelig Halvor Paulsen Kolbenshavn f. 1783 (ikke 1782, som jeg kom til å skrive). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen Skrevet Januar 26, 2006 Del Skrevet Januar 26, 2006 Ytterligere en opplysning: Halvor Paulsen Kolbenshavn f. 1783 var gift med Kristi Ommundsdtr. Rege fra Håland. Hennes bror Andreas Ommundsen (som var gift med Ane Christophersdtr. Rege) slo seg også ned på Glesnes i Sund. Kristi bodde på Glesnesvolden da hun giftet seg med Halvor, som altså var sønn av Paul Qvale Halvorsen.Kanskje det under Rege kan stå noe om disse karene, Sol? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sol Kerry Johannessen Skrevet Januar 27, 2006 Del Skrevet Januar 27, 2006 Hei til dere.Nå er jeg så glad, og Sola bygdebok har jeg så jeg skal se etter i morgen, det begynner å bli ganske sent nå. Alle opplysninger som jeg eventuellt finner i Sola i Håland får dere i morgen. Tenk at det ble enda en generasjon nedover med Sofie, alle de kommer også i morgen. Riktig god natt til de gode hjelperne. Natthilsen Sol Kerry. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen Skrevet Januar 27, 2006 Del Skrevet Januar 27, 2006 Etterslekten etter Halvor Paulsen og Kristine Ommundsdatter har jeg mye om, de kommer deisende inn i treet mitt når min oldefars søster gifter seg med barnebarnet til Oline Halvarsdtr. f. 1812. Navnet Jan, etter Jan Bruus, bruker de fortsatt!Gleder meg til å høre hva du finner i Håland, Sol! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sol Kerry Johannessen Skrevet Januar 27, 2006 Del Skrevet Januar 27, 2006 Hei Heidi.Jeg satte meg til med Sola boken i natt og i morges, jeg finner absolutt ingen ting, men gir ikke opp. Skal få hjem kirkebøker å kikke i dem et sted må de være.Har kikket på Roth, Rægje, Risa, Tjelta og Tananger. Roth, Tananger og Kvitsøy har vel vært en losstasjon fra gammelt og da gjerne gjestgiversted, prøver alt. Vil og fortelle deg at min bror heter Jan og vi har helt ned til min datter, Sofie i bruk helt ned til den første Sofie du skrev om i går.Så vi har felles opphav gjennom Halvor med mor Sofie. Har du funnet mer nedover gså?? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen Skrevet Januar 27, 2006 Del Skrevet Januar 27, 2006 Hei Sol,Står det noe om hvor det ble av etterklommerne til Ommund Olsen på Rægje (1801), barna Andreas og Kirsti vet vi jo ble gift i Sund.Jeg har mye på etterkommerne etter Halvor Paulsen Kolbenshavn f. 1783, og på Anne Margrethe f. 1809. På de andre barna i Paul Quale Halvorsens andre ekteskap kan jeg godt gi deg hva bygdeboka har på dem, hvis du ikke allerede har det. Jeg har ikke funnet opphavet til noen av konene til Paul (Oline og Gjertrud) - har du? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sol Kerry Johannessen Skrevet Januar 27, 2006 Del Skrevet Januar 27, 2006 Hei Heidi.Jeg finner ikke faren Ommund noe sted skjønner du, det er det som er problemet, skal få fatt i kirkebøker så får vi se hva som står der. Har absolutt ikke noe på disse folka, mer enn det du og hr.Årstein gav meg,alt var nytt for meg.Hilsen en glad Sol. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sol Kerry Johannessen Skrevet Januar 27, 2006 Del Skrevet Januar 27, 2006 Hei igjen Heidi. Dette fant jeg til å begynne med på Byberg, de står på Rægje, men er flyttet før 1815, jeg jobber med saken. Bruker 14, på br.13, Ommund Olsen bygselbrev på Rægje dater 29.06.1987, fra en Ola Johannesen Haga, også i Sola. Kona hans var Helga Endresdtr. fra Byberg, de ble vigde 9.02.1778, han er nevnt Ommund Olsen Njå, det er ute på Jæren, leverte den siste boka derfra i går.Men i Timeboken kjenner en ikke til ham.Disse barna er født på Byberg og Rægje: 1. Andreas døpt 24.01.1779. 2. Kirsti dpt.26.11.1780. 3. Ola dpt.16.03.1783. 4. Endre grl.31.10.1790. 5. Jørgen Høyer dpt.17.02.1788. 6. Endre dpt.26.12.1791. 7. Rakel Kristina dpt. 26.10.1794. 8.Helene dpt.7.10.1798.Håper du har en like fin dag nå, hilsen Sol. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen Skrevet Januar 27, 2006 Del Skrevet Januar 27, 2006 En Omund Olsen er døpt 08.02.1739 i Time. Kan det være ham?Skjønner at bygdeboka ikke har mer om hvor de ble av, disse barna fra Byberg/Rægje. Undres hvor de ble av. Foreldrene kan jo være døde før 1815, selvsagt.Har sendt deg en e-post med de etterkommerne jeg har. Ha en fin kveld! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Heidi Tofterå Slettemoen Skrevet Januar 27, 2006 Del Skrevet Januar 27, 2006 Hva om dette er sønnen til Ommund Olsen, på Njå i Time i 1801. Ole Ommundsen f. 1783. Det kunne jo bekrefte koblingen du nevnte til Njå: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11121&gardpostnr=4&personpostnr=84#nedre>Lenke Han er jo ikke på Rægje med de andre i denne tellingen: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Sol Kerry Johannessen Skrevet Januar 28, 2006 Del Skrevet Januar 28, 2006 Hei Heidi.Står i bygdeboken at de finner ham ikke på Njå i Time, jeg skal bestille kirkeboken i dag så får vi se hva vi finner der.Jeg skal også se etter i den nye Timeboka men jeg vet ikke hva den har tatt med om det er fra 1850 og oppover, den gamle Timeboken som vi sier har de ikke her den må bestilles, jeg sendte den fra meg tidligere i uken. Du vil vel ha alt jeg finner om Helga Endresdtr.gm Ommund også?Hilsen Sol. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts