Gå til innhold
Arkivverket

[#36352] Digitale Noregskart som syner gardsplassering?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Eg vil gjerne få etterlysa om nokon kjenner til digitaliserte kart over ulike kommunar eller fylke i Noreg som synar dei einskilde gardane si plassering?Eg tok opp spørsmålet med Statens Kartverk for eit dusin år sidan, men fekk negativt svar den gongen. Kartboki for Vestlandet syner dei fleste (men langt frå alle) gardane i denne regionen, men denne er jo ikkje digitalisert (so vidt eg veit...), og kva med resten av landet?Som bygdebokforfattar med fokus på inn- og utflytting frå og til alle kantar av landet hadde dette vore eit usedvanleg nyttig verkty! Kanskje noko for DIS-Noreg?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Du har også en mulighet med satellittperspektiv. Med Google Earth –Explore http://earth.google.com kan du zoome deg inn på et hvilket som helst sted på jorden. Oppløsningen er noe varierende, men på det beste får du med deg traktoren på tunet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Den siste lenka er meget bra. Synd den kun fungerer i Internet Explorer, ikke i Mozilla/Netscape eller Opera. Det er ikke akseptabelt hvis dette er noe stat og kommune har brukt penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

(8); WIN-map er den samme som Ø.Toten bruker. Den er bra! Til ditt bruk mener jeg den er lettere og bruke enn NIJOS's sin. Svakheten ved WIN-map er vel at den ikke dekker alle kommuner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Merkelig; jeg glemte å legge inn navneopplysninger; men likevel kom innlegget mitt inn! Det er i hvert fall Tor Rustad som har den 'navnløse'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Nå er vel Lars E Øyane ute etter noe mer enn det som viser på de nevnte kart/foto.Han er vel ute et kart hvor alle matrikkelgårder er med og med grenser.Norgesglasset gir grenser når man zoomer inn på 1:5000 kart, men da mister man oversikten pga av det lille kartutsnittet. Så vidt jeg kan se får man opp gnr og brn.Det ble for et par år siden nevnt at det fantes landbrukskart som viste bonitet og noe mer, men dette var vel i utgangspunktet en betaltjeneste dersom man ikke har rettigheter til en gård.Ellers er det kommune/fylkesk. med økonomiske kartverk, men det er vel i liten grad digitalisert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

NIJOS viser bl.a. bonitet for de som skulle ha behov for det. Du må registrere deg; men det er gratis (i hvert fall for de som har en matrikulert eiendom) Prøv da vel! Om jeg har gjort alt riktig ligger det med et kartbilde fra min eiendom som et eksempel. Både NIJOS og WIN-map kan zoomes inn/ut.

bilete0497.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var da veldig! Det er tydeleg at ting har skjedd sidan eg kontakta Statens Kartverk tidleg på 1990-talet. Hjarteleg takk for mange gode forslag! Eg har vore inne og kikka på fleire av dei, og eg er bra imponert! Det som er viktig for meg, er at eg på eit enkelt vis kan nytta ein Website der og kan gjera oppslag i heile landet, alt etter behovet der og då!Eg lyt studera dei ulike alternativi litt meir for å finna ein ''favoritt''!Nok ein gong, hjarteleg takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.