Gå til innhold
Arkivverket

[#36361] Petra Stølen, f. 1884, bst. Skarsten, Dverberg i 1900 - Hennar opphav ?

Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Er det nokon som kan hjelpe meg med å finne opphavet til Petra Stølen, f. 1884 ? Er ho evt nemnd i bygdebok for området ?FT1900: Lenke - kvar er foreldra ? Døde ?M.v.h. Gisle Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Desverre så finnes så vidt jeg vet ikke Bygdebøker for Andøy kommune ennå. Det er vel bare kirkebøker for Dverberg som kan gi informasjon. Desverre er bare boka som begynner i 1897 skannet og lagt ut på nettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Fant familien i Ft.1875. Her finnes 4 barn til foruten Antonette: Ludvig M., Jensine P., Julie A. og Kristine R., alle med etternavn Johnsen/Johnsdatter. Det bare Jensine eller Julie som kan være mora til Petra, da Kristine er f. 1867.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Bygdebøker for Andøy: Del I og II er kommet i 2003 og 2004. Skarstein kommer først i del IV. Det som er utgitt sålangt omfatter hele gamle Bjørnskinn kommune og gamle Dverberg kommune fram til Sellevoll. Bygdebokforfatteren, Johan I. Borgos, bruker å være innom forumet, hvis du er heldig får du nok et svar, Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heivet ikke om det er rette Petrapå konfirmerte i 1900 nr 25 Lenkehvet ikke om linken virker men dette er opplysningene som står derHun heterPetra Johansdtr f. 16/7-1885 døpt 20/9 1885 Bjørskinn, foreldreJohan Richard Nilsen og Johanne Birgitte IsaksenSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei og takk for innspel!Då får eg vente på om evt kirkebok for Dverberg kan gi et svar på dette, eller bygdeboka når den kjem ut.M.v.h. Gisle Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Løsning på ditt problem: Funnet på avskrift Andenes gamle kirkegård: Petra Matilde Jensen f. 02.08.1884, d. 1919 Andenes. Foreldre: Jørgine Johnsdtr. og John Jensen (Stølen). Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Tillegg: Petra var gift med Teodor Julius Jensen f. 24.12.1879 Flakstad i Lofoten, d. 16.11.1975 Andenes. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk til deg John!Då ser det ut til at mitt skudd i blinde kanskje ikkje var så ille. Eg leiter etter ein Johan Jensson, f. 29.7.1855 Stølen i Solund. Han drog i 1881 til Dverberg. Elles ukjend lagnad.John Jensen (Stølen) kan godt vere den Johan Jensen eg leiter etter.Så er det berre å finne lagnaden til Jørgine (=Jensine?) og John (=Johan?). Var dei gifte? Døde før FT1900? Til Amerika?M.v.h. Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Riktig navn for moren er nok Jørgine D. Johnsdtr. f. 1861. Finner en Jørgine Stølen d. 1943 på kirkegårdsutskrift, eller ingen nærmere opplysninger. Mvh. John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

John har identifisert Petra rett. Min database sier imidlertid at faren het Johan Jenssen Stølen. Han var født i Eivindvik (S&F) ca. 1856, og omkom ved et stort forlis 27.02.1891, da en rekke sentrale baptister på Andenes mista livet.Johan gifta seg med Jørgine Dorthea Jonsdtr 04.10.1883. Hun var født 24.03.1861 på Haugnes, Andøy. Så langt jeg veit i dag, hadde de bare dattera Petra, men dette var altså dissentere, og der er kirkeboka mangelfull. Jørgine døde i 1943, som John skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Då er mysteriet med Johan Jensson Stølen oppklart. Johan Jensson var fødd på Stølen i Solund 29/7 1855, flytta nordover som så mange andre sulingar i 1880-åra, men det har vore umogleg å finna spor etter han der nord. Er Johan Jensen eit av namna på den store minnestøtta på Andenes?Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Jeg burde visst det, men gjør det ikke...Så var det foreldrene til Johan - hva het de? Jeg vil gjerne ha dem på plass i databasen.Dessuten: Sammen med Johan Stølen omkom Torkel Johannessen, f. 1859 i Eivindvik. Hva het foreldrene hans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk til John og Johan for utfyllande info.Foreldra til Johan Jensson er Jens Andersson, visstnok f. Volden i Lærdal. Han var g.m. Martha Davidsdotter Lendingen.Når det gjeld Thorkild Johannesson, så vart det fødd 2 stk med det namnet i 1859 i Eivindvik. I 1865 finn vi dei under Storøen og Netteland.Ifølge utflytta skal skolelærar Thorkild u/Netteland vere flytta til Aas i 1878, innført 1881. Høyres dette ut som rett mann?Eg har ikkje heilt oversikten her ennå, men kjem gjerne tilbake med det du treng Johan. Eg må berre inn i databasen min for å sjå kva som ligg der.PS! Du kan søke opp fødde i Eivindvig her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk for svarene! Jeg har sjekka litt videre om Thorkild, han skal være født 27.09.1859. Forøvrig har jeg notert i alt 27 innflyttere fra Eivindvik til Andøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Takk igjen. Jeg ser at mora til Thorkild heter det samme (Synnøve Ellingsdtr) som mor til Eilert Iverson (f. 1848), en annen innflytter fra Eivindvik. Var Eilert og Thorkild halvbrødre, eller er det bare en tilfeldig navnelikhet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Strand

Torkild Johannesson Storøy f. 17/9 1859. Foreldre Johannes Olson og Synnøve Ellingsdtr.Mor til Eilert Ivarson og mor til Torkild Johannesson var halvsøstre. I mine lister har eg minst 22 personar som flytta frå Solund til Andøya mellom 1875 og 1895. Har du funne ut om Torkild Johannesson hadde etterkomarar. Han har meldt utflytting til Fiskenes i 1884.Alf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Her er litt meir info til deg Johan,1) Johan Jensson Stølen:Foreldra var (ifølge Bygdebok for Solund):Jens Andersson, f. 1816 Volden, Lærdal, d. ? g. 24.7.1847 i Eivindvik m. Martha Davidsdotter Lendingen, f. 31.12.1819 Lendingen, d. 21.7.1890 Stølen.2) Eilert Ivarsson Utvær:Eilert Ivarsson, f. 1848 sine foreldre var Ivar Jensson Utvær, f./dp. 28.11.1815 Utvær, d. ? g. 23.6.1846 m. Synnøve Ellingsdtr. Lien, f. 20.2.1818 Lien, d. 1859 Utvær.== Kvar tok Ivar vegen etter 1859? Eilert drog i 1882 til Dverberg. 3) Torkild Johannessson Storøy (Ytterøen):Torkild som var f. 17.9.1859 Storøen er omtala i Solund-boka under Storøy (u. Ytterøen). Han fekk ei dotter Alida i 1884 og han drog same året til Amerika(?stemmer vel ikkje?). Foreldra hans var Johannes Olsson Hjønnevåg-S., f. 1821, d. 1880 g. 28.6.1845 Synnøve Ellingsdtr. Lien, f./dp. 4.3.1814, d. 1873.== Mødrene til Torkild og Eilert er nok ulike personar sidan dei gifter seg hhv. 1845 og 1846. Men ein samanhang er det, den eldste av desse Synnøvene er i frå første giftet til Elling Jonsson Virkesdal (1774-1856) g. 1.1.1803 m. Synnøve Torbjørnsdtr Hardbakke (1781-1816), mens den yngste (oppkalla etter første kona) er frå hans andre gifte i 19.7.1817 m. Sygni Ellingsdtr Steinsund (1780-1847). 4) Torkild Johannessson Netteland:Torkild som var f. 1859 Netteland er ikkje nemnd med vidare lagnad i Gulen-boka, kun fødselsår, men det er nok Torkild over som er den rette i ditt tilfelle.**************Dersom du Johan skulle ønske meir info om opphavet til dei 27 registrerte innflytta frå Eivindvik, kan du evt sende meg namna så skal eg prøve å slå dei opp i bygdebøkene for Gulen/Solund. I så fall, kva treng du om dei enkelte?Send meg gjerne ein straumpost: ghersvik@frisurf.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Til Gisle Hersvik: Jeg har sendt ei liste til deg.Til Alf Strand: Torkild Johannesson hadde så langt jeg veit sønnen Meyer Johan Pauli f. 1890, men dette var baptister, og kirkeboka er mangelfull når det gjelder dissentere, så det kan godt være en unge til. Meyer er nevnt i FT1900, han levde i hvert fall så lenge. Foreløpig veit jeg ikke mer, men kan sparke ballen videre til andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

E-post er mottatt.Ser frå lista at 'kun' 4 stk er frå gardar i dagens Gulen kommune, mens resten er frå gardar i dagens Solund kommune.Deler av Solund høyrde tidlegare til Askvoll (Vilnes sokn) så om du skulle ha namn derifrå som du også treng opplysningar om er det berre å gi beskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.