Gå til innhold
Arkivverket

[#36362] Schadenbergs H; adresse i Bergen 1891

Gjest Anne Ørvig
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Ørvig

Når mine oldeforeldre døper sin eldste sønn i 1891 i Nykirken, Bergen, står familien oppført med adressen: Schadenbergs H. 23.Jeg har ikke klart å finne denne adressen på noe kart over Bergen (heller ikke på Digitalarkivets kart fra ca. 1900). Håper noen kan fortelle meg hvor i Bergen denne adressen hører/hørte hjemme. Eventuelt også hva H'en står for (har spekulert litt på om den kan stå for 'hage').Vennlig hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Hvis du søker i samme database på 'bustad som inneheld - vis': Schadenberg, så får du opp blant andre Schadenbergshaven og Schadenbergs hage.I FT 1891 bor de på Vestre Holbergsalmenning, såvidt jeg kan se: LenkeDet gjør også de andre som i databasen over døpte står oppført med Schadenbergshaven. Husnummeret er det samme, men Schadenbergshaven er blitt til Vestre Holbergsalmenning - og det heter Vestre Holbergsalmenningen ligger fortsatt mellom Strangebakken og Munkebekksmauet 'på' Klosteret.I Bergen byleksikon finner jeg: 'Schadenberghagen, populært kalt Sjallahagen, tidligere hageanlegg mellom Munkeliv kloster og Puddefjorden. Schrøder, en danskfødt botanikklærer, var eier da Johan Christopher Schadenberg kjøpte hagen i 1865. Strøket ble regulert fra 1880-årene, men Schadenberg kunne dyrke sine grønnsaker og blomster til 1890-årene.'Om navnet Vestre Holbergsalmenning står i samme kilde at det ble vedtatt i 1891, så det forklarer kanskje det hele?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.