Gå til innhold
Arkivverket

[#36365] 'Pubplicue Asolution'

Gjest Jørn Olsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jørn Olsen

Hei.Er det noen som hvet hva det betyr når det står 'Pubplicue Asolution' etter en fadder? Det står etter en fadders navn, men før komma og neste navn. Dette er i 1721.mvh Jørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Det står kanskje: 'Pubplicue Absolution’? Det kan innebære at fadderen har stått offentlig skrifte. For nærmere informasjon: Velg: Databasevelger, Kyrkjebøker, Offentleg skrifte. Se dokumentasjon: (publique absolverede)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg ser ingen annen logisk grunn til denne innførselen enn at det må være snakk om en fadder som har måttet skrifte et klanderverdig forhold offentlig - rett og slett for å få lov til å være fadder. Så er dette da tatt inn som en kommentar i kirkebokteksten med funksjon som 'kvittering' for at skriftehandlingen er gjennomført. Jeg har imidlertid heller aldri sett en slitt tilføyelse i noen annen fadderoversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Kanskje vedkommende fadder hadde skriftet samme deg, og at presten ville slå to fluer i en smekk med én innførsel i stedet for to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Enkelte prester var mer glade i å notere enn andre. Én prest jeg var borti likte for eksempel under dåp å notere i margen når foreldrene var gift, dersom giftermål og barnedåp kom veldig tett.Kanskje presten i dette tilfelle ville 'skrive seg bak øret' at den aktuelle fadderen kanskje var litt tvilsom, siden han (nettopp?) var blitt publ. absolveret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.