Gå til innhold
Arkivverket

[#36539] John (1890), Hans (1892) og Olaf (1894) Johnson - frå Mjøsomr. til Amerika 1901?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Rustad

Kanskje har vi han her! Det som taler for han er: Navn og alder stemmer; han er født i Ringsaker; han er skomaker (i 1875 er han notert som skomakerlærling i Vardal, se innlegg nr. 67)Det eneste jeg ser som taler mot han er at han er gift med ei Lina og har med en sønn Johannes på ett år.Lenke Selv om Lina er på samme alder som Anne i Census 1900 er de nok uansett to forskjellige damer, ettersom Anne er oppgitt å ha ankommet i '82.Johannes har jeg ikke klart å identifisere i USA.Kan mor og barn ha dødd rett etter emigrasjonen??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Ja; fra hvor?? Det eneste stedet vi har sett 'O''en i en originalkilde er på Ellis Island; selv der er den skrevet noe spesiellt.Jeg har på nytt søkt etter Paula; med svært vide kriterier:Jeg lett gjennom hundrevis av personer født 1864 +/- 5 år der jeg har lett etter alt fra kun 'P' via varianter av Paula/Pauline/POlla osv.. Dessuten har jeg da vurdert alle 'uspesifiserte' fødsteder + alt som har med N, Nes, Næs,Ringsaker,Biri, Vardal, Toten, Hedm osv.De etternavnene jeg har vurdert er varianter av Olsen, Johannesen og BergDen nærmeste er fortsatt fengselsfuglen; og den beste identifiseringen av henne er hun fra Nes. Hed.Når det gjelder Nils har ingen hostet opp noe bedre enn det Aase fant på Nes, altså i samme familie som Paula.Men for all del; jeg er klar over svakheten.Hva kan vi så gjøre videre? Mitt forslag er at for å klarere dama i fengslet skulle vi hatt dok. på henne derfra. Jeg vil tro at det ville være notert evntuell barn?Om slike arkiver finnes burde det kanskje opprettes et nytt tema på det; slik at det fanger blikket til eksperter på området?Og om Lars E. Øyane kunne klare å få tak i Paula's fødselsdato fra sine forbindelser i USA vil det være enklere å identifisere henne her i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Legg merke til Hans O Johnson (el. Hans Christian), Kun ett av barna har denne bokstaven O. –Men så har vi da også Olaf Antonius Johnson som eventuell far. (Og så har vi denne Ole Eriksen-da… - Tenk om han er far til noen av barna)Jeg håper det er mulig å bekrefte eller avkrefte Næs-familien som den riktige ut fra fødselsdatoer i kirkebok fra Næs. Dersom Karl er døpt før avreise, bør det være mulig å sjekke den kirkeboka i Kristiania der Bredgt. Ligger, slik at denne Karl eventuelt kan droppes, og dermed også arrestanten på Møllergt.19.(En helt annen ting er at jeg funderer på om folketellingsførereren i Bredgt. 25 i 1900 selv kan ha påført Næs i HALLINGDAL på husfaren i familien Berg, mens det egentlig skulle vært HEDEMARKEN.)Enda en ting, som kanskje Tor kan sjekke, er om det finnes utflytningsprotokoll fra Vardal.Dette er jo litt artig også !!IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Nå tror jeg vi har enda et indisium:Nils (fra Nes/Vardal) har en bror Johannes (67 og 74)Det MÅ være han vi finnetr i Eagle i 1920! Merk dere at han har en 'J' som mellomnavn. LenkeForøvrig er jeg enig med Arne at det kan stå en 'J' i 1910-tellingen. (jeg kan ikke trikset med å få den direkte over hit; men jeg vet hvordan den skal sendes som et vedlegg.Send event. en mail til meg, adr: de to første bokstavene i fornavn + ditto i etternavn@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Og her har vi kanskje Johannes (John) som emigrant:LenkeNavn,alder og emigrasjonsår 'passer'En viktig opplysning til er at biletten er prepaid OG at han skal til 'Kristine, DT'Det leser jeg som 'Christine Dakota Territory'.Riktignok var Dakotastatene innlemmet i USA noen år tidligere, men 'gammel vane osv...Dere husker vel at Nils bodde i Christine, N.D??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Først et lite skår i gleden: Den John J Berg jeg fant i 1920 finner jeg igjen i 1900; det viser seg at han er født febr.1870, det skulle vært febr. 1872.På den andre siden så er det mye som taler for at det stemmer likevel: Han har mange barn; deriblant Olga og Olaf - navn som brukes i familien ellers.Videre så bor det i samme område en (uleselig) Berg, født april 1874. Ifølge det jeg fant i 1875, Vardal (67) var det også en bror Thorvald?? født 1874.Og ikke nok med det: På linjen nedenfor finner vi en Jette Moe, født april 1868, emigrert 1893. Hans har funnet en Jette født i 1869 (74)se her: [url="http://content.ancestry.com/iexec/?htx=View&r=an&dbid=7602&iid=NDT623_1231-0423&fn=Marcus&ln=Berg&pid=57724912>Lenkeog her er Jette som emigrant:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Vi hadde ei ønsketenking i eit innlegg lenger oppe, skal vi dra fram den på nytt? LenkeKvar er i så fall Karl? Kanskje i magen? Han skulle vere 5 mnd gammal då han kom i land i USA, men det er no ikkje så langt unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det var nok antagelig Thorvald; indexert som:Name: Tinval Berg Home in 1900: Homestead, Richland, North Dakota Age: 26 Estimated birth year: 1874 Birthplace: Norway Race: White Relationship to head-of-house: Head Occupation: View Image Immigration year: 1892Jeg har ikke identifisert han i emigrasjonslistene enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Aase, det er kanskje farlig av meg; men jeg drister meg til å mene at vi nå med stor sannsynlighet har funnet en klar forbindelse mellom familien fra Nes og den i Eagle, N. Dakota.Når det gjelder Polla/Paula's liv i Norge er det vanskeligere; men jeg har fortsatt stor tro på Iver's dame i fengslet (13 m.fl)Om jeg ikke er blitt for trett i hodet: Svakheten ved Polla Jensen er at mannen heter Ole Jensen, fra Stange. Hun kan jo hatt mange menn; men er det ikke sannsynlig at noen av barna ville bodd hos henne og Ole Jensen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Aase; dette har vært morsomt - men også vanskelig og slitsomt.Nå har jeg lest igjennom alle innleggene på nytt. En ting vil jeg påstå: Dette har vært et usedvanlig flott lagarbeide; jeg tror det hadde vært vanskelig for en person å ha kommet så langt.Kanskje er jeg nå 'fastlåst', men jeg mener at det 'eneste' som har talt mot familien fra Nes er at Paula's bror Nils ifølge Ellis Island muligens har hatt en 'O' som patronym.Hadde det ikke vært for den er jeg overbevist om at vi alle hadde vært rimelig sikre på at familien fra Nes er den rette.Jeg mener at summen av alle indisiene er veldig sterke:Om vi enda en gang tar utgangspunkt i startopplysningene så 'har vi' bl.a.:*Ett søskenpar Polla og Nils*Rett fødselsår på begge.*Tilknytning til Nes, Hedm.*Søsteren Jette kan med nær 100% sikkerhet sies å ha vært i området.*Kanskje også broren Thorvald?? Tilfeldig??Er det flere svakheter enn styrker når det gjelder forbindelsen her? Det kan jo selvsagt være noe vesentlig jeg har oversett eller bommet på; så kom igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Nei, indisierekka blir i grunnen berre lenger og lenger, så eg er enig med deg i at sjansen er stor for at vi endar opp med denne familien frå Nes. Men magefølelsen min har litt motvilje mot Pauline i fengselet, ikkje minst fordi Polla har vore så tydeleg på kva ho heitte at ho til og med har fått skrivaren på Ellis til å skrive Paalla, ikkje Paula som ville vere greit nok lydmessig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg skal ikke motsi deg på noen som helst måte på at vi har en stor usikkerhet når det gjelder hennes liv i Norge; både når det gjelder identifisering av henne i Oslo og hennes mann (menn??)Jeg ser frem til at flere henger seg på; slik at jeg/vi kan få støtte eller gode motargumenter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Dette har vært en spennende debatt og de rette folkene er sikkert funnet, men…Her er massevis av indisier, men fremdeles ingen klare bevis. Derfor tror ikke jeg at vi får lagt vekk dette “prosjektet” før vi finner dåpsinnføringen på de tre brødrene som er nevnt i Lars sitt første innlegg. Da tror jeg det meste av liv- og levnetsløp på familien her i landet vil komme fram av seg selv, både for brødrene, for Paalla (Paula) og evnt. far (fedre). Alt tyder på at brødrene er født i Kristiania. Fødselsdatoene har vi, men det er selvfølgelig en jobb som må gjøres. Er det noen som har tilgang til kirkeboksfischer for div. Kristiania-sogn 1890 - 1895 ?I Lars sitt første innlegg nevner han: John A. Johnson, fødd 28.2.1890 // Hans Christian eller Hans O. Johnson, fødd 17.6.1892 // Olaf H. Johnson, fødd 5.12.1894Her er de tre brødre Johnson innskrevet hos US Army 1917/18, se også innlegg (3):. John Albert Johnson //28 Feb 1890// Norway // Stutsman, ND // Hans Kristian Johnson //17 Jun 1892//Norway // Stutsman, ND // Olaf Henry Johnson//5 Dec 1895//Norway//Stutsman, ND // Fødselsår og dato stemmer for alle tre bortsett fra en skrivefeil på 1 år feil for Olaf. Henry.Når det gjelder familiens liv i USA, så finner jeg forresten Olaf m/kone Selma og bror Hans på denne adressen i 1920 United States Federal Census // North Dakota // Stutsman // Iosco. Og John A. Johnson m/kone og tre barn er på denne adressen i 1920 United States Federal Census // North Dakota // Stutsman // Chase Lake.Begynner å miste oversikten, men er det noen som har sett Paula i 1920? Hvis ikke, en mulig kandidat her i Stutsman ND i 1920: Name: Paula Olson //Age: 55 years // Estimated birth year: abt 1865 // Birthplace: Norway //Race: White //Home in 1920: Chase Lake, Stutsman, North Dakota // Marital status: Married // Relation to Head of House: Wife // Year of immigration: 1910 // (mrk 1910!) Hun bor sammen med mann Ole N. Olson(67), immig. 1872 og tre døtre Polly(16), Olga(11) og Lilly(9) .Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg mener hennes liv kan deles i fire faser:1:At det er familien fra Nes[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60411&gardpostnr=665&personpostnr=4410&merk=4410#ovre>Lenke som er den rette (og som er spørsmålet som stilles her) anser jeg for bra belyst i de siste innleggene.2: Hennes liv i Oslo er derimot ikke tilstrekkelig dokumentert. (Hva med fengselsarkiver som jeg tidligere har nevnt?)3: Emigrasjonen er dokumentert

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest James Milstid

Please pardon me for posting in English; my command of Norwegian is limited to perhaps a total of ten words.I just finished a pleasant telephone conversation with Lars E. Øyane. He mentioned this website and suggested that I take a look at it. There are many names that I recognize and I'll work hard to translate the many comments.Hans was my grandfather and I have many fond memories of him. I remember riding my bicycle to spend time with him in Maple Valley, WA. He lived near the Cedar River and would take me fishing when the salmon were running upstream. The river was so thick with fish that he would wade into the river and scoop a big salmon by hand and heave it on to the shore.Before I was born (1947), Hans was an alcoholic and seperated from my grandmother, Selma Swiggum. They were never divorced. Fortunately, at some point, he swore off alcohol and became very religious. When I was young, he would always show me his old Norwegian Bible and tell me that he'd read it cover-to-cover many times.Now I am the proud owner of that old Bible and I treasure it. I'll look through it for any notes or dates that may help. I also have many old photos and papers that I'll look at.I'm in awe of all the work and research that has gone into this. I'm very thankful for it!James

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Hello, James, how exciting to learn about the Family Bible! I'm sure it will give us at least some information to make sure we are working in the right direction.There are many theories and lots of 'back-and forth' in this thread, but Tor Rustad just stated the position in message (96), so I'll give you a kind of translation of that message:1. We think we have found the right family for Polla in 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60411&gardpostnr=665&personpostnr=4410&merk=4410#ovre>Lenke2. We haven't found Polla in the 1900 census, or any other sources before emigration.3. We have found her emigration

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Hello James;welcome to the team! I got some questions for you:1: Do you have Polla's birth date? (74) lists her family; taken from Birth Records. According to (67) there also was a brother Thorvald?? The reason for asking: I think I have found some of Polla's siblngs living in the same area. (have look at 84, 85 and 86)2: Do you know anything about other possible siblings or cousins of Polla in the US? Some Johnson's maybe? According to Census 1900, Richland, District 136 there are som interesting families at the same image:[url="http://content.ancestry.com/iexec/?htx=View&r=an&dbid=7602&iid=NDT623_1231-0423&fn=Tinval&ln=Berg&pid=57724913>Lenke If you don't have access to ancestry.comFamily #1: John Berg, head, Hannah, wife, children Inga,Hilda, Clarence and Marcus. I think this is the family of 'Johannes Johannesen'; Polla's brother. I have found his emigration too. LenkeFamily #2: Tinval Berg, head, Mary, wife, children John and Lily. This COULD be Polla's brother Torvald.Family#3: Arne Moe, head, Jette, wife,Oscar Johnson, nephew. I think Jette is Polla's sister 'Jette Johannesen' I have fopund her emigration

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Jeg lurer på om jeg skal spørre Oldervoll om han kan fjerne bildet av 1910-census i innlegg 83. Breddeformatet slik det er nå er irriterende. Er det greit for dere at det fjernes? Aase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.