Gå til innhold
Arkivverket

[#36539] John (1890), Hans (1892) og Olaf (1894) Johnson - frå Mjøsomr. til Amerika 1901?

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Solås

Lenken i #8 går som sagt til Ellis, og jeg har vært i den tro at den virket også for andre enn meg selv. Jeg beklager. Du har vel registrert deg? Lenkene i #10 og # går til amerikanske census hvor det altså kreves et abonnement. Om du går inn på Ellis Island og søker på f. eks. Margrete Johnsen i 1901, så vil du kunne gå inn og lese manifestet.Mvh. Arne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det er eg som skal beklage - eg kom meg inn på Ellis med å bruke passord, hadde gløymt korleis dette funka.Her ser vi i alle fall tydeleg at broren skal heite Nels O.Berg, men o-en må ikkje nødvendigvis vere farsnamnet.Vidare ser vi at Paalla oppgjev at ho ikkje har vore i fengsel - høver i så fall dårleg med Pauline i Kristiania - og ikkje polygamist. Men No og No i dei to kolonnene er overskrive av noko - kva? Det som står under, les eg som 'Parents'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg har tatt en titt på image'n fra Ellis av to grunner: Den ene var om Nils Berg hadde en 'O' som patronym eller ikke. Det kan se ut som om det er en 'O' der....Det andre er til Arne's spørsmål i (49): Kolonnene omhandler spørsmål om en har vært i fengsel + flergifte. Det er skrevet litt tilfeldig der; først på øverste linje er det noe uleselig, deretter 'Ole?? J' Under dette leser jeg 'no'(ikke i fengsel; men hvem ville si 'yes'?), nederst leser jeg det som 'carents' (parents???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg har i hvert fall funnet svar på ett av de spørsmålene jeg stilte i (47); om Berg-navnet kan knyttes til familien i [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60411&gardpostnr=665&personpostnr=4410&merk=4410#ovre>LenkeSvaret er at muligheten er der: I nærheten av Slotsveen som familien bor på i 1865 er det flere Berg:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Den siste lenken virket før jeg la inn innlegget; men nå er den død.Her er et utklipp fra 1886-matrikkelen:Fylke Herred Sogn Gårdsnr Bruksnr Gårdsnavn Bruksnavn Eiers navn Skyld i ort og mark Hedmark Nes Nes 31 1 Berget Berget J. O. Sundstrøm, Brugspatron 0-0 Hedmark Nes Nes 67 1 Bergstuen Bergstuen Nils Eriksen 2-4 Hedmark Nes Balleshol 88 1 Berg Berg øvre Andreas Larsen 12-1 Hedmark Nes Balleshol 88 2 Berg Stuen nedre Ole Pedersen 0-1 Hedmark Nes Balleshol 88 3 Berg Stuen øvre Even Olsen 0-1 Hedmark Nes Balleshol 88 4 Berg Berg østre Amund Jensen 5-0 Hedmark Nes Balleshol 88 5 Berg Berg nedre Ole Sullestad 5-0 Hedmark Nes Balleshol 95 1 Berger Berger Eline Jørgensen 14-0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Den etter hvert så omtalte Pauline Olsdatter i fengslet (13 m.fl) er notert som født i Romedal i 1865. Romedal ligger jo ved Mjøsa; så hun kan fortsatt være mulig.I 1865-tellingen finnes hun ikke der; men det avhenger jo av når på året hun var født. 1875-telling foreligger ikke.Om noen har tilgang til kirkebøkene burde det jo være en smal sak å finne henne; og derved resten av familien inkl. en bror Nils.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det er jeg klar over. Jeg har også notert meg 'Nes Hedm' på hennes emigrasjonLenkeMen ettersom det er så mye sammenfallende med dama i fengslet og Bredgt 45 (48 m.fl) ville det vært fint med en nærmere identifikasjon.Jeg håper forøvrig på flere kommentarer på mitt innlegg (47)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Det er jeg klar over. Jeg har også notert meg 'Nes Hedm' på hennes emigrasjonLenkeMen ettersom det er så mye sammenfallende med dama i fengslet og Bredgt 45 (48 m.fl) ville det vært fint med en nærmere identifikasjon.Jeg håper forøvrig på flere kommentarer på mitt innlegg (47)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Disse Polla'ene finner jeg døpt i Romedal (FS):You searched for: Paula , Birth/Christening, Hedmark, Norway Exact Spelling: Off Batch Number: c424375 1. POLLA ELIASEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 02 JUL 1865 Romedal, Hedmark, Norway 2. POLLA OLSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 26 OCT 1856 Romedal, Hedmark, Norway 3. POLLA GUNDERSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 18 OCT 1874 Romedal, Hedmark, Norway 4. POLLA PEDERSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 31 OCT 1869 Romedal, Hedmark, Norway 5. POLLA PEDERSEN - International Genealogical Index Gender: Female Christening: 14 JUN 1874 Romedal, Hedmark, Norway Hun som er døpt Polla Olsen finnes her i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60416&gardpostnr=811&personpostnr=4690&merk=4690#ovre>LenkeEn aktuell Pauline (FS)PAULINE CHRISTINE OLSENEvent(s): Birth: Christening: 14 FEB 1864 Romedal, Hedmark, Norway Parents: Father: OLE PEDERSEN Mother: NICOLINE NILSDRDenne Pauline finnes her i 1865 (men her står alder 4 år - det må være feil)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Nå blir det mange løse tråder, og siden jeg selv er delvis skyld i dette, vil jeg utsette videre spekulasjoner vedr. fengsels-sporet (-for her er det mer å gå på). I stedet tror jeg vi trenger en gjennomgang vedr. Berg-navnet:Jeg er enig i at dersom familien til Polla og broren Nils skal komme fra Næs på Hedemarken (slik avreisedokumentasjonen tilsier), - så peker denne familien seg ut (samme som i innlegg 28 og 47) LenkePolla var egentlig tvilling, og er hjemmedøpt, men tvillingen er antakelig dødfødt. Familien forøkes med 3 barn til: Mina (1867), Jette(1869) og Johannes(1872). Plassen Slotsveen, der de holder til, ligger under storgården Helseth, og familien kom til Slotsveen like etter at Nils var født. Før dette, var de sannsynligvis husmannsfolk under storgården Berg, men ikke lenge nok til at de er ført opp i bygdeboka.Ved Nils sin fødsel står det Bergs-eie som fødested, og ved alle de neste barna; Helset-eie .Det er intet som tyder at noen i familien vendte tilbake til Berg, eller plasser under Berg.Derfor synes jeg det er noe merkelig at Berg-navnet (i denne sammenheng) skal stamme fra Næs. At mor og far holdt til på en plass under Berg en kort tid etter ekteskapsinngåelsen er dog rett.Bygdeboka for Næs har rikelig med Amerika-emigrasjoner, men for både Nils og Pollas vedk. er intet nevnt. (Selvsagt kan de ha emigrert likevel, - men neppe som næsninger.)Det problematiske med Berg-navnet er at det kan knyttes til samtlige Hedmarksbygder + bygdene på Toten, Vardal (Gjøvik) og Biri.Kan det tenkes at Berg-navnet er kjedet til Olsen-navnet (eller kanskje til OLBerg), og da er vi neppe på Næs, men faktisk i hvilken som helst annen Mjøs-bygd, - eller for den saks skyld i Vestfold og Hallingdal ???Og da er heller ikke broder Niels noen sønn av Johannes. – For han kalles vel bare Nils O. Berg. Patronymet Johnsen/Johannesen….det finner vi ikke i noen amerikanske kilder på Nils. – Gjør vi vel ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Jeg synes Iver sammenfatter og resonerer på en grei måte.De fleste har vel erfart at det kan være feil i familieopplysninger og andre kilder; men innlednigsopplysningene om at hun var fra Mjøstraktene må vi sette lit til.Det betyr selvsagt ikke at hun både må ha vært født der/levd der det meste av livet i Norge; men at hun må ha hatt en klar tilknytning.Så til emigrasjonspapirene:Nes er det mange steder;hun kan ha opplyst at hun var fra Nes og en funksjonær kan feilaktig ha tenkt og skrevet Hedmark?? Nei; i dette tilfellet peker alt mot Hedmark; eller i hvert fall Mjøs-området.Jeg sier ikke at familien Johannesen på Slotsveen er den rette; men det må jo innrømmes at det bare er på grunn av Nils O Berg!Hadde det enda stått brtother in law istedet for brother på Ellis-dokumentet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Iver; har du fødselsdato på Nils Johannesen fra Slottsveen??Forøvrig;den familien var på Opplandsiden i 1875. Beklager at det ikke lar seg gjøre å lenke denne her: Gjøvik og Toten Slektshistorielag - Folketelling 1875 for Vardal Nummer Bosted navn Matrikkel nummer Kommentar 227 FØLLINGSTAD 22 PAKKE NR. I, TELLEKRETS NR. 2, LISTE NR. 86Personer registrert på bosted: Fornavn Etternavn Stand Gift/Ugift/ Enke Stilling Født Bosted Fødested 1 MATHEA JAKOBSDATTER HUSHOLDERSKE UGIFT KOKKEPIKE 1829 FØLLINGSTAD SNERTINGDAL SOGN JOHANNES PEDERSEN LOGERENDE GIFT DAGARB/SKOMAKER 1835 FØLLINGSTAD NÆS SOGN, HEDEMARK JOHANNE NILSDATTER HANS KONE GIFT 1836 FØLLINGSTAD NÆS SOGN, HEDEMARK NILS JOHANNESEN DERES SØNN UGIFT SKOMAKERDRENG 1856 FØLLINGSTAD NÆS SOGN, HEDEMARK PETER JOHANNESEN DERES SØNN UGIFT SKOMAKERDRENG 1860 FØLLINGSTAD NÆS SOGN, HEDEMARK JOHANNES JOHANNESEN DERES SØNN UGIFT FORSØR. AV FORELDRENE 1872 FØLLINGSTAD NÆS SOGN, HEDEMARK TORVALD (?) JOHANNESEN DERES SØNN UGIFT FORSØR. AV FORELDRENE 1874 FØLLINGSTAD VARDAL SOGN OG PR.GJ. MARIA JOHANNESDATTER DERES DATTER UGIFT FORSØR. AV FORELDRENE 1862 FØLLINGSTAD NÆS SOGN, HEDEMARK POLLA JOHANNESDATTER DERES DATTER UGIFT FORSØR. AV FORELDRENE 1864 FØLLINGSTAD NÆS SOGN, HEDEMARK MINA JOHANNESDATTER DERES DATTER UGIFT FORSØR. AV FORELDRENE 1867 FØLLINGSTAD NÆS SOGN, HEDEMARK JÆTHE JOHANNESDATTER DERES DATTER UGIFT FORSØR. AV FORELDRENE 1869 FØLLINGSTAD NÆS SOGN, HEDEMARKDet er Berg-gard ikke så langt unna her også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Lars;klarer du å skaffe Paula's fødselsdato? Det vil være til uvurderlig hjelp.Vi har jo opplysninger på at broren?? Nils var født i juni 1856 (fra innlegg nr.20)Iver; om du har fødselsdato på både Nils og Polla så bør vi med nær 100% sikkerhet bekrefte eller avkrefte den familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det er fra bygdeboka jeg fant opplysningene i innlegg 65. Som sagt (innlegg 25), så stikker jeg innom statsarkivet neste uke for å sjekke dåps/fødselsdatoer for denne Næs-familien,Tor !! FT 1875 fra Vardal, er jo VELDIG viktig da !! (Stikkordet Gjøvik) – Og den styrker muligheten for at Næs-familien (i FT 1865) er den rette. Men jeg vet at minst ett av barna har returnert til rett-sida av Mjøsa ved FT 1900.Problemet med gårdsnavnet Berg er at: ”Bære je ser Mjøsa” – …så er je også max en hælv-mil fra en Berg-gård !!IM(Har aldri drevet med sånt som dette natterstid, men jeg hadde ikke tid før nå !)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Det blir mykje filosofering dette her. Men i innlegg (34) slår eg fast at dei tre oppfostringsgutane er svært gode kandidatar.Men vi har framleis ikkje sikker identifikasjon av Polla og minsteguten i 1900 - så for den del kan heile familien ha lurt seg unda tellinga, saman.Eg får det ikkje heilt til å rime at ei dame som sit i fengsel i desember 1900, skal reise til Amerika få måndader etter og utan vidare hevde at ho ikkje har vore i fengsel.At kvinna i fengselet er ugift, treng ikkje å ekskludere henne. Vi har vel ikkje noko giftarmål å vise til? Mange omflakkande folk - som dette kanskje har vore - tok ein spansk ein og hevda at dei var gifte.Men dette blir berre spekulering - kor mange kyrkjebøker er forresten aktuelle for dåp i Kristiania 1890, 92 og 94?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eit lite svar til meg sjølv: Vesle Karl med tilknyting til Bredgt har ein fødselsdato oppgjeven - 10600 - eg oppfattar det som 10.juni 1900.Eg har funne 1 skanna kyrkjebok for Kristiania det året, nemleg Rikshospitalet, og den har eg gått gjennom for heile 1900. Der er ingen spor verken etter den eine eller den andre Karl - viss der er to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Solås

Ja, jeg så også på den kirkeboken Aase, og hoppet vel litt i stolen da jeg fant en Karl Eugen f. 21 jan. 1901 med foreldre Johannes Olsen og Pauline Ovidie f. Viberg i 1858 på Stange. Disse må altså ha flyttet fra Stange til Kristiania like før barnet ble født. Men dessverre viser 1900-tellingen at dette ikke kan være noen 'kandidater' for familien vi leter etter.Jeg lurer på om 1900-tellingen for Kristiania har noen mangler. Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Selv om det er mange baller i luften (jeg har skylden for noen av dem!) bør vi vel forholde oss til utgangspunktet; faren het Olaf Antonius Johnson.Dama i fengslet er fortsatt spennende. Fornavn og alder stemmer;men selv om Romedal og Nes begger er i Hedmark syners jeg den 'forskjellen' er pussig.(Men mulig; hun kan ha vært født der, men vokst opp på Nes)At hun er notert om ugift er jeg enig med Aase (70)ikke er å legge for mye vekt på. Deriomot;fangen er registrert med etternavnet Olsen, men emigranten som Johnsen.Er det samme person som enten da har giftet seg med O.Antonius Johnsen (noe sent; hun hadde jo hatt barn med han i flere år..)Eller bare 'tok' hun samme navn (patronym) som barna hadde?Eller kan det være som jeg tenker høyt i innlegg nr.47; at Johnsen/Johansen er hennes fødenavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Hjarteleg takk til Aase, Tor, Iver, Arne, Odd Brede og Kolbjørn for mange gode og interessante innlegg, og ogso ein stor takk til Hans på Nes som følgjer debatten frå sidelinja.Eg har diverre ikkje noko meir å bidra med, men eg tykkjer nok ogso at denne huslyden på Nes der både Nils og Polla inngår med nokolunde riktige fødselsdatoar so absolutt kan vera vel verd eit nærare studium. Og no har Hans sendt med følgjande opplysningar frå kyrkjebøkene på Nes; so er det ikkje naudsynt å leita dei fram ein gong til...:~~~~~~~~~~Nils Johannesen f.19/6 dpt.17/8-1856 BergseiePetter Johannesen f.24/8 dpt.30/9-1860 GjelthjelteieMaria Johannesdatter f.7/10 dpt. 16/11-1862 HjelthjelteiePolla Johannesdatter f.25/11-1864 dpt. 2/1-1865 HelseteieMina Johannesdatter f. 25/1 dpt.31/3-1867 HelseteieJette Johannesdatter f.30/9 dpt.21/11-1869 PurkildstadeieJohannes Johannesen f.27/2 dpt.5/5-1872 Purkildstadeie.Foreldre: Inderst Johannes Pedersen , Aarvold 21 1/2 og Johanne Nielsdatter Bergseie 20 gifte 27/4-1856.Johannes Pedersen f.1/12 1835 dpt.3/1-1836. Foreldre Peder Johannesen og Johanne Paulsdatter, HoelseieJohanne Nielsdatter f.26/10 dpt.27/11-1836 Foreldre: Niels Mikkelsen og Marthe Jensdatter Ihleeie.~~~~~~~~~~Kvifor Polla i Amerika vert kalla Olson, KAN komma av at ho der borte vart attgift med Ole N. OLSON. Me skal likevel hugsa på at gravferdsbyrået i Renton, WA berre kalla ho ''Polla Berg''!Men framleis står det att å påvisa at denne Nils utvandra i 1881, og at det var søsteri Polla som ''gøymer'' seg attom ho som fór over i 1901...?Eg takkar på ny so mykje for at denne debatten har engasjert so mange, og eg er overtydd om at me før eller sidan skal finna den endelege løysingi på denne spennande debatten!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Rustad

Nils ('O') Berg er i henhold til US Census 1900 født i Juni 1856!!(innlegg nr. 20)Hans har funnet at Nils fra Nes var født 19 juni!Jeg synes at indisierekken rundt familien fra Nes; senere i Vardal, begynner å bli meget sterk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.