Gå til innhold
Arkivverket

[#36586] Ringsaker. Rustadhagen, Rudstadsveen og Ødegjordet

Gjest Steinar Gundersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Lillian. Det har jeg gjort. Det var derfor jeg reagerte på Manifestet på Ellis Island. Der står det faktiskt at Andreas Knudsen skal til sin far Lars Lien i Merrill, Wisconsin. Billetten er også betalt av faren.Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Hei Lillian og Ann KristinTakk for imponerende engasjement og innsats. Jeg har også sett at noe ikke stemmer. Det jeg visste på forhånd var at 'familien' sa at Andreas dro til Amerika, og siden var det ingen som hørte noe mer fra ham. Jeg prøver meg på en oppsummering for å se hva vi vet er riktig.Snekkeren Andreas Knudsen fra Rudstadeie forlot Ringsaker med reisemål Amerika 28.mars 1903. Snekkeren Andreas Knudsen Rustaden reiste fra Oslo 3.april 1903 med skipet S/S Montebello med mål Wisconcin. Reisen var prp (betalt på forhånd av hvem?). For disse to hendelsene stemmer henholdsvis fødselsdato og antall år. S/S Montebello gikk fra Kristiania via Kristiansand til Hull i England.Så var det over til Ellis Island. Med fødselsår ca 1878 og ankomst 1903, finner jeg bare en kandidat med navn Andreas Knudsen. Han ankom Ellis Island i New York 18. april 1903. Han kom med båten Philadelhia fra Southhampton i England. S/S Philadelphia avgikk 11.april 1903 fra Southampton i England og kan stemme.Alt ser altså bra ut til man begynner å lese i 'original Ship Manifest'. At han er snekker og 25 år stemmer bra. Imidlertid skaper farens navn et problem. Lars Lien (eller lign), hvem er det? Det virkelige faren Knud Knudsen døde des 1879 i Veldre. Moren var 39 år yngre men døde 1900 som enke, det kan derfor ikke være en stefar.Jeg har også sendt en forespørsel til RootsWeb (Hedmark) ang Andreas Knudsen. Et klipp fra et innlegg der:' Now I am wondering something. Remember that Lars Lien was the 'father' listed when he came to America? There was a time when it was not so easy to get permission to come to America, and a person had to have a guaranteed job from someone already here, and that job had to be a kind of job where America needed help, so most later emigrants came at first as farm workers. But there has also been a rule that parents and children could come, without this special reason. I am wondering if he said that Lars Lien was his father, but really Lars Lien is his sister Berthe's husband?'Det siste er feil. Lars og Berthe er mine forfedre og reiste ikke til US. Men hun kan være inne på noe. Jeg må kanskje prøve å finne en annen Lars som kan ha tatt navnet Lien. Sollien og Storlien er jo navn fra området? Andreas hadde en halvbror med navn Lars født ca 1835.Jeg har fått noen tips (se RootsWeb) om Merrill det kan jobbes mere med.Takknemmelig hilsen fra Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

I min jakt på Lars Lien har jeg funnet en mulig kandidat.Gårdbrukersønn Lars Hansen Lillelien født 28.oktober 1879 forlot Ringsaker 4.mars 1901. Han forlot Oslo 8.mars og oppga reisemål Minnesota. Han ankom Ellis Island 27.mars 1901 og brukte navnet Lars Lillelien. Hans manifest er litt vanskelig å lese men det kan se ut til at skal til sin bror Even i Wells?Denne Even Hansen Lillelien reiste over i 1897 til Wells Minnesota, men siste gang fra Oslo 20.juni 1908. Da er hans reisemål Wisconsin.Er det noen som kjenner mere til historien til familien fra Lillelien? Kan de ha endret navn til Lien?Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin elvsveen

Hei Steinar.Da er vel dette familien til Lars i 1900. Lenke.og dette er vel Even Hansen Liens WWI regstration card Name: Even Hanson Lien City: Not Stated County: Trempealeau State: Wisconsin Birth Date: 3 Jan 1877 Race: White Roll: 1674995og her i 1930 census. Name: Even Lien Age: 52 Estimated birth year: abt 1878 Birthplace: Norway Relation to head-of-house: Head Spouse's Name: Gunda Lien Race: White Home in 1930: Ettrick, Trempealeau, Wisconsin Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Hei Ann KristinGlimrende Ann Kristin. Dette må jeg vel nesten ta som et 'bevis' på at også Evens bror Lars brukte etternavnet Lien i US?Linken du satte opp virket ikke for meg. Denne blir bedre: LenkeJeg har også nå funnet en mulig forbindelse mellom Anders Knudsen og Lillelien. Faren til Anders, Knud Knudsen, kjøpte i 1838 plassen Husum som tidligere var en gardpart i Lillelien. Resten av gardparten kjøpte samme år Lars Hansen Haukåssveen. Dette er faren til Lars og Even Lillelien. Noen slektsforbindelse har jeg foreløbig ikke funnet. (Takk til bygdebok for Veldre)Hilsen Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ved folketellingen i 1865 bodde Mathea Kristiansdatter f ca 1860 i Rustadhagen hos sine besteforeldre. Er det noen som kjenner hennes historie?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Er folketellingen for 1865 slik å forstå at Knut har hatt en sønn ved navn Kristian? Og var denne Kristian i såfall gift med Marie Halvordsatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann Kristin Elvsveen

Hei Steinar:Fant dette om Even Lien og hans kone:EVEN LIEN (VELDRE, RINGSAKER) Even Lien, 84, died Sunday (October 28, 1961) at 2:15 P.M. from a heart attack at the home of his son-in-law and daughter, Mr. and Mrs. Tilman Halvorsen, where he had lived since December of last year. He had been in failing health the past year. Lien was born January 3, 1988 in Veldre Ringsaker, Norway, where he was baptized and confirmed. In 1903 he came to America and lived with a relative at Wells, Minnesota before returning to Norway again in 1905. On October 25, the same year, he was married to Gunda Dalseng. Mr. and Mrs. Lien farmed in Norway until 1908 when they came to this country, settling at Cambridge, Wisconsin. In 1915 they purchased a farm in Upper French Creek and continued farming until 1935 when they moved to Blair. While living in French Creek, they were members of the French Creek Lutheran church. Here he was a member of Blair First Lutheran church. He is survived by five daughters, Mrs. Amos (Gunda) Kolve; Mrs. Tilman (Eleanor) Halvorsen and Mrs. Lloyd (Helen) Skogstad, Blair; Mrs. Gordon (Dagny) DeJariais, Dallas, Texas; and Mrs. LeRoy (Elvida) Helgeson, Milwaukee; two sons, Alfred of LaCrosse and George of Eau Claire; three sisters, Mrs. Olive Stalberg, Norway; Mrs. Marie Loft, Long Beach, California; and Miss Thora Lien, Chicago; 13 grandchildren and six great-grandchildren. A grandson, Del Kolve, is studying for his doctorate in English literature at Oxford, England. Funeral services were held Wednesday at 2 p.m. at Blair First Lutheran church, the Rev. K.M. Urberg officiated and burial was in Rest Haven cemetery. A family devotional service was held Tuesday evening at the Frederixon Funeral Chapel. THE BLAIR PRESS - NOVEMBER 2, 1961MRS. EVEN LIEN (VELDRE) Funeral services for Mrs. Even Lien, 72, who died at her home here last Tuesday (May 22, 1956) evening following an illness of several months, were held Friday at 2 p.m. at First Lutheran church. The Rev. K.M Urberg officiated and burial was in Rest Haven cemetery. Born in Veldre, Norway January 21 1884, she was the daughter of Mr. and Mrs. Andreas Dalseng. On October 25, 1905 she was married to Even Lien at Veldre and came to America in 1908 and farmed near Cambridge, Wisconsin. They moved to French Creek, Ettrick Township, in 1913 and farmed there until they moved to Blair in 1931. Survivors are her husband, five daughters, Mrs. Amos (Gunda) Kolve, Mrs. Tilman (Eleanor) Halvorsen and Mrs. Lloyd (Helen) Skogstad, all of Blair; Mrs. Gordon (Dagny) De Jardais, Dallas, Texas; and Mrs. LeRoy (Elvidea) Helgeson, Milwaukee, two sons, Alfred of LaCrosse and George, Eau Claire; nine grandchildren and one great-grandchild. One grandson, Verde Kolve, is a Rhodes Scholar, now studying in England. THE BLAIR PRESS - MAY 31, 1956Ann Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Sissel Larsdatter Midtbrukseie døpt 5 okt 1845 fra Biskopåseie. Foreldre Lars Kristiansen Sørlisbakken og Berte Olsd Midtskaug.Farfar Kristian Hansen Herbergeie og Anne Larsdatter Sørlisbakken. Oldeforeldre Hans Olsen og Berte Kristiansdatter. Lars Halvorsen Sørlisbakken og Anne Hansdatter Nordlien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Gundersen

Takk for bidrag Thor og Ann KristinTil Thor ang (31) og (32) Jeg har også tolket det slik i FT1865 at Knud Knudsen hadde en sønn Kristian. Hans datter bodde hos besteforeldrene i 1865. Dette bekreftes i Veldre bygdebok side 511 under 'Husum' en del av Lillelien. Her hadde Knud Knudsen og Marte Larsdatter barna: 1) Gønner Knudsdatter (f 1840) gm Hans Larsen Ottersrudbakken, brukere på Løken-ødegården og Ottersrudbakken. 2) Kristian Knudsen (f 1839) gm Gønner Larsdatter, søster av Hans L. Den Marie Halvorsdatter du nevner kjenner jeg ikke til. Ellers vet jeg ikke mer om Kristian og hans barn Mathea.Til Ann Kristin ang (33) Denne teksten har jeg også nå just funnet under overskriften ' Wisconsin Scandinavian Obituaries'. Den gir jo et vel av opplysninger om Even Lien og kona. Mye å ta tak for evt å finne etterkommere. Jeg registrerer også at broren Lars Lien ikke er nevnt og tolker det slik at Lars var død før Even (des 1961).Til Thor ang (34) Kjempemessige bra opplysninger. Dette må jeg jobbe mere med videre. Det er jo disse som er mine forfedre, men jeg har rotet litt rundt blant etterkommere også. Fristelsene blir for store.Igjen takk for innsatsenSteinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Marte Larsdatter var født ca 1796 og levet fortsatt i 1865.Marte Larsdatter har etterkommere som bor i Ringsaker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.