Gå til innhold
Arkivverket

[#36853] Fra Hallingdal til Estherville i Iowa

Gjest Nina Stenvall
 Del

Recommended Posts

Da vet vi foreløpig dette om Halvor Olsens (sannsynligvis 6) barn.1. Otto N. f. aug 1872 i Iowa - ugift og 58 år i 1930 - neppe barn.2. Anna - f. 1873 - død 1967 - gift med norsk juveler carl H. Olsen - ingen barn.3. Bertha - f. ca. 1876 - gift med Theodore Myhre - ingen barn.4. Alfred - f. ca. 1877 - sannsynligvis død før 1900 - så det er neppe riktig at moren hadde født 5 barn.5. Sophia f. jan 1882 i Iowa - 37 år og ugift i 1920.6. Annie? - datter - født i South Dakota i juli 1889 - 10 år i 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Utrolig at du har funnet frem til hele familien her! Jeg finner en Sophia Snyder, født 27. jan. 1882, død i april 1969. Adresser er Estherville og Huntington i Emmet. Begravet på Oak Hill. Samme sted ligger en Henry N Snyder, født 20. april 1879, død 14. mai 1950. Flere opplysninger om dem står ikke. Kan tellingen 1930 vise om dette er riktig Sophia? Neppe barn der heller da hvis de giftet seg så sent. Men dette kan jo være en helt annen. Når du skriver Annie? - betyr det at det er vanskelig å tyde fornavnet, eller at du er usikker på om hun hører til i familien. Hun er jo født et helt annet sted, men familien kan jo ha oppholdt seg i en annen stat i en periode. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada - du har rett! Sophia Snyders er født i Iowa av norske foreldre - og er gift med Henry i Emmet township i 1930. Hun er i 1930 48 år. Det sies hun ble gift som 43-åring. Ingen barn der heller. Smått med barnebarn til Halvor og Agnetha!Når jeg sier Annie? er det fordi jeg er usikker på skrifta. Det KAN være Amie? Eller noe annet i landskapet rundt.....Hun sies å være datter (men det KAN jo være feil.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alfred ser vi ikke snurten av..... Det er jo en ørliten mulighet for at Alfred overlevde foreldrene og fikk etterkommere. Har du flaks, finnes opplysningene om Alfred i avisa i Emmet i 1924.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Da har jeg sendt en E-post, så får vi se om omtalen i avisen kan fortelle oss noe mer om etterkommerne.Familien synes dette er veldig spennende, og de lurer selvfølgelig på om vi klarer å finne frem til Halvor Bjørnsen og Ole Hansen også. Hvis Ole ble i Minnesota - er det mulig å finne ham i en av tellingene? Og Halvor Bjørnsen ser ut til å bli en skikkelig nøtt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

Jeg har ikke fått noe svar på E-posten, så da spørs det vel om jeg hører noe...Når det gjelder Halvor Bjørnsen, forteller familien at 'alle i Hallingdal' pratet om ham, men ingen hørte noe fra ham. Har noen tips til å komme videre her? Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Stenvall

I all hast.. Minneordene fra avisen kom nå i kveld, og det ser ut som Alfred fortsatt levde! OLSON, HalvorHALVOR OLSON DIES TUESDAY; HERE 66 YEARSHe came to Emmet County in Year of 1858REARED FAMILY OF FIVEHomesteaded in Emmet Township After Coming Here From Waterville Halvor O. Olson, pioneer of Emmet county for sixty-six years, passed away last evening [August 19, 1924]. Funeral services will be held Friday at 2:30 in the Estherville Lutheran church. Mr. Olson, [born in Norway in 1838] who would have been 85 years old next October,has been ailing for the past two weeks, and death finally claimed him as a result of arterial sclerosis. He had been a very active man all his life up until the last few years, when his age and health did not permit. Since 1858, he has operated his farm in Emmet township which he had taken as a homestead from the government. Since Mrs. Olson's death seventeen years ago, their daughter Sophia, who had been teaching previously, gave up her work to keep the home for her father and brother, Otto. There are three other children in the family: Mrs. Carl Olson and Mrs. Theo Myhre, of this city, and Alfred Olson who lives in Minneapolis. Source: Vindicator and Republican, Estherville weekly newspaper, Aug. 20, 1924

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Nina Stenvall

Jeg har ikke lyst til å gi opp denne familien riktig enda... Er det noe håp om å finne denne ALFRED OLSEN, f. ca. 1877 i Iowa, og ved farens død i 1924 bosatt i Minneapolis?Så var det OLE HANSON, født 16. juli 1890 i Hallingdal, og i 1917 med adresse Liberty Hotel, Duluth i Minnesota.Den siste 'nøtten' er HALVOR BJØRNSEN, født 12. desember 1859 i Hallingdal. Forlot Oslo i 1888 for å besøke onkelen i Estherville. Hvor kom han i land? Og hvor bodde han i 1900? Altså fremdeles en del ubesvarte spørsmål når det gjelder disse personene. Nina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.