Gå til innhold
Arkivverket

[#36880] Konrad Albin Sundin f. ca 1880? fra Dalarne? i Sverige. Gift i Kongsbergtraktene

Gjest Jan Kåre Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kåre Larsen

Søker foreldre til Konrad Albin Sundin f. ca 1880? Han skal ha kommet fra Dalarne i Sverige. Hvistnok var han sønn av en fattig jernsmed i Søndre Dalarne. Han var gift i Kongsbergtraktene med Olava Marie Olsdtr Fugelplass f. 1882. De bodde på Fugelplass ved Kongsberg. De har og bodd i Bevergrenda. Konrad var anleggsarbeider og tømmerhugger. Han er gravlagt i Kongsberg.Mvh. Jan Kåre Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Jan Kåre Nå har jeg sett gjennom folketellingen 1890. Finner tre Konrad Albin født i Dalarna. To er født 1889 og 1890. Så har vi en Konrad Albin f 1876 i By, Kopparberg. Hans far er Johan Alfred Skult tidligere smed f. 1842, enkemann. Han sitter med 7 unger på Horndals bruk. Kan Sundin være Konrad sitt soldat navn. Jeg har sett i Emibas og finner heller ingen K.A Sundin eller Johansson. Men alle star jo ikke i Emibas. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk for svar Hanne, Vet ikke om Sundin er Konrad sitt soldatnavn, men ikke utenkelig. Får vel høre med kirkekontoret på Kongsberg om de finner dåpen til Anna Marie.Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Det viser seg av kirkeboken ved Olavas' ekteskapsinngåelse at det er smeden Johan Alfred Skult f.1842, nevnt av Hanne Ludviksen i innlegg (3) som er far til Konrad Albin Lenke Finner ikke veien til de svenske tellingene. Noen som kan hjelpe med en link.Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hei Jan Kåre Folketellingen er på cd. Her er Konrad sine søsken. Emil Johan f 1871 i Ekeby i Uppsala.Charlotta Leontina f.1873 samme sted. Amanda Sofia f. 1878 i By: Hun er blind. Ikke tilstede ved innskrivningen i tellingen. Hanna Louisa f.1881 i By. Karl Lambert f. 1883, ikke døpt 1885. Gustaf Leonard f. 1887. Ikke døpt. Faren Johan er født 1842 i Svennevad i Ørebro. De bor på Horndal bruk. Skal se på en annen cd jeg har om jeg kan finne ut hvor barna ble av. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Tusen takk Hanne. Det var kjempefint. Spekulerte på hvorfor jeg ikke fikk søkt opp Johan Alfred Skult via søkemotorer. Men søta bror legger vel ikke så mye ut gratis :-) :-)Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Disse karene er fra samme sted. Skult, Axel Smeddräng (ogift man)f. 24/9 1850 i Svennevad, Örebro län (Närke)Utvandrad 17/6 1882 från Norrby Bruk, Fellingsbro, Örebro län (Västmanland) till NordamerikaSkult, Frans Oskar Dräng (gift man)f. 18/2 1858 i Svennevad, Örebro län (Närke)Utvandrad 16/4 1886 från Nedre Gryt, Bo, Örebro län (Närke) till AmerikaGår jo ann å legge inn et søk på Røtter Ørebro. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Individual Record FamilySearch™ Ancestral File v4.19--------------------------------------------------------------------------------Johan Alfred SKULT (AFN: 10J4-3NV) Pedigree Sex: M Family Event(s): Birth: 12 Aug 1842 , Svennevad, Orebro, SwedenMarriage(s): Spouse: Charlotta NILSDOTTER (AFN: 10J4-3P3) Family Marriage: 3 Jun 1871 , Ekeby, Ostergotland, Sweden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Under smed slekter på røtter finner du skult. Det er et gammelt smed navn. Vet ikke om dine er det men men der kan du også søke. Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

På Tjällmo under lanskap er det en dskusjon om Skult, det er skult født på Svennevad det står om. Åder er jo Konrad sin far født. Så må du se på slekten Schutz. På litratursøk kom det opp skult smedslekt so innvandret fra Tyskland. Men du får se på det. Jeg skal se på Konrad sine søsken nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

kult, Amanda SofiaÅlderdomshem, Högbovägen 110Död 16/4 1952.Kyrkobokförd i Sandviken, Sandvikens kn (Gävleborgs län, Gästrikland).Född 4/1 1878 i By (Kopparbergs län, Dalarna).O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Takk så mye Hanne for hjelp, og tips til vidre forskning. Må vel ta debatten til Anbytarforum o.s.v. Kanskje du har anledning til å søke på Olavas far Adolf Kristian Adolfsson Zetterstrøm. Se debatt 36881:LenkeMvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Jan Kåre Larsen

Til Hanne Ludviksen: Takket være din hjelp har jeg fått hjelp i Sverige, og funnet Skult/Schult-slekta 6 generasjoner sammenhengende smedslekt i Sverige og vidre tilbake til Tyskland. TAKKMvh. Jan Kåre Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.