Gå til innhold
Arkivverket

[#36895] Mannsnavnet Svale i Hordaland (Sund)

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen
 Del

Recommended Posts

Jeg har støtt på en Alis Svalesdatter som i 1794 blir gift til Hammersland i Sund. Hun står da oppført med gårdsnavn Søre Tvedt, og ut fra FT 1801 er hun født rundt 1774. Jeg skulle gjerne hatt hjelp med hennes opphav!Det jeg har kunnet lete selv, viser at Svale var et særdeles sjeldent navn i 1801. 25 i Rogaland, 5 i Hordaland - det er det hele, totalt 49 Svalessønner og døtre i samme telling. Litt pussig at to av Svalesdøtrene heter Alis - kanskje er det en kobling mellom dem? [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal®ister=fornavn&pgj=193&teljing=ft1801&filnamn=f11245.wc2&amt=12&funnenr=320>Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Hallo i natten Heidi! Finner en kandidat til Alis Svalesdtr i FS, døpt 18. februar 1770 på Tysnes. Ser ut som foreldrene hennes er Svale Hansen Ersvær og Maddele Ingebrigtsdtr., gift i Tysnes 27. des. 1769. Alis Svalesdtr er konfirmert i Sund i 1788, og står da med alder 19 år, og bosted Tvedt. Så alderen kan stemme med Alis fra Tysnes. mvh lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Ørvig

Som du jo har sett, Heidi, så er tre med navnet Svale (av de fem i 1801-tellingen, Hordaland) bosatt i Kvinnherad. Her går navnet Svale igjen i flere generasjoner, særlig på Skjelnes, Varaldsøy og på Haavig i Ølve. Det gjør faktisk også jentenavnet Alis.Jeg har blant annet Alis Pedersdatter Dysvik (1722-1807) på Skjelnes, Varaldsøy, som visstnok (ikke fullt ut bekreftet) var gift med Svale Larsen Vaage (død før 1755). Alis gifter seg på nytt med Helge Samsonsen Skjelnes (1733-1777). Deres eldste sønn får navnet Svale (1757-1837).Hilsen Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal dere ha, Tysnes høres jo tilforlatelig ut, som Tore Nordvik var inne på i sitt innlegg: Hvordan dokumentere at 'min' Alis er fra Tysnes? Men det er iallefall noe å jobbe videre med! Og kanskje ser Tore denne, og har kommet videre siden 2000?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Hei HeidiDessverre har jeg ikke funnet bevis for at Alis Svalesdtr som dukker opp i Sundkilder er den samme som er datter av Svale Hansen Ersvær på Tysnes og kona Maddele Ingebrigtsdtr. Svale Hansen dør vel i 1775 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=gr12211725&gardpostnr=1803&personpostnr=2390&merk=2390#ovre>Lenke og Maddele gifter seg andre gang med Jakob Jørgensen. Det er skifte etter han i 1789 Lenke og kanskje er Alis nevnt der. Det er vel Maddele som dør i 1799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen, Tore! Takk for innspill her, jeg venter i spenning på svar på innlegget ditt på arkivforum, jeg da! Kanskje kommer vi i mål begge to!? :-) Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yngve Nedrebø, SAB / DA, 14.2.2006 11:30: Skiftet (etter Jakob Jørgensen Eide) er datert 6. august 1789 og nevner enken Maddele Ingebrigtsdatter, og barna i ekteskapet med med Maddele: Salve Jacobsen, 10, morbror Bagge Ingebrigtsen Øvre Kleppe formynder, Jørgen Jacobsen, samme formynder, Barbro Jacobsdtr, 13, Maddelle Jacobsdtr, 6, og Jacobie Jacobsdtr, 8 uker.Men ble vi noe klokere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Her har det vært svært lite å finne i bygdebøkene, men nå har jeg funnet et spor. Spørsmålet i arkivforumet ga en ledetråd: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=arkiv&temanr=37042&sok=&startnr=&antall=&spraak=&nr=18&antinnlegg=2#anker>LenkeI Fitjar gards- og ættesoga, bind II, side 503, på Tveit i Osterneset finner vi Svale, død 33 år gammel 1775, gift med Magdela Ingebriktsd. De er oppført med datteren Anna født ca. 1773. Anna er gift med Kristoffer Kristofferson og bor i Bøkeneset under Storevik i Fitjar. Steinsbø skriver at Magdela trolig var gift igjen med Jakob Tveit.Om det er Anna som er tjenestejente på Rimbareid i 1801, 43 år gammel Lenke, stemmer ikke alderen med dåpen LenkeJeg ser at Anna og Kristoffer er gift 1813

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig innlegg, Norodd!Undres på om vi må til originalen for Tysnes her, for å finne hvilke andre barn Svale og Magdela rakk å få mellom 1769 og 1775, og om de levde opp. Det er jo bare Anna som er døpt på Stord, ut fra hva jeg har kunnet finne ihvertfall. De er kanhende uteglemt fra Fitjarboka om de ikke var å finne i prestegjeldet i 1801?Jacob Tvedt og kona får sønnen Svale i 1779.En Svale, sønn av Jon Brandvigen, er født 1726. Neppe ham som er 33 år i 1775, om alderen er riktig, jeg har ikke sett originalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Vi kan vel være rimelig sikre på at det er Svale Hansson som bor på Tveit og dør 1775, selv om det ikke står noe farsnavn. Ekteskapene til Madela er greie, og hun står opført med Tvedt når hun gifter seg igjen i 1776. Annen kopling mellom henne og Svale Tveit ser jeg ikke, og jeg vet ikke om Simon Steinsbø kan ha hatt andre kilder som gir navnet på kona til Svale Tveit. Og årstallene passer godt sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Fann dette i bygdesoga for Tysnes, bd.2, side 528. (Ersvær)Hans Jørgenson Tveit, Strandvik (1704-ca.1761)g. 1730 m. Anna Andersd. Bårtveit, Strandvik. (1706-76)[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=1619&merk=1619#ovre>Lenke Anna g.II i 1762 til Øvre-Kleppe, Tysnes. LenkeHans og Anna sine (kjende) born:1. Jørgen, b. Feravåg br.3.2. Anders, f. 1737, g.m. Johanna Sjursd. N.Flygansvær.Budde der i 1760-åra. Sidankanskje Storebø, og så Grasdalen i Austevoll.Ho var i såfall enkja i 1801.3. Kari b. Vesle-Amland br.1.4. Anna b. Røo.5. Svale (1746-75) g.1769 m. Maddel Ingebrigtsd. Øvre-Kleppe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Den Jacob Jørgensen Store Amland som Madele Ingbrigtsdatter gifter seg med er dette bror til ho her Lenke Denne Inger får en uekte sønn med Hans Iversen Nordbust, denne sønnen blir gift til Skoge i Sund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Som dere sikkert har skjønt trodde jeg at vi skulle få bekreftet at Alis Svalesdtr som dør på Hammersland i 1803 var søster av Anna Svalesdtr som det er skifte etter. Sistnevnte hadde ingen barn, så jeg trodde at barna til Alis skulle arve henne, men det gikk ikke denne gangen. Det er flere barn i ekteskapet mellom Maddele Ingebrigtsdtr og Jakob Jørgensen, så kanskje kan det gi svar på om Alis på Hammersland er datter av Svale Hansen Tveit ved å studere arvingene til barna til Maddele og Jakob.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Ingebrikt Olson Fattigmannshavn ser ikke ut til å kunne være i slekt med Anna. Derimot heter kona hans Barbro Jakobsd (1774 - 1809).Steinsbø gjør Barbro til datter av en Jakob Bjørnson som bor på Eidet i Fitjarøyene 1789 - 1792 og hans ukjente kone, som Steinsbø tror er enken etter Lars Johannesson Landa. Den dama får barn fra 1745 - 1761. Om hun skulle få barn igjen i 1774, er nok ikke det biologisk umulig, men ganske uvanlig. Det som imidlertid ville være mye verre, er om hun får barn med sin andre mann mens hennes første mann lever. Lars Johannesson Landa dør nemlig i 1789. Her er det noe rart på Eidet, men det kunne jo være to koner. Merk også at Jakob Bjørnson bor på Eidet bare noen få år og ikke før over 10 år etter Barbros fødsel.Jeg er temmelig sikker på at Barbro må være halvsøster av Anna Svalesd, og datter av Maddel og Jakob. I så fall er hun født ca 1776, jfr. alderen i skiftet. Jakob-navnet og Eidet blir i så fall tilfeldige navnelikheter.En ting som styrker hypotesen om at Alis kan være datter til Svale og Maddel, er at mor til Maddel het Alis.Jeg har foreløpig ikke funnet noen barnløse søsken av Svale eller Maddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Her ble det en feil. Barbro Jakobsd er MOR til Ingebrigt Olson Fattigmannshavn, ikke kona. Det var på farssida hans det ikke synes å være slektskap.En søster av Svale, Anna Hansd, f. 1743 var gift 1765 med enkemann Nils Svenkeson Røo (ca 1722 - 1776). De bodde først på Nordbost. De hadde ikke barn. Hvor det ble av Anna etter 1776 er ukjent. Mannen og stebarna var 'spilte' (spedalske).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Nordvik

Barna til Maddel Ingebrigtsdtr er vel klare nå:I første ekteskap med Svale Hansson Tveit:Alis døpt 18.02.1770Anna døpt 04.07.1773. Gift 05.09.1813 med Kristoffer Kristoffersson Bøkenes. Ingen barn.I andre ekteskap med Jakob Jørgensson Amland:Barbro døpt Fer. 2de Pasch 1777Svale døpt 08.08.1779. Gift 09.07.1815 med Brita Håkonsdtr Rimbareide. Bodde på Fitjetreet der det er skifte etter han A.d.3b fol 651b, 660 1828-1834.Jørgen døpt 20.05.1781Maddele døpt 09.06.1783Jakobie født ca 1798, nevnt i skiftet etter faren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.