Gå til innhold
Arkivverket

[#36898] Hjelp med 3 utflyttede søsken fra Nes, Hedmark

Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Christian Hansen, f. 05.06.1825 Øvre Gjestvangeie, Nes H giftet seg 24.05.1847 med Marthe Larsdatter, f. 12.01.1829 Woldseie, Nes H. De fikk ialt 9 barn, hvorav følgende 3 barn lot til å flytte til Christiania, ref. Databasen: 'Utflytta frå Nes (Hedmark) 1815-1926':Ungkar Gulbrand Kristiansen (f. 02.07.1850 N. Caulumseie, Nes H), flyttet i 1882 fra Kaulum på Nes til Christiania. Har i FT 1900 funnet 2 mulige kandidater i Aker. 1 i Gjerdrum og 1 i Trøgstad, men ingen av disse peker seg ut, og ingen er oppført som født på Nes H i 1850. Trenger derfor hjelp til å finne ut hvor Gulbrand flyttet, hva han arbeidet som der, evt. videre skjebne (gift, barn)?Pike Karen Kristiansdatter (f. 15.04.1856 Undset, Nes H), flyttet i 1885 fra Øvern på Nes til Christiania. Fant i FT 1900 for Kristiania en mulig kandidat: Ugift strygerske Karen Kristians. f. 1856 på Næs, bosatt i Kolstadgt. 16. Kjenner noen til om dette er den riktige Karen, evt. hva som skjedde med henne etter FT 1900?Pike Nicoline Kristiansdatter (f. 23.10.1870 Ø. Gjestvang, Nes H), flyttet 1889 fra Gaarum på Nes til Christiania. Ifølge familien (nå dessverre døde) ble Nicoline kalt 'tante Lina', og hun skal ha hatt en datter kalt Emmy, som igjen hadde en datter kalt Marit. Fant i FT 1900 for Kristiania en Nækoline Kristianss, f. 1869 Næs, Romerike,(?) g. m. Hans Kristens. Stensrud, skomakersvend, f. i Trøgstad 1870, bosatt i Norderhovsgaten 9, Kristiania , med barna Petter Marius Hans.*, f. 1895 Thrygstad, Jenny Johanne Hansd.*, f. 1897 Kristiania, og !! Hansd.* (Udøpt pige), f. 23.04.1900. Sistnevnte kan jo være Emmy som slekten har nevnt. (Hva betyr forresten * som står oppført etter alle 3 barnas etternavn?) Trenger hjelp til å finne ut om dette er 'min' Nicoline, evt. videre skjebne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Monica Schinkler Staal

Hei Britt Her er den riktige Gulbrand Kristiansen f:2/7-1850,d:9/7-1913,han tok navnet Bjørnstad. Gulbrand giftet seg med Anna Cajsa Gabrielsdotter f:22/6-1856 i Ed Sverige,d:25/12-1918.15/2-1884 i Idd.De fikk tre barn:Karl Antonf:20/6-1884.Dagny Marie f:15/1-1892 d:2/5-1961.Gunda Antonia f:27/12-1894.Gulbrand Bjørnstad er min tip oldefar.Du kan maile meg for flere opplysninger. mooa@halden.net Lenke Bilde av min olde mor Dagny Marie Bjørnstad. Mvh Monica

bilete0541.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Hei Monica,Svaret ditt kom som en stor, men veldig hyggelig overraskelse, - jeg hadde aldri kommet på å lete etter Gulbrand i Sverige evt. i Halden i første omgang!! Og her dukker det allerede opp en hel familie, og tilogmed bilde av hans datter! Dette var kjempeflott!! Tusen takk!Gulbrand var bror til min oldefar Lars, men i originale kirkebøker og folketellinger søkt i for årtier siden, kom jeg aldri særlig langt med oldefars opphav og familie på Nes. Det er først nylig via Brukerforumets gode hjelpere, nye databaser og bygdebøker for Nes, at jeg for alvor har begynt å finne ut litt mer om denne del av slekten min! Jeg sender deg en mail for evt. enda flere opplysninger, - dette var kjempespennende, og tusen takk så langt nok en gang!Mvh. Britt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.