Gå til innhold
Arkivverket

[#36912] Rasmus Giertsen og Berthe Erichsd. gift i Bergen 1805, hvem var de?

Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Rasmus og Berthe gifter seg her. Lenke Han er oppført som landsoldat.Jeg finner fire barn. Helene Maria f. 1805, Elisabethe 1806, Andreas 1817 og Alida Elisabeth 1821.Men jeg finner ikke familien i 1815. Jeg finner heller ikke dødsfallene deres. Og her er nesten to kull barn. Hvor kan de ha oppholdt seg mellom 1806 og 1817? Håper noen drar kjensel på denne familien, eller på annen måte kan bidra til å finne ut hvor de kom fra eller hvor de ble av.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Er der noen som har vært innom denne familien, eller som på andre måter kan bidra til løsningen her? Hvor kom de fra, hvor oppholdt de seg mellom 1806 og 1817 og hvor ble de av? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Hei Rune,Har ikkje hatt noko med desse folka å gjere, men kanskje det er ein link mot Ytre Sogn/Sunnfjord, ref. giftermålet til eine dottera: Lenke.Har du funne ein passande kandidat for Rasmus i FT1801?Kan Rasmus ha reist i krigen? Men borna burde vel kanskje la seg finne att i Bergen i 1815?M.v.h. Gisle Hersvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Gisle.Takk for innlegget ditt.Ja som du har registrert har jeg sjekket ekteskapet til den ene datteren, og jeg har inne en forspørsel vedr. ekteskapet til datteren Alida Elisabeth også. Jeg har forløpig ikke funnet Rasmus i 1801, eller resten av familien i 1815.De kan selvsagt ha bodd utenfor Bergens bygrense på den tiden.Jeg har vært inne på tanken om Rasmus kan ha vært i krigen bl.a. på bakgrunn av det store spranget i barnefødslene.Imidlertid oppdaget jeg at datteren Alida ved en av sine 8 barnedåper er oppført som Alida Jersing.I den sammenhengen finnes det et dødsfall på en Rasmus Jersing, almisselem 81år gammel som dør 01.06.1846.Men her trengs det fortsatt hjelp for å få løst denne gåten.Det dør også en pike Elisabeth i 1816, hvor farens etternavn står oppført som Jers. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den som leter, finner. Her er sønnen Peder Bendix.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp12011668&gardpostnr=19485&personpostnr=56750&merk=56750#ovre>Lenke Her er faren ført som Rasmus Ytreberg.Det står riktignok i mernadsfeltet død, men det var nok feil , for han døde først i 1821.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.