Gå til innhold
Arkivverket

[#36920] Hans Nilsen f. 1845, Rømmingen, Hedrum , ektefelle ?

Gjest Gunn Huglen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Hans Nilsen Rømmingen var en yngre bror av min ene oldefar, Jens Nilsen. De var begge sønner av Nils Jensen og Marthe Mikkelsdatter. ( 11 barn f. på Rømmingen under Hafallen i Hedrum) I bygdebøker står at han flyttet til Larvik, og jeg har hørt at det skal finnes etterkommere.Jeg har prøvd å lete etter Hans Nilsen i 1865-telling og i 1900 tellingen i Hedrum og Larvik.I 1865 finner jeg en Hans Nilsen oppført som ' tjenestepige' riktignok, men alder passer.LenkeFinner også en i Larvik som er skomakerdreng i samme alder.I 1900 tellingen for Larvik finner jeg en Vognmand med det navnet f. i Hedrum. Han er gift med en dame fra Hedrum, Berthe Marie. Denne familien bor i Mellom Bøgeliegade 22 i Larvik. Barn med i tellingen Niels Anthon Nilsen , Anna Olufine Nilsen.På IGI finner jeg en Hans Nilssen g. 29 april 1875 i Hedrum med Birte Marie Amundsdatter. Hun er datter av Anund Ambjørnsen i Hedrum. Navnet på far til Hans er ikke opplyst her.Nå håper jeg på at noen med tilgang på Kirkebøker fra Hedrum, vielser 1875, kan hjelpe meg med oppslag som kan bekrefte eller avkrefte, om denne Hans Nilsen er den samme som ble født på Rømmingen.1845?Begge foreldre til Hans er i så fall døde lenge før vielsen. ( Nils Jensen d. 1848, og Marthe Mikkelsdatterd. i 1853)Alle opplysninger om giftemål og etterkommere etter Hans Nilsen er av interesse.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hei Gunn;det er nok feil mann. Faren oppgis å være Nils Hansen, og fødestedet 'Kvelleejdet', som må være en husmannsplass under gården Kvelde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha, Kristian! Det var greit med den bekreftelsen. Jeg får fortsette med letingen etter oldefars bror Hans Nilsen og ekteskapet hans.Jeg har nettopp fått hjelp med å finne eldste søster, Inger Maria Nilsdatters ekteskap i Stokke,og jeg er glad for alle biter i puslespillet som kan komme på plass, med god hjelp.Hva tror du om den Hans Nilsen som var oppført som 'tjenestepige' i Hedrum i 1865 ? Får se om jeg finner en Hans med far Nils Jensen som gifter seg i området rundt Larvik ?Har hørt at han skulle ha etterkommere i Nevlunghavn, så det er jo mulig at Hans Nilsen har slått seg til i Brunlanes.Takk for din hjelpsomhet igjen!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Den Hans Nilsen i passe alder f. Hedrum og skomakerdreng i 1865, kan muligens være av interesse siden bygdebøker sier at Hans flyttet til Larvik:LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg tror det er mer fornuftig å finne ut hvem Hans Nilsen ble gift med og hvor han bodde senere i livet. Deretter kan du gå tilbake å prøve å finne ut hvor han var i 1865.Uten flere opplysninger er det ikke lett å avgjøre hvor han var i 1865, og det vil ikke være til så mye hjelp når det gjelder å finne etterslekt å finne ham som tjener eller dreng her eller der i 1865. Finner du for eksempel at han senere ble skomaker i Larvik, vil det være sannsynlig at han var skomakerdreng i 1865, men uten flere opplysninger kan han være hvilken som helst av Hans Nilsen-ene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for det rådet , Kristian.Desverre finner jeg få passende kandidater til Hans Nilsen i Larvik-området i 1900.Hvor det er blitt av skomakerdrengen, har jeg heller ikke funnet ut?Noe passende ekteskap fant jeg heller ikke i første omgang, så letingen må nok fortsette.Er enig i dine antagelser, men er redd det blir å lete etter Nåla i Høystakken, om jeg ikke kan komme over nye opplysninger.Jeg vet at en søster av Hans og Jens, Inger Johanne Nilsdatter ble gift med en Andreas Eliasen på Ø.Halsen i Tjølling, og en annen Inger Maria g. i Stokke med Johan Andersen.Min Oldefar, Jens Nilsen ble gift i Tjølling med Louise Andersdatter fra Hoppøya, Viksfjord. De bodde også på Ø. Halsen, Tjølling.I Tjølling, Larvik, Hedrum og Brunlanes er det vel naturlig å lete. Hans Nilsen kan også være død før 1900, og da blir det ikke lett å finne ut om han har hatt etterkommere.Takk for at du hjelper meg med råd også denne gangen, det setter jeg stor pris på.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for det rådet , Kristian.Desverre finner jeg få passende kandidater til Hans Nilsen i Larvik-området i 1900.Hvor det er blitt av skomakerdrengen, har jeg heller ikke funnet ut?Noe passende ekteskap fant jeg heller ikke i første omgang, så letingen må nok fortsette.Er enig i dine antagelser, men er redd det blir å lete etter Nåla i Høystakken, om jeg ikke kan komme over nye opplysninger.Jeg vet at en søster av Hans og Jens, Inger Johanne Nilsdatter ble gift med en Andreas Eliasen på Ø.Halsen i Tjølling, og en annen Inger Maria g. i Stokke med Johan Andersen.Min Oldefar, Jens Nilsen ble gift i Tjølling med Louise Andersdatter fra Hoppøya, Viksfjord. De bodde også på Ø. Halsen, Tjølling.I Tjølling, Larvik, Hedrum og Brunlanes er det vel naturlig å lete. Hans Nilsen kan også være død før 1900, og da blir det ikke lett å finne ut om han har hatt etterkommere.Takk for at du hjelper meg med råd også denne gangen, det setter jeg stor pris på.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Siden du kjenner søsknene og deres ektefeller og bosted, ville jeg gått løs på kirkebøkene og sett på fadderne til barna. Kanskje Hans dukker opp der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for det rådet, skal se om jeg kan finne faddere ved dåp til søskens barn, om det er mulig å finne ut om Hans Nilsen dukker opp som en fadder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for det rådet, skal se om jeg kan finne faddere ved dåp til søskens barn, om det er mulig å finne ut om Hans Nilsen dukker opp som en fadder?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her ser det ut til at svarene mine kommer dobbelt. Jeg har søkt i Stokke på de barna som er døpt der. Foreldre Johan Andersen og Inger Maria Nilsdatter. Fant ingen Hans Nilsen som fadder der, i det som ligger digitalisert.Da er det kan hende lite trolig at Hans Nilsen bodde i Stokke?I Larvik blir det vel ikke enkelt å finne oplysninger, her mangler vel en del kirkebøker.Jeg får se hva som finnes av kirkebøker og hva jeg kan finne I Brunlanes,Tjølling og Sandar.All hjelp blir godt mottatt, om noen har kirkebøker for Tjølling med fadderlister.Barn av Jens Nilsen dpt Tjølling er følgende: Nilsine f. 1869 Mariane f. 18 okt 1873 Jacob f. 1874 , d. 7 nov 1880 Nicoline f. 4 sep 1878 Jonette f. 7 des 1880, d. 25 jul 1888. Anna f. 1884Om det er mulig å få hjelp til å finne faddere til disse barnas dåp, hadde det vært fint?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk for den opplysningen, da skal jeg se om jeg kan få lånt filmer til lokalbiblioteket i Sandefjord med disse dåpene.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei GunnJeg ser i dag at kirkebøker fra 1835 - 1876 for Tjølling er blitt lagt ut her på Digitalarkivet. Her finner du i hvert fall noen faddere .Sandefjord Bibliotek har kirkebøker fra de fleste områdene i Vestfold, også Larvik.Lykke tilmvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Tusen takk for gode nyheter, Laila. Det er flott at så mye stadig blir digitalisert. Jeg skal begynne letingen senere i uka.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg sett gjennom de dåpene av barna som var født i tidsrommet før 1876. Fant tre av oldefars Jens Nilsens barn døpt. Alle hadde faddere fra nær familie,både fra Hoppøya, Ø. Halsen og Hedrum, men desverre ingen Hans Nilsen nevnt her.Det er veldig bra kopier av kikebøkene og lett lesbare. Flott arbid!Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Under fortsatt leting etter min oldefars bror kom jeg over en Hans Nilsen som gifter seg i Sandar 1874. Riktignok er hans alder nevnt 25 år ved ekteskapsinngåelsen med Inger Andrea Andersdatter , 27 år . På Vestfoldslekt er det ikke oppgitt hvor disse kommer fra. Hans Nilsen er oppgitt å være sjømann.Senere finner jeg familien på Engø i Sandar i 1875 .LenkeI 1900 er familien flyttet til Gokstad Nedre, Felsted.Sandar. Det som var av interesse her er at mannes alder kunne passe ca med Hans Nilsen f. i Hedrum.Hans yrke i 1900 er opplyst å være skipstømmermand på Verft. Min Oldefar Jens Nilsen , hadde samme yrket.Det som ikke passer i bildet er at fødestedet til Hans Nilsen som bor i Sandar, er oppgitt i folketellingene med Sandar.Om noen kan hjelpe meg med å finne far til skipstømmermann, Hans Nilsen f. ca 1849 i Sandar, så hadde det vært flott.Ingen digitale kilder er lagt ut til nå med døpte i Sandar på denne tiden.At det oppgitte fødestedet ikke alltid stemmer, ved folketellingene, har jeg nettopp fått erfare da jeg lette etter eldste søster til oldefar.Der fant jeg at hun var oppført som f. i Stokke og ikke i Hedrum.Det er svært få Hans Nilsener som passer med alder i folketellingene 1865 og 1900, på den jeg etterlyser.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk skal du ha, Laila! Denne karen har jeg ikke sett i farten. Du har nok rett i at han passer bra til å være den samme som bor på Engø og gifter seg i Sandar. ( Alder og yrker som arves tyder på det)Da får jeg nok fortsette med letingen i Larviksområdet. Har lett i det som ligger ute på digitale kilder, men det får bli filmruller på biblioteket, når føret blir bedre.Har sendt en forespørsel til en i familien som mente hun hadde hørt om etterkommere i Nevlunghavn. Det er så mye enklere om man vet hvor letingen kan begynne.Takk for interessen og hjelpen .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er vel ikke bare alder og yrke som tyder på at Laila fant din 1875-mann. De som er oppgitt som hans foreldre i 1865 er de samme som han bor sammen med i 1875.Det kan jo kanskje tenkes at din Hans ikke brukte Nilsen som etternavni FT1900? Men det er sikkert mange muligheter for navn å ta, så noen lett søkejobb er det ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Takk igjen , Kristian! Ja, det er nok slik at av og til ser man ikke 'skogen for bare trær'.Unge øyne ser nok også bedre enn eldre. Jeg hadde ikke lagt merke til at Hans Nilsen i Sandar bodde sammen med foreldre i 1865.I alle fall var det ikke min mann. Takk for alle de gode rådene både du og Laila har gitt meg underveis.Det setter jeg stor pris på. Man lærer forhåpentligvis så lenge man lever, trøster jeg meg med.Når vær og føreforhold tillater, skal jeg ta meg en tur også til Larvik Bibliotek og Hedrum historielag. Begge steder har de bra arkiv. Håper også på svar fra den som tipset meg om etterslekt i Brunlanes.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ja, kunne du fått noen navn på etterslekta i Brunlanes, hadde det sikkert vært lettere å nøste motsatt vei - fra barn eller barnebarn og tilbake til Hans Nilsen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Nå har jeg fått et navn på et mulig oldebarn av Hans Nilsen, Rømmingen. Nils Petter Nilsen var navnet, så det skulle vel tyde på at Nilsen er brukt som familienavn senere.Får se om det er mulig å nøste bakover. Mulig telfonkatalog kan gi meg spor her. Har ikke gried å finne noen Hans Nilsen i Larvik eller Brunlanes i 1900. Hans kan jo være død tidligere.Det blir nok ingen enkel leting om jeg da ikke skulle lykkes med kontakt med etterkommere.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.