Gå til innhold
Arkivverket

[#36927] Nils Henriksen Gyldenløve til Austråt

Gjest Anne Karin Kringbereg
 Del

Recommended Posts

Hei Hvem var Nils Henriksen Gyldenløve, sønn av? Siden han het Gyldenløve, så bør det jo være en link videre? Og hvem var Henrik Nilsen Gyldenløves mor? Var han Nils Henriksens førstefødte?Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Herr Nils Henriksson het ikke Gyldenløve, og dermed skulle vel saken være ute av verden. hans sønn, Henrik Nilsson, het heller ikke Gyldenløve. De to første personene i landet som i samtidskilder kalles Gyllenløve, var døtre av herr Nils Henriksson. Herr Nils' far var Henrik Jensson, som først førte et våpen med en gående fugl, for deretter å endre våpen til en gyllen løve. Denne slekten har vært debattert en rekke ganger tidligere her i Brukerforumet, så jeg vil foreslå at spørsmålsstilleren anstrenger seg litt i å få lest de tidligere ytringene i denne saken (ved hjelp av søkerfunksjonen mm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager så mye! Jeg søkte på Nils Henriksen og Henrik Nilsen. Men burde vel ha skjønt at jeg skulle søke bare på Austråt.Men takk for nyttig informasjon, likevel.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Aschehoug og Gyldendal leksikon:Gyldenløve, norsk adelsslekt kjent fra begynnelsen av 1400-tallet. Navnet er tillagt slekten av senere tiders forskere. Slektens første kjente mann var ridderen og riksråden Henrik Jensson (omkring 1450). Hans sønn, rikshovmester herr Niels Henriksen (død 1523) var gift med Ingerd Ottesdt. Rømer til Austråt. Deres 5 døtre ektet danske adelsmenn, hvorved ættens jordegods gikk over til danske adelsslekter. Slekten døde ut 1597.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Takk skal du ha, Berit, for disse opplysningene.Jeg har søkt litt på internett om det skulle finnes noe nyttig der, men har ikke funnet noe annet enn det som er skrevet; om Gyldenløve.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kan vel også tilføye at jeg var inne på http://www.vigerust.net/lexicon_slekter_g.html hvor jeg fant:GYLDENLØVE: Norsk adelsslekt. Henrik Jensson, ridder, eier av Austrått fra 1453. Sønnen Nils Henriksson (d.1523), ridder og rikshovmester, var gift med fru Ingerd Ottesdotter (Fru Inger til Austråt). Deres fem døtre ble gift med danske adelsmenn og har en tallrik etterslekt. Navnet Gyldenløve ble også benyttet om en rekke uektefødte sønner av kongens, særlig kong Christian 4, og Christian 5.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan man sikkert.Men nå var jeg primært interessert i slekten til Henrik Nilsson, uektesønn av Nils Henriksen. Og hans svigersønn Hans Sigurdsen. Som det har vært antydet før, så er han far til Maren Hansdatter som var gift med Svend Andersen, borgermester i Tr.heim.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Helge Angell

Er han det (far til Maren Hansdtr gm Svend Andersen)? Kva prov har du for det? Eg veit at det har vore 'antydet' (Svein Tore Dahl), men at det også er 'faslått', visste eg ikkje. Kva er kjelda/kjeldene di/dine ut over S.T. Dahl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Nei jeg vet ikke mer enn det S T Dahl skriver. Derfor sier jeg også 'antyder at han er far til'. Se mitt tidligere innlegg 35259.Prøver derfor å 'kartlegge' den siden også, akkurat som med Gamshard. De som har valgt Gamshard, har vel ikke flere bevis på det enn Hans Sigurdson. Eller har de det?Dermed er det ikke sagt at noen av dem blir med i mitt slektstre, når det en gang blir utformet.Skal sette meg ned og lese tidligere innlegg nr.16438 og 31682 for å se om det står noe mer der, når jeg kommer hjem fra jobb. (De harde årsoppgjørs-tider.)Jeg synes det er forvirrende når det skrives Gyldenløve, både i leksikon og på Vigerust sin egen side, når han så sier i dette innlegg at Nils Henriksson ikke er en Gyldenløve.Mvh Anne karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Anne Karin, du siterer meg helt feil. Jeg har ikke skrevet at Nils Henriksson ikke er/var en Gyldenløve. Jeg skrev at han ikke HET Gyldenløve.Så registrerer jeg at Anne Karin ikke vil søke etter Digitalarkivets debatter sortert under navn som Austrått og Rømer. Neivel. Men dere andre som søker under f eks Rømer, vil finne lange debatter om Nils Henrikssons farsætt (dvs Rømer), hvis dere er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hva mente du med kommentaren i innlegg 11?Jeg har jo akkurat sagt at jeg skal hjem og lese innlegg (Tema)16438 og 31682. Nå er jeg hjemme, og 17 sider tar litt tid å lese.Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takker så mye, for alle de nyttige opplysningene. Her var det masse nytt! (I allefall for meg.)Ekstra fint er det med henvisningene til NST. Ser at her blir det mange timers lesning!Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tore jeg forstår ikke hvordan du kan trekke konklusjonen at Anne Karin ikke vil søke Austråt og Rømer. Hun skriver jo blant annet i innlegg 3 at hun burde ha søkt på Austråt. Jeg har også noen av de nevnte her blant mine aner, men velger å vente med å gjøre noe med disse siden jeg har altfor mange 'baller i luften' når det gjelder slektsforskning som det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Harry Aronsen

Tillater meg å løfte frem denne tråden igjen med spørsmål om det er kommet opp noe mer avklarende i forhold til Maren Hansdatters foreldre. Var faren Hans Caspersen Gamshard eller Hans Sigurdsson?Mvh Harry A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.