Gå til innhold
Arkivverket

[#36933] Ingeborg Trondsdt. f.1769 og Erik Sjursen Åmot f.1769, Meldal

Gjest Terje Vaagan
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Vaagan

Hei !To av mine forfedre er Ingeborg Trondsdt.,født 1769 og Erik Sjursen Åmot ( Nordgård ) født 1769 på Resell i Meldal. Ekteparet var drivere av Nordgård Åmot.Noen som vet noe om Ingeborg sine forfedre ? Trond var vel ikke så vanlig navn i området, kanskje var hun fra ei av nabo-bygdene ? Er interessert i alle opplysninger ang. Ingeborg Trondsdt. f. 1769.På forhånd takk. Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Kan det være henne jeg finner i FamilySearch VRI:Ingbor Døpt: 04 Sep 1768 Meldal, Sør-Trondelag Far: Thrond LARSHUUS Mor: Ane- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei Hanne Line !Det kan være riktig person du har funnet. Var nok ikke så mange med navnet Trond, så det kan stemme. Men istedet for Larshuus skal det kanskje være Laushus eller Løfshus ? Noen som er kjent i området som vet dette bedre ?Men skal jobbe videre med dette, takk for opplysningen Hanne Line !Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Hei igjen!Ingeborg på gården Larshuus i 1801: LenkeBor sammen med sin mor (som er enke), og 3 bødre. Ingeborg har også et uekte født barn.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Skjerve

Jeg finner en Ingeborg Trondsdatter under Larshus i Rennebuboka II f 1768. alder stemmer, men hun er angitt g m Erik Olsen Foss på Oppstuggu Foss i Meldal. Riktig eller galt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei igjen.Til Hanne Line: Kan nesten ikke stemme med den Ingebor Tronsdt. som du fant under Laushus i 1801-tellinga. I 1801 var 'min' Ingeborg gift med Erik Sjursen Åmot og de skal da være boende i Nordgård Aamot, Meldal. Ekteparet hadde 3 barn : Anne, Marit og Sjur, født i perioden 1796-1807. Alt dette er hentet fra Meldals-boka.Til Leiv : Den Ingebor Tronsdt. som du fant under Larshus i Rennebu som var gift med Erik Olsen Foss er ikke riktig person. Alder stemmer bra, men 'min' Ingeborg var som nevnt gift med Erik Sjursen.Har undersøkt med navnet Trond under Laushus og Løfshus i Meldal. Det har vært Trond der, men ingen som stemmer med alder, heller ingen Ingeborg der. Vi har trolig ikke funnet riktige Ingeborg ennå !Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Jeg har notert i min base at Ingeborg Trondsdt. kom fra Sørgard Krogstad, Hølonda.I hølondaboka, s. 459, bind 2 finner jeg bl.a. følgende:Ingeborg Tronsdt., f. 1769, g. 1795 med Erik Sivertsen Åmot, Nordgard, Meldal.Hennes foreldre er Tron Andersen, f. 1742, d. 1832 og hans første kone Marit Olsdt. Stornæve, f. 1743, d. 1809Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Vaagan

Hei !Da anser vi saken som oppklart dere ! Har sjekket i Hølonda-boka nå jeg og det stemmer som du sier Inger. Jeg burde kanskje tenkt at Hølonda var et aktuelt sted, da det ikke er langt fra Åmote i Meldal og til Gåsbakken/Hølonda. Begynte nesten å tro at det var Meldalsbøkene som hadde spilt meg et puss her.Men i alle fall takk til både Hanne, Leiv og Inger at vi kom til bunns i denne saken !Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.