Gå til innhold
Arkivverket

[#36934] Anne Kristoffersdatter f 1728-1738 , Grasholt, Enebakk,

Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

Anne Kristoffersdatter giftet seg med Håken\Hågen Gudbrandsen fra Grasholt i Enebakk.Hvor og når er hun født og hvem var foreldrene?På forhånd takk for hjelpen!Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har du sett på hva gårdshist. for Enebakk evt. sier? Hvike gårder er representert som faddere når de døper sine barn? Har du lett blant de konfirmerte?Når giftet de seg, forresten? Jeg har ikke registrert noen vielse når det gjelder Hågen Gulbrandsen. Stammer selv fra hans søster Siri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Vi har da felles aner! Jeg stopper opp hos Siri Knutsdatter og Hågen Torstensen Grasholt. Hågens far har jeg Torsten Rustad. Har ikke funnet ut når Siri er født, men hun dør på Grasholt i 1720Opplysningene jeg har kommer fra 'Bygdebok for Enebakk bind 3'. Jeg har oppgitt at de gifter seg i 1749. Jeg har oppgitt at Anne er født 1838, men dette er nok feil da hun da ville vært kun 11 år.Må nok på Riksarkivet å lete i KB dersom denne finnes. Har kun brukt bygdeboka, da jeg sliter med gammel skrift.Takk for at du tok deg tid til å svare.:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de samme opplysningene som deg når det gjelder Hågen Torstensens opphav. Ser ikke bort fra at det kan være mulig å finne mer, men da må nok tingboka gåes nærmere etter i sømmene.Kirkebok for Enebakk er forholdsvis lett å lese, men det er det underlige fenomen at faddernes navn ikke er oppgitt, bare gårdene de kom fra, og jeg mener å huske at heller ikke gårdsnavn er oppgitt på de konfirmerte så tidlig. Derfor kan det bli litt elimineringsarbeid dersom man finner flere med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ifl. Enebakk kirkebok 1 ble Haagen Guldbrandsen og Anne Christophersdatter trolovet 2. november 1748 og viet(copuleret) 2. januar 1749.Haagen Guldbrandsen ble konfirmert i Enebakk 18 år gl. 14. mai 1741.Finner ingen Anne Christophersdatter konfirmert før i 1750. (Anne Christophersd. Deli, 17 år) Det var vel neppe hun som ble gift i 1749.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei Laila!Ditt innlegg krysset nok mitt.Gift før man ble konfirmert var vel ikke vanlig. Alderen hadde jo passet bra. Da kommer vel Anne fra et av nabosognene. Synd at vielsen ikke gir flere spor. Hun fikk bla barna Gudbrand 1750,Siri i 1752 og Guri 1753. Kan jeg bry deg med å titte på disse dersom du har kilden tilgjengelig.Takk for interessen og hjelpen.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Guldbrand Græsholts Søn Haagen ble døpt i Enebakk 2. mai 1723 (Dom. 5 p. Pasch.). Faddere fra Vig, Ubberud, Foss og Vestby.Finner ingen passende Anne Christophersdatter døpt heller, så enten er hun 'importert', eller så er hun født før kirkeboka begynte. Det er også en del ødelagt i begynnelsen av kirkeboka.Haagen Græsholts sønn Gulbrand ble døpt 29. november 1750(Dom. 1 Advent) Faddere fra Vestbye, Ungersnes, Ødegaarden og Viig.Fant ikke Siris og Guris dåp ved første gjennomlesning, kortene er så mørkt kopiert og det er skrevet så tett at det er svært vanskelig å lese.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Takk igjen. Jeg får prøve bygdeboken igjen og se om Christoffer eller hans datter Anne bor på en av gårdene hvor fadderene kommer fra.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Haagen Græsholt, 85 år, ble begravet 13. januar 1735 i EnebakkGulbrand Græsholt, 1 ½ dag gl., ble begravet 8. februar 1750. Far: Haagen GræsholtHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Det var 2 Christopher som døpte sine døtre med navn Anne i perioden 1728-1738:Christopher Solberg (i Ytterbygds Bind 3 s 707), Anne døpt 13.11.1729Christopher Brevig, Anne døpt 11.02.1731plussChristopher Hejaas, Anne døpt 15.11.1739

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av disse passer vel i hvert fall den siste dårligst, hvis hun skulle giftet seg i jan. 1749, Anne fra Brevig er vel også litt knapp, mens den første fra Solberg jo godt kunne passe. Står det noe i gårdshistorien hvor hun ble av, finnes hun konfirmert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Anne, født i 1739, tok jeg med for oversiktens skyld siden det er nevnt tidstommet 1728-38 i overskriften.Kristoffer Kristoffersen er bruker på Vestre Brevik. Det er den eneste på Brevik som heter Kristoffer på den tiden, men Anne er ikke nevnt i bygdeboka, men det nevnes at det er en Kristoffer Melnes, og at det er noe usikkert om alle barna er kommet under rette foreldre. De barna som er nevnt er: Pernille f. 1726, Einer f. 1733, Mari f. 1736. I kirkeboka står det tydelig Brevig. Det står ikke noe om hvor Kristoffer kommer fra, men hans kone, Marte Einersdatter kommer fra Rustad.På Solberg i Ytterbygda har vi Kristoffer Hansen, gift med Mari Hansdatter i 1721, sannsynligvis hans 2. kone. Han hadde en datter Mari som døde her i 1730, 11 år. Han må i tilfelle ha giftet seg raskt om igjen, noe som var ganske vanlig. Kristoffer kan være sønn av Hans Børgersen Solberg ( Kristoffer 4 år i 1701). Anne har en bror, Johannes, født i 1732.Ingen av disse 2 Anne er konfirmert i Enebakk, de er heller ikke begravet som barn/unge. Det var kort vei fra Ytterbygda til nabokommunene i sør, så de kan ha vært i tjeneste der da de ble konfirmert.Her vil en sammenligning av faddere for Annes barn og evt søskens barn kanskje gi en pekepinn om hvem som er i familie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

En kandidat?Konfirmert i Tomter kirke i Hobøl 1744 nr. 17 Anne Christophersd. Onaas eie 18 AarJeg har ikke funnet henne gift i Hobøl fram til 1760 eller begravet fram til 1800.Hilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Takk for alle gode tips og evnt. ledertråder! Nå må jeg sette meg ned og sortere faddere og gårder, så får jeg håpe at puslespillet blir lagt.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.