Gå til innhold
Arkivverket

[#36936] Opphavet til Carl Olaus Christiansen Fossum f 1834?

Gjest Eric Swane
 Del

Recommended Posts

Gjest Eric Swane

Han giftet seg med Caroline Arnesdatter 18 juli 1856 og fikk 6 barn med henne. De bodde i Nordbygata 29 på Grønland i (dagens) Oslo. Carl Olaus døde 20 september 1889 og er begravet på Grønland (kirkebok).En del informasjon om han og hans familie er tilgjengelig, f eks fra folketellinger. Med tanke på eventuelle oppkallinger nevner jeg barnas navn: Agnes Marea, Christian August (etter farfar?), Helga Johanne, Wilhelmine Christiane (passer for mors besteforeldre), Harald Fritjof, Ragnhild.Det er Carl Olaus sine røtter jeg ønsker å finne.Carl Olaus er født i Kristiania ca 1834. Om Fossum navnet har med fødselstedet hans fins det ingen info om. Alle navnene hans er ganske vanlige, og han har åpenbart navnebrødre som ikke må blandes inn.Det finnes noen kandidater i kilder på nettet, f eks Familysearch, FT 1834 eller www.ager.no, men ingen som gir overbevisende full klaff. På ager.no skulle jeg gjerne ha kunne lett i døpte 1835.Foreldrenes identitet lar seg kanskje ikke fastslå uten å lete direkte i kirkebøkene.Kan noen hjelpe med kirkebøker eller på annen måte? Har jeg oversett noe?eric

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eric Swane

Maya,Den dåpen du peker på er besnærende, men skulle det være den, så forventer jeg at faren i originalen heter Christian og ikke Christen, for i alle kilder betegnes Carl Olaus som Christiansen.Carl Olaus flyttet inn i sine svigerforeldres hus i Nordbygata 29 etter at han giftet seg. Han kan ha vokst opp i samme gate selv, men det må uansett sikre fakta til for å binde han til et bestemt foreldrepar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Eric, hvis jeg var deg, ville jeg satset litt på den familien som Maya har kommet opp med. Ihvertfall hvis Christian/Christen er den eneste motforestillingen du har. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.