Gå til innhold
Arkivverket

[#36948] Slektsproblemer i Nesna, Nordland.

Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Jeg har et uløst slektsproblem i Nesna. - På gården Longseth bodde en Jacob Joensen, g.1.m. Abelone Andersdr., fra Hauknes i Nesna. - Det jeg ellers vet om ham, bortsett fra at faren må ha vært en Joen, er at han hadde en bror, Nils, bosatt på Einmoen, (nabogården) sk. 1740.- En bror Paul, bosatt på Øbbe. - En søster Marithe og en søster Elisabeth. -- Jacob Joensen og Abelone hadde en datter, Agnis Jacobsdr., f. omkr. 1745, sk. 1798.- Agnis var g.1.m. Jacob Jensen på Scaga. - Hun blev g.2.m. Jacob Christensen fra Lille Steiro, f.c. 1737. - Han er sønn av Christen Pedersen, sk. 1759, g.1.m. Dorthe Jacobsdr., sk. 1755. -- Det jeg hadde håpet på å finne ut av, var om noen hadde ytterligere opplysninger om Christen og Dorthe på Lille Steiro. - Likeså , hven denne Joen kunne være som var far til Jacob Joensen på Longseth og hans søsken. - Kan noen hjelpe ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei, som foreldre til Christen Pedersen f. 1708, Skagå, døpt 14. juli 1708, har jeg Peder Nilsen, Skagå og Abelone Halsteinsdatter, død ca. 1712. Christen ble gift 2. juli 1739 i Nesna med Dorthe Jakobsdatter f. 1714, Lille-Sterira, døpt 10. mai 1714, datter av Jakob Pedersen Steira og Kirsti Eriksdatter. MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. - Får vel 'studere' dette litt og se om jeg får det å stemme.- Jeg hadde hengt meg opp i skiftet på L. Steiro i 1755 over Dorthe Jacobsdr. (S. Edvardsens bøker.) Ellers er jeg usikker på hvordan jeg hadde konkludert og om jeg også hadde opplysn. fra andre steder.- Har du sikret dine opplysninger ? - Har du noen anelse om hvem denne Joen var, som var far til Jacob Joensen på Longseth ? -- Alv. -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Hei, alle disse opplysningene er hentet fra kirkeboka men jeg ser at disse personene har jeg ikke forsket så mye på, mangler f. eks. skifte etter Christen som det ser ut til at det ikke er noe av, slik at man får ikke helt bekreftet at det er den riktige Christen, men ut ifra dåp til deres barn så ser det ut til at det er mye slektskap mellom foreldrene og fadderene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk igjen. - Det er skifte etter en Lucia Nilsdr. i 1740 på Longseth. (Hun var først g.m. en Lars Hansen, sk. 1718.) - I skiftet er alle hennes søsken arvinger.- Anders Nilsen på Hines, - Nils Nilsen på Øbbe, - Peder Nilsen på Scaga død, (vel den samme som du nevnte som far til Christen Pedersen, f. 1708 ?) - Joen Nilsen på Øbbe, død. Han kunne være far til disse søskenene, hvorav en sønn hette Povel Joensen og var på Øbbe i 1740 ved sk. e. Nils Joensen på Einmoen, - som også hadde en bror Jacob Joensen på Longseth.-- M.v. hdde Lucia en søster, Lisbeth Nilsdr., g. på Finnviken. -- For å finne ut av om dette er rett Joen, måtte man kanskje forsøke å finne Joen Nilsen Øbbe som død, da før 1740. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frode Holthe

Til innlegg 1, der det står at Agnis var g.1.m. Jacob Jensen på Scaga. Jeg går ut fra at dette er hentet fra skiftet etter Abelone Andersdatter på Longset 1777, der det står at Abelones datter Agnis Jacobsdatter var gift med en Jacob Jensen, Schaga. Her er det noe muffens! Som du ser her Lenke ble Agnes gift med Jacob Christensøn 13. juli 1766. Han døde 1804. Hvordan kunne da Agnes være gift med en Jacob Jensen i 1777? Jeg tror at det må være en feil i skiftet, enten i avskriften eller i originalen. Jeg klarer heller ikke å finne Agnis gift med noen andre enn Jacob Christensøn i Nesna kirkebok.Hun har trolig vært gift med Jacob Christensøn hele tiden. Hvis det da ikke fantes en Agnis Jacobsdatter til.....Frode Holthe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Skal forsøke å se litt nærmere på dette senere. - Men at skiftet blev avholdt i 77 etter 1. maken forhindrer vel ikke at hun kunne bli gift på nytt før ? - Men feilskrift kan jo forekomme. -- Så kan jo Agnis ha blitt g.2. på Scaga m. Jacob Christensen, uten at Jacob Jensen egentlig bodde der i det hele tatt. - Det har jo ellers forekommet at skifter ikke nødvendigvis blev avholdt på samme sted som avdøde bodde. -- Vel vi får 'studere' dette litt nærmere. -- Det er også et annet mystisk skifte vedr. samme fam. i 1725 på Hines. --Alv. --

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Nu har jeg lest 'side opp og side ned', uten å finne noen rimelig forklaring på disse eventuelle makene til Agnis Jacobsdr. på Scaga. -(fra Longseth) - Klarer heller ikke å finne noen 'høvelig' Jacob Jensen, som kandidat til hennes evt. 1. make. - Kanskje er da eneste mulighet til å finne ut av dette, å finne hennes giftermål ? - Jeg forestiller meg at det var en Joen Nilsen på Øbbe som var far til Nils Joensen på Einmoen sk. 1740, (nabo til Longseth), Jacob Joensen på Longseth, (far til Agnis Jacobsdr., Scaga), Paul Joensen på Øbbe og Marithe Joensdr., g.m. Henrik Handsten. -- Har ellers forsøkt å sette opp en rimelig tenkt liste etter de opplysn. som fremgår av sk. e. Lucia Nilsdr. på Longseth i 1740. - Kom da til at hele tre av denne evt. søskenflokken måtte bli aner når disse fikk giftet seg ferdig gårdene imellom her. -- Tenk om det hadde vært mulig å identifisere denne Nils som var opphavet. - Tips ? --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. - Ved hjelp av hva som fremgår av bygdboken for Nesna og opplysningene i div. skifter i S. Edvardsens skiftebøker, har jeg regnet ut at det må ha vært en Nils -- som bodde på Øbbe (ettersom hans sønn overtok). - Han hadde barna: a) Lucia Nilsdr., g.1.m. Lars Hansen på Longseth, g.2.m. Aren Stensen. - Ingen barn.-- b) Anders Nilsen bos. på Hines, sk. 1749. -- c) Nils Nilsen, bos. på Øbbe, ant. g.m. Margrethe Pedersdr., fra Steiro. De hadde en sønn Hans Nilsen, f.c. 1720, bos. på Øbbe g.m. Anna (Ane) Nilsdr., fra Hugla. -- d) Peder Nilsen, bos på Scaga, d. før 1740, g.m. Abelone Halstensdr., sk. 1712. De hadde en sønn Christen Pedersen, f.c. 1708, som blev g.m. Dorthe Jacobsdr., på Steiro. De i sin tur hadde en sønn Jacob Christensen som blev bos. på Scaga, g.m. Agnis Jacobsdr., fra Longseth.-- e) Joen Nilsen var bos. på Øbbe, g.m. N.N. De hadde bl.a. en sønn Jacob Joensen, bos. på Longseth, g.m. Abelone Andersdr., fra Hauknes. De hadde bl.a. en dr., Agnis Jacobsdr., som blev g.m. Jacob Christensen på Scaga. Se d) ovenfor.-- f) Lisbeth Nilsdr., g.m. enkem. Tomas Tomasen på Finnvik. -- Jeg havnet altså på Scaga til slutt med Jacob Christensen og Agnis Jacobsdr.. Men finner ingen forklaring på dette at Agnis evt. også skulle ha vært g.m. en Jacob Jensen, så jeg formoder at det er en feilskrift (?) -- Vedr. barna til Hans Nilsen på Øbbe (sønn til c) her), så er det et problem. - Hans kone, Anna Nilsdr., hadde en søster Karen Nilsdr., f.c. 1729, g.m. Hans Christensen Blyseth. Det er sk. e. Karen i 1803, nr. 194., men hun er oppført som mor til søsteren Annas barn. - Men det er enda et par problem. I dette skiftet er Annas datter Abelone forsvunnet. (J.fr. sk. e. Anna 1783, nr. 2380.) - Men i sk. på Blyset er det oppført en annen dr., Christiana Olsr., som man vel kunne formode var en dr. fra Annas 2. ektesk. m. Ole Pedersen, men hun er ikke med i sk. etter Anna. -- J. fr. også sk. på Sund i Dønna i 1803, nr. 491., e. maken til en annen søster av Anna (Ane) Nilsr. - Denne Christiana Olsdr., er åpenbart en virkelig person som blev g.m. enkem. Lars Larsen. -- Jeg tar gjerne imot synspunkter på dette. -- Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Klarte å finne ut av mysteriet med Christiana Olsdr. - Hun er dr. av en bror av Anna Nilsdr., fra Hugla, g. på Øbbe. - Altså Ole Nilsen Hugla, f.c. 1725, er fartil Christiana, f.c. 1776, g. først 2.ggr. Til sist med enkem. Lars Larsen på Sandnes i Nesna.-- Ja, ja, det blir vel alltids ei råd. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.