Gå til innhold
Arkivverket

[#36951] Den store kongeboten

Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

En av mine 'tipper' ble i 1662 stevnet for overfall på Jon H. på hjemvei fra tinget. Han ba om nåde i retten, men ble dømt til den store kongeboten. Har du kjennskap til denne boten? Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Ja, det er sant. Men spørsmålet ditt er altfor generellt formulert. Og generelt svart kan en si at kongeboten oppstår i tidlig middelalder da kongedømmet overtok mer av rettspleien på bekostning av den private dómen, og tok en del av boten. Før den tid var mannebøtene private. Det finner rett mye faglitteratur om utviklingen av bøtene, bygd på lovgivningen. Og litteratur om hvordan bøtesatsene ble konvertert fra norsk til dansk i senmiddelalderen. For den som vil lære, mangler det ikke på stoff å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Jeg mener å huske at jeg har lest om dette iNORGES HISTORIE, fremstilt for det norske folk, Kristiania 1910, forlagt af H. Aschehoug & co. (W.Nygaard).Hva sier du, Tore?; o} knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Sæterli

Den store kongeboten er også omtalt i en eller flere sammenhenger i Norsk Historisk Leksikon. Har ikke verket her nå, men begrepet omtales der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Visst kan man slå opp og finne svar på de spørsmål man har, og prinsipielt bør man vel ikke belemre andre med sine problemer. Men nå har vi dette utmerkede debattforumet, og noen ganger blir man jo fristet til å gå denne 'snarveien'. Dessuten har det den fordel at flere kan bli delaktige i den kunnskap og viten som andre sitter inne med. Jeg for min del snapper stadig opp ett og annet 'matnyttig' fra andres innlegg i debattforumet. Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Med andre ord: hvorfor slå opp selv i en norgeshistorie eller leksikon når en kan legge ut spørsmålet i Brukerforumet ? Det er nok svært mange spørsmålsstillere som har ressonnert slik de siste årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

Det er også ganske mange som ikke er så heldige å bo slik til at et velutstyrt bibliotek eller arkiv finnes i nærheten, da blir internett og Brukarforum et alternativ.; knut f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I tillegg kan det være mange her som sliter med dårlig helse og bevegelseshemminger, da er internett mange ganger eneste alternativ til bibliotek og arkivbesøk.Det er flott at det finnes så mange gode hjelpere som deler sine kunnskaper og også sine oppslagsverk med andre.Hilsen Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.