Gå til innhold
Arkivverket

[#36955] Tingbøker for Hardanger

Gjest Karin Romstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Karin Romstad

Det er i flere år vist til et filhavari som grunn til at tingbøkene for Hardanger ikke er tilgjengelige på nett. Men hva er grunnen til at arbeidet med å reparere filen synest å være nedprioritert år etter år? Spesielt tatt i betraktning av at det er lagt ut tingbøker for hele fylket forøvrig. Er det tid eller penger som er problemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg er ikke kjent med at tingbøkene for Hardanger skulle ha vært utsatt for noe 'filhavari'.Tingbokrekkene fra Hardanger og Voss sorenskriveri er slik: a) Rosendal 1-6 (1715-1852), b) Voss 1-17 (1648-1688), c) Hardanger, Lysekloster og Halsnøy 1-13 (1663-1692), d) Hardanger, Voss og Lysekloster 1-16 (1699-1742), e) Lysekloster 1-6 (1739-1852), f) Hardanger 1-17 (1747-1874), g) Voss 1-16 (1742-1873), h) Hardanger og Voss 1-10 (1897-1898), i) Voss 1-6 (1898-1921) j) Hardanger 1-7 (1898-1923).De eldste tingbøkene er mikrofilmet. Vi har avskrifter av en del av disse, se http://digitalarkivet.uib.no/sab/info.htmDisse avskriftene er gjort av andre, og vi har fått dem fra avskriverne. Når vi ikke har lagt ut flere fra Hardanger skyldes det at vi ikke har fått flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Jeg har forlengst funnet 1663-1664, men hva med resten av rekken 1665-1692? Hvem er avskriverne, er det privatpersoner? Er det kommunene i feks. Sunhordland, Nordhordaland og Voss som selv har finansiert dette arbeidet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Tingbøkene for Nordhordland har Håkon Aasheim skrevet av. Statsarkivet har skaffet kopiene, han har selv bekostet arbeidet, med noe støtte fra Ættehistorisk institutt.For Sunnhordland har det vært flere avskrivere. Ættehistorisk institutt har nok også her vært med på finansiering. Og de har så vidt jeg husker også vært inne i forbindelse med avskriftene for Hardanger, Lysekloster og Halsnøy 1663-1664.Anna Kløve bekostet nok avskriftene for Voss på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Under forutsetning at man kan skaffe habil avskriver vil en normal 1600-talls tingbok på rundt 60 sider ta i størrelsesorden en ukes arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Det ville være fint om du kunne ta kontakt med meg på min mailadresse: mammaromstad@hotmail.com.Jeg trenger noen flere opplysninger som underlagsmateriell for søknad om midler/sponsormidler til formålet.Mvh. Karin Romstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.