Gå til innhold
Arkivverket

[#36956] Hjelp med tyding av tekst fra utflytningsliste

Gjest Kjell Hamberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell Hamberg

Kan noen hjelpe meg med å tyde det som står på dette utsnittet fra en utflytningsliste jeg fant?Jeg klarer å lese det så langt at jeg kan se at familien det dreier seg om flyttet til 'Skauger i Jarlsberg', men det står mer som jeg ikke klarer å tyde.Hilsen Kjell Hamberg

bilete0544.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Bevares, det gikk raskt! Takk skal du ha!'Afskediget' i denne sammenheng betyr vel ikke annet enn at flyttingen er formelt bekreftet og at familien ikke lengre hører til i soknet?Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg vil tro at 'Afskediget' betyr at mannen tidligere hadde vært soldat, og når man var 'avskjediget' i den sammenheng, betydde ikke det annet enn at han var ferdig avtjent. Andre kilder kan sikkert bekrefte dette (militære ruller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mette Værnes

Hei Kjell'Avskediget' i militær sammenheng betydde, som Svein Arnolf skriver, at soldaten var ferdig som militær - enten ferdig avtjent eller at han hadde søkt avskjed sjøl. Ble han 'kastet' ut, er min erfaring fra rullene at de skrev at han var 'casseret' eller lignende.I registreringsarbeidet mitt med kirkebøkene for Ytterøy prestegjeld, er også ordet brukt av en prest på 1820-tallet ved utflytt: 'Afskediget fra Sognet under 11. Jan. 1822, da hun agtede at Giftes.... ' Mulig at det også er betydninga i ordet fra ditt eksempel. Hei fra Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.