Gå til innhold
Arkivverket

[#36969] Gammel Norsk - Harald Gille (Gillekrist) Magnusson

Gjest Svein Arne Opdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arne Opdal

Dette dokumentet er også svært intressant å få vurdert: Gunhild Steffansdatter Månestjerne. Hun var i 1513 gift med Jon Nilsson Skak, til Kaupanger og Jomfruland Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg heller si det slik: Du kan ganske trygt gå ut fra at der er det mange feil. Andre, som er mer bevandret i middelaldergenealogi enn jeg, kan nok påvisse disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Jeg har ingen mulighet for å vurdere riktigheten dessverre, det eneste jeg konstanterer er at kildehenvisninger etc. er ganske omfattende. Håpet mitt er at forumets dyktige deltagere som befatter seg med disse emnene vil gjøre en vurdering av innholdet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Skarpeid har vært så useriøs, at det er tap av tid å ødle mer kritikk på hans forfatterskap. Jeg har anmeldt noe av hams arbeider i tidsskriftet Slekt og data (1995: Skandinavisk Historisk Magazin). Anmeldelsen ble trykt opp igjen i tidsskriftet Runar samme år, og førte til at tidsskriftet gikk inn året etter. Tekstene det lenkes til ovenfor, er 'siste sprell' med samme type innhold som det refererte tidsskriftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

I den korte tiden jeg har fulgt debatter i dette forumet sitter jeg igjen med den oppfatning at emnene er i gode hender når 'tung skyts' som Tore H. Vigerust kommer på banen. Det var også ønsket mitt med å legge ut overstående lenker. Jeg har dessverre ikke tilgang på Slekt og Data (mulig jeg kan finne det på biblioteket ?), men det hadde vært meget intressant å lese din anmeldelse Tore. Finnes denne lagt ut på internett ??.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke du finner Slekt og Data verken i Kristiansand folkebibliotek eller i HIAs bibliotek (muligens på Statsarkivet). For å lese bladet på nettet må du være medlem av DIS-Norge, men her finner du i hvert fall en lenke til bladet - og til innholdsoversikten, som er tilgjengelig for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Teksten er visstnok utlagt på DIS-Norges webside, som nevnt i forrige innlegg. Det Skarpeid kunne gjøre, i likhet med hans åndsfrende Finn A Wang, er på publisere *et meget begrenset utvalg* av slektsrekkene sine som fagartikkel i NST. Da ville han få en faglig kreditt for resultatene sine, og da fikk han anledning til å legge frem kildene sine, i den grad slike finnes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Til (4) - 'det eneste jeg konstanterer er at kildehenvisninger etc. er ganske omfattende'Ja, forfatteren av disse sidene ramser opp mange kilder. MEN - han sier ikke noe om hvilke kilder han har brukt for hvilke ledd i slektsrekken, ei heller hvordan han har brukt kildene. Dermed kunne han like gjerne ha sløyfet kildehenvisningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

Du kan trygt glemme hele fyren mht seriøsitet.HAn har vært flink til å samle opplysninger fra Bygdebøkene og linkene til Norske Gårdnavne stemmer så langt jeg kan se men når det gjelder hans samling av obskure opplysninger før 1600 hundre bør man enkelt kunne se at dette er et oppkok av diverse gamle spekulsasjoner og ønsketenkning fra hans side.Jon Nilsson til Jomfruland (Sansynligvis Skak) var gift med Gunhild Stoffdotter og dersom man tar for seg dokumentene fra Lunde i Lunde i Telemark ser man at man der finner Stoff-navnet i eldre tider, og da stemmer det som det står i dokumentet (DN XI nr. 294) at det var Gunhild Stoffsdotters odel. Så langt jeg har sett er det ikke en eneste kildebelagt genuin sak hos ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo en gåte at Songdalen kommune ser seg tjent med å markedsføre Skarpeids slektsarbeid på sin offisielle presentasjonsside: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Det er jeg enig med deg i Oddbjørn. Dersom tilstanden til materialet er av slik karakter som overstående gir inntrykk av, er jeg nestn flau på Søgne Kommune's vegne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Enda verre er det jo at Songdalen kommune tydeligvis også har støttet ham finansielt:'Songdalen kommune har vært med på å støtte Skarpeid med kulturmidler til dette arbeidet, og kommunens nettsted har dermed rettigheter til slektshistorier med kommunens logo.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.