Gå til innhold
Arkivverket

[#36976] Jakop Brevik, Åndalsnes. Fødd 1865/1855?

Gjest Atle Brandsar
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Iren Neergård

Hei. De to første lenkene dreier seg om den samme personen såvidt jeg kan se. Hvor var de bosatt og når omtrent giftet de seg? Finner ingen Marit f 1872 i Skjåk ved FT 1900??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei! Nei, det er det eg ikkje veit... I Ættebok for Skjåk står det:D. 4. Marit, f. 1872, g. med Jakop Brevik, Aandalsnes.Meir veit eg ikkje, utan at eg har funne to kandidatar, då...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Sannsynligheten er stor for at jeg har funnet Marit og Jacob. Marit Olsdatter Veg-eller Vigstad gifter seg i Grytten 20 juli 1901 med den første Jacob du fant. Kan Veg- eller Vigstad stemmè? Ser at det er flere garder i Skjåk med det navnet. Om dette er rett er det mulig å finne flere opplysninger.Mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Marit Olsdatter Vegstad er 31 år når hun gifter seg i 1901(Hen, Grytten) og er født Vegstad. Hennes far heter Ole Knutsen? Vegstad. Hun får to døtre, Marie og Svanhild og ved begges dåp er det anført at moren er født i 1870. Hvis du med sikkerhet vet at Marit er født i 1872 er dette kanskje ikke den rette? Kirkeboken stopper i 1937 og Marit og Jacob finnes ikke blandt de begravede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Nei, sikker kan ein sjeldan vera...Den Marit Olsdotter som er skreven som kona til ein Jakop Brevik i Åndalsnes, i Ættebok for Skjåk, har foreldra Ola _Kristensson_ (Brustugun/Kjørren) og Synne Olsdtr. Vigstad.Men det stemmer jo _nokså_ bra, då, gjer det ikkje? Ein må jo rekne med litt forvansking og feilskriving frå kyrkjebokførarane og...Har du nokon info om yrka deira, og kvar dei budde, o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig usikker på Knudsen, og ved ny sjekk er jeg ikke i tvil om at det står Ole Kristensen.Ved dattera Maries (f.7 okt) dåp i 1903 står det at Jacob er gaardbr. med bosted Bervik. Døtrene heter Brevik når de blir konfirmert.Ved FT 1865 bor jo fam på Brevik ytre og ved 1900 bor Jacob sammen med sin mor og jeg antar det er der de fortsetter å bo. Hans mor Marit Fredriksdatter dør i 1916 som husmannsenke med bosted Brevik.Brevik er omtrent rett overfor Åndalsnes, hører med til Isfjorden (Hen) http://www.isfjorden.com/isfjorden.htm Her finner du bilder fra Isfjorden, nederst på siden finner du Brevik(stranda) til venstre på bildet, Isfjorden omtrent midt i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

For å få dødsåra, må ein vel kanskje sjekke kyrkjegarden etter gravstaden, men det skal du sleppe å gjere! Kan hende det er nokon som veit det, nokon som er i slekt med dei o.l. innpå her...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en av de som jobber med registreringa av gravstedet i Hen, han kunne ikke finne Jacob eller Marie i sin papirer. Det har vært slettet mange 'gamle' graver i Rauma Kommune de siste årene.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...

Tilfeldigheter har ført til at jeg kom over Jacob og Marits grav, også deres to døtre. Om du skriver mailadr din skal du få tilsendt bilder.Mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.