Gå til innhold
Arkivverket

[#36977] von Minchen(Munchen) og Acheleye på Hjeltar i Skjåk

Gjest Atle Brandsar
 Del

Recommended Posts

Gjest Atle Brandsar

Eg siterer Skjåk Ættebok: ' Hjeltar, nedre I.A. Eggert von Munchen, løytnant, d. 1722. Kom 1704 til Hjeltar, som han kjøpte. G. (1) Sofie Acheleye, d. ca. 1710, det er ho som tradisjonen har gjort til 'prinsessen på Hjeltar', (dtr. av Sigvard Gabrielsen Acheleye, admiral, eier av Kambo, Barbara Marie von Rochligen), g. (2) Ursula Amalie v. Hirschen. 7 barn, av desse B. 1-3.B. 1. Karine Marie Munchen, f. 1692, d. 1767, g. ca. 1715 Lars Olsen Hjeltar n. (Sjå Hjeltar nedre II, C. 5.)B. 2. Morten (Jørgen) Munchen, Vange, f. 1694, d. 1759. Sjå Vange. G. ...... Vange. Barn: C. 1-2.C. 1. Ola, f. 1731, d. 1743. C. 2. Sofie, f. 1729, d. 1743.B. 3. Kristian. 'Bestefaren min har ført inn 'Christian Ernst Minchen' over Eggert.Er det nokon som har litteratur om foreldra til 'Eggert', Sofie og Ursula?Elles er andre born av ekteskapet interessant, samt ALT anna ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Olai Ovenstad: Militærbiografier. Den norske hærs officerer fra 18. januar 1628 til 17. mai 1814, I-II (Oslo: Norsk slektshistorisk forening, 1948-49).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

hehe, jeg er litt slem,for flere år siden sluttet jeg å lese fra bøker for folk, og har siden dengang kun vist til litteraturen, så blir det opp til dem som har stilt spørsmål og fått en litteraturreferanse om de vil satse tid på å få lest boka på egenhånd !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Torgeir D. Teigum

Håper noe her kan være til nytte: Lenke(takk for sist forresten, og for den imponerende og interessante genealogiske aktiviteten du utviser!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Jau, denne lenka var særs hjelpsam!Hehe... Jau takk du! Jau, det er jo ein hobby som sluker mykje tid ;-) Men det er fyrst og fremst ein hobby som gjev mykje attende! No driv eg å går gjennom Ætteboka som Bestefar har notert mykje i - det finst ikkje ei side som ikkje er notert noko på! (det var soleis eg kunne hjelpe deg med Johannessønene...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

På den web-sida (Lenke) det henvises til i innlegg 12 påstås det tilsynelatende at Eggert von Minchen er sønn av Morten (Sixtus) Møinichen og Margrethe Dobbelstein. Kan det være tilfelle ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Unnskyld, det er Torgeir Teigum's innlegg i Slektsforum / tema 'Søker aner for Eggert Minchen, Hoff i Solør' den 13 Jun 2005 17:08:49 som henviser til den nevnte web-sida !! Linken i innlegg 12 peker til den nevnte debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.