Gå til innhold
Arkivverket

[#36986] Hvem var Ole Olsen, Lunner?

Gjest Karin S Aaslie Hansen
 Del

Recommended Posts

Hvem var Ole Olsen, far til Christian Olsen født 25/7-1830 i Lunner? Christian ble gift med Karen Olsdatter i 1860 mvh Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme.

Hei Karin. Ikke enkelt og finne ut dette. Ole Olsen gifter seg i Gran 30.12.1815 med Anne Pedersdtr. Blekkerud, 1789-1845. Ole er enkemann i 1845 tellingen og 52 år, dvs f. ca. 1793. Når han gifter seg i 1815 bor han på Oren i Lunner. Når Ole gifter seg 2. gang 5.5.1861 med Karen Johannesdtr. skal han være født på Gunstadeiet i Jevnaker, men dette er muligens en forveksling. mest sansynelig er det at det er den Ole Olsen som blir dpt.9.3.1794 av foreldre Ole Olsen Roen og Kari Johannesdtr Dambråten, de var ikke gift. I 1801 bor denne Kari på Ballangrudeiet med far og sønn.Christian var født 30.6.1830. Mvh Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin S. Hansen

Hei igjen,takk så langt. Jeg forsøker å sammenlikne med mine gamle notater. Det er ikke alltid så enkelt med denne slekta, du! Dersom du finner noe annet, eller noe i tillegg, så er jeg glad for å hør mer! Vennlig hilsen Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin S. Hansen

Vet ikke hvorfor, men jeg har notert tidligere at Christian ble født 25. juni 1830? Vet du noe mer om foreldrene hans? hilsen Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin S. Hansen

Hei Ole, Oles sønn Christian har en datter som het Anne Helene, f.4.10.1866. Hun ble gift (når og hvor?) med en svenske, David Ahlberg f. 1862 (hvor kom han fra tro?). De hadde en sønn, Arthur, f. 1898, som ikke ble med dem da de emigrerte til Canada (han i 1906 huni 1907). Hvor ble han av? Han bodde sammen med foreldrene ved folketellingen i 1900, Jevnaker. Vet du noe om dette? hilsen Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole P. Gamme.

Hei Karin. Desverre, jeg har ikke kjennskap til familien, bare det jeg finner i folketellinger og kirkebøker. Christian Olsen ble født 25.6.1830, skulle rette opp 25.7 som du skrev i 1. innlegg og så ble det feil! Jeg har sett etter denne Arthur tidligere, uten å finne han. Han er ikke døpt på Hadeland, ikke begravet på Hadeland før foreldrene utvandret, ikke gift her etter det jeg kan se. Har du opplysninger om foreldrene fra Canada? Regner med du har opplysninger om Anne Helenes søsken og hennes foreldres søsken. Hvis ikke er det noe som finnes i kirkebøkene her. Hilsen Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ole, den eneste jeg har fulgt opp av AH's søsken er Hans, min farfar født 4.6.1870. Han giftet seg med Julie Mathilde f. 29.5.1881 i Skottselv, Øvre Eiker, en gang mellom 1900 og 1903, men jeg vet ikke tid og sted. Første barn blir født i 1903 i Skottselv (iflg min far). Så dersom du har noe mer om familien så tar jeg imot med takk. Når det gjelder Anne Helene og mannen som dro til Canada, så leter jeg fortsatt etter dem der. Hilsen Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.