Gå til innhold
Arkivverket

[#36994] Emigranter.Leter etter to søstre som reiste til Amerika.

Gjest Turid Didriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Turid Didriksen

Hei. Jeg leter etter to søstre som emigrerte til Amerika. Josefine Dorthea Helliksdatter født 1862 i Blaker. Hanna Mathea (Mathilde) Helliksdatter f.9/10-1867 døpt i Norderhov. I f.t. 1875 bor familien på Jevnaker. Josefine er da barnepike på Øvre Vang, mens Hanna bor sammen med foreldrene. Hanna ble i familien kalt Tilla. I skifte etter foreldrene står det at Josefine er gift med en Olsen i Amerika og Tilla er gift med en Aumann i Amerika. For begge står det adresse ukjent.Skifte var i 1921. Jeg vet ikke når de reiste, heller ikke om de reiste sammen. Jeg har forsøkt å søke på alle mulige måter, men finner dem ingen steder etter 1875. Familien forøvrig bosatte seg senere i Ådal. Kan noen hjelpe meg ? Med vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1920 - Minitowoc i Wisconsin:Frank Auman - 50 år - gift - født i Wisconsin - far fra Bayern - mor fra Tyskland - Arbeider - shipyard.Matilda Auman - kone - 51 år - gift - innvandret 1882 - naturalisert 1891 - født i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HmmmDenne Tilla kalles også Matilda i andre tellinger. Hun kalles Tilla Stevenson når hun 10 Mar 1891 vies til Frank Aumann i Manitowoc.Men dette KAN jo være hennes ekteskap nr. 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei Jon.Det kan være den riktige dama, sjøl om alderen bommer med to år. Det kan også godt tenkes at hun var gift på nytt. Dersom hun reiste til Amerika i 1882, hvorfor finner jeg da ikke henne noe sted blandt emigrantene. Hun må da ha reist fra Norge?mvh.Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Registreringa av emigranter er ikke komplett. Tilla Aumann døde i 1957 - på gravsteinen står det at hun var født 1868. Ikke utenkelig at death-certificate gir flere opplysninger. Hun fikk flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei igjen.Jeg spør sikkert dumt, men hvor finner du disse opplysningene, og hvordan finner jeg fram til death-certificate? Dersom det er riktig person skulle jeg også gjerne visst noe om hennes barn. mvh.Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuridTilla hadde en sønn - Ruben - Ruben ble gift med en dame som også het Tilla. De fikk flere barn - deriblant John Aumann - John er altså barnebarn av kandidaten som ble født 1867-1868 - John bor her: LenkePlukk opp telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei. Takk skal du ha. Jeg skal skjekke dette videre imorgen. Kanskje kan det gi resultater. Det vil vel ikke bli like lett å lete etter Josefine, da Olsen er et vanlig navn i forhold til Aumann. mvh.Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Begynner å tvile på at dette er riktig person, hun var i så fall bare 15 år da hun reiste. Virker ikke det usannsynlig?Har forsøkt mange søk, uten hell.Det gjenstår bare å ta kontakt med John Aumann.Finnes det søkemuligheter på emigranter som jeg har oversett eller ikke vet om?mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Håklev

Har du sjekket om det er noen utflytterlister i kirkeboka ?15 år var vel ikke en uvanlig alder for å reise ut,hun var nok konfirmert og ble regnet som voksen. Hvis hun da i tillegg reiste sammen med sin eldre søster vil jeg tro det er riktig person som er funnetMvh Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei.Har sjekket utflytting i de kommuner jeg tror kan være aktuelle, men jeg er ikke sikker på hvor det ble av dem etter 1875.Familien flyttet til Ådal, og jeg finner i k.b for Viker en Hanna Mathea som reiste til Amerika i 1884, etternavnet her er litt utydelig, men ser ut som Hansdatter.Det er det nærmeste jeg har kommet noe som lignet.mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Her er også opplysninger frå FS om Hanna Mathea Helliksen.Family Group Record Search Results | DownloadHusband HELLEK SAEVALDSEN HAUGAWife MAREN HANSDR Children1. HANNA MATHEA HELLIKSEN Birth: 09 NOV 1867 Christening: 01 JUN 1868 Norderhov, Buskerud, Norway Death: Burial:Ser faren er oppgitt med etternamn Saevaldsen Hauga. Kan dei ha nytta Hauga som etternamn ved emigrasjon?mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Famiien bodde flere steder før de bosatte seg i Ådal. Moren var fra Ullensaker og der ble det første barnet født. Det neste er Josefine som er født i Blaker, nestmann er født i Eidsskog. Deretter to jenter som er født i Hønefoss. Den siste er født på Jevnaker i 1875.De flyttet senere til Ådal, når vet jeg ikke. Plassen de bodde het Hellikstuen og de bodde her til sin død.Tror ikke de brukte Hauga. Jeg har forsøkt med navn knyttet til foreldrene og deres hjemsteder uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Kan td. Josefine ha vore gift med ein Olsen i Norge før ho reiste over til USA og i så fall registrert med mannen sitt etternamn i emigrantprotokollen?Kan det også gjelde Mathilde dersom ho først var gift med ein annan enn Aumann?mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

HeiJeg har fosøkt å søke utifra at de også kunne være gift når de dro, men uten hell.Disse to damene var søstre av min oldemor og min mor har snakket mye om Tilla. De brukte å få pakker fra henne og hun brevvekslet nok ofte med sin lillesøster, men min mor husker ikke hvor hun bodde. Min mor er født i 1929 og skifte foregikk i 1921, da står det adresse ukjent. Dette er jo litt rart ettersom hun var jevnlig i kontakt med familien.Deres far Hellik var en kunstnerisk mann og han skrev en sang til sin datter da hun emigrerte. Den hadde like mange vers som hun hadde forbokstaver i navnet sitt. Denne sangen finnes visstnok innspilt på kasset som de har på biblioteket i hans hjembygd, Flesberg. Har nå tatt kontakt for å se på muligheten av¨å låne denne. Kanskje kan den gi nye opplysninger.Jeg tror det må være til Mathilde, for Josefine visste jeg ingenting om før jeg så skiftepapirene.Jeg er fortsatt glad for alle tips som dere der ute kan gi meg, og jeg skal gi tilbakemelding dersom jeg får tak i denne kassetten.mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei.Nå har jeg fått teksten til sangen som Hellik skrev til sin datter, Josefine Dorthea. Den har 15 vers og synges den dag i dag. Hun reiste ut knapt 19 år står det.Ut i fra det søkte jeg på Josefine og utreise år 1881, og fikk full klaff. Jeg hadde søkt på alle mulige varianter trodde jeg, men jeg hadde ikke søkt på Sevaldsen som etternavn. Trodde Helliksdatter eller Helliksen var det naturlige, men den gang ei.Josefine reiste 8. juli 1881 til New York.Mathilde reiste 2.mai 1884 med reisemål Chicago.Ettersom Mathilda reiste i 1884 kan det vel ikke være hun som er gift med Frank Aumann, som tidligere er omtalt.Jeg har prøvd å lete etter dem på Family search uten hell.Kan noen hjelpe meg å finne dem igjen borte i Amerika?Med vennlig hilsen Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner dem ikke igjen på Castle Garden. Jeg kjenner meg sikker på at det er Tilla Aumann jeg har funnet. Det er kun en norskfødt person som dukker opp med Aumann i digitaliserte amerikanske folketellinger og det er Tilla! - At folketellingene varierer med et år eller fem på invandringsåret er slett ikke uvanlig - og at Sevaldsen har blitt til Stevenson er heller ikke til å bli forbauset over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga kallevik

Hei!Fann denne biografien ved frisøk.Her er gullbryllup til herr og fru John Aumann i 1923 i Wisconsin. Kan det vera svigerforeldra til Mathilde? Litt nede i artikkelen er det ma. nemt at eine sonen heitte Frank.Sidan gullbrylluppet var i 1923, må dei ha gifta seg i 1873. Frank, mannen til Mathilda, er oppgitt til 50 år i 1920, altså f. ca. 1870. Om dette stemmer må han ha vore fødd før dei gifte seg.Artikkelen oppgir ei e-mail adr. til ho som har skrive den. Kanskje verdt eit forsøk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei Jon.Takk igjen til deg. Jeg er ikke så dreven i dette, så nå stoler jeg på deg og går ut ifra at det er den riktige Tilla. Jeg jobber videre ut i fra dette.Som reisemål står det Chicago for Mathilde, Jeg regner med at hun reiser til sin søster som reiste tre år tidligere, men hvordan finner jeg henne? Josefine?mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Didriksen

Hei Helga.Nå som jeg har bestemt meg for at det det er den riktige Mathilde så er dine opplysninger så absolutt et forsøk verdt.Så et dumt spørsmål, hvordan går jeg fram for å finne denne biografien ved frisøk?mvh Turid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga kallevik

Hei!Beklager, men det var meininga mi å leggja inn ei lenke til den biografien, den datt ut i farten. LenkeDet fins ein del info om Aumann ved å søke på Aumann, Frank og Wisconsin. Men det har du nok oppdaga sjølv også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga kallevik

På family Search finn eg dette om Ruben Aumann:Individual Record FamilySearch™ U.S. Social Security Death Index Select record to download - Maximum: 50-------------------------------------------------------------------------------- Reuben AUMANN Birth Date: 8 Dec 1892 Death Date: Dec 1970 Social Security Number: 392-03-7448 State or Territory Where Number Was Issued: Wisconsin Death Residence Localities ZIP Code: 54220 Localities: Manitowoc, Manitowoc, Wisconsin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.