Gå til innhold
Arkivverket

[#36997] Helene Margrete Jacobsdatter født ca 1815 på Kvikne

Gjest Berit Waskaas
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Waskaas

Kan noen hjelpe meg med hennes foreldre og eventuelle søsken? Hun ble gift 03.07.1839 i Rennebu med Ola Rasmussen Hosetplass/Myrmælen/Holten.Han er født i Rennebu i 1810, sønn av Rasmus Sivertsen Ramo, f.1799 i Meldal og Eli Olsdt. Hoset, f.1783 i Rennebu. Ved vielsen står det at Helene Margrete sin far heter Ole?????? og ingenting mer. I 1846 flyttet dette paret til Holtamælen i Surnadal, og da er hennes navn oppgitt til Jacobsdatter, noe det også er i 1841 da de får sønnen Ole i Rennebu.Ola og Helene M. døde på Holtamælen i Surnadal, men jeg veit ikke når. I en av Hyllbakk sine bøker står det at Helene Margrete ble båret til dåpen av moren til Bjørnstjerne Bjørnsen, men dette kan ikke stemme for de kom først til Kvikne i 1831.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Marie Tollan

Hei!Har spekulert litt på denne og bladd gjennom den nye Kvikneboka uten å ha funnet noen passende Helene Margrete. (Kan jo ha oversett noe...)Derfor lurer jeg på om du med sikkerhet vet hun er født på Kvikne. Har du pålitelige kilder? I så fall burde gjennomgang av kirkeboka (Tynset/Kvikne/Innset) gi svar på hvem foreldrene er. Kirkebøker kan jo biblioteket låne inn.Er du ikke sikker på om hun virkelig er født på Kvikne, KAN jo opplysninga om gudmora være verdt en sjekk. Hvor bodde BB's mor først på 1800-tallet?Synd jeg ikke har noe å bidra med, men 'aktiverer' om ikke annet temaet.Mvh Marie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

I bygdeboka for Rennebu, s. 498, bind 4, står det Helene Jakobsdt. Rønning, f. 1812, Kvikne. Jeg sjekket i kirkeboka for Kvikne men kunne ikke finne henne der. Når er det ikke like godt å se hva som er skrevet hele tiden. Skriften er svak på microkortene, så jeg kan ikke garantere 100 % at hun ikke står der. Prøvde også å sjekke konfirmasjon både i Kvikne og Rennebu uten å finne henne. Fant henne heller ikke i innflyttede, Rennebu, men disse listene er veldig mangelfulle.Da de ble gift i 1839 i Rennebu, har presten byttet om rubrikkene på brudeparets foreldre. Derfor står det Ole som far for Helene og Jakob som far for Ole.I den nye bygdeboka for Kvikne, s. 355, under Søre Rønning, står det nevnt en Jakob Pedersen Sverja, f. 1785. Han ble imidlertid gift i 1822 (med Ingeborg Arnesdt. Broen). Det er imidlertid fullt mulig at han kan være far til Helene. Vet ikke hvor forfatterne av Rennebuboka har fått tak i navnet Rønningen.Skulle jeg finne noe om dette skal jeg gi lyd fra meg.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Waskaas

Hei Marie og Inger! Tusen hjertelig takk for at jeg endelig har fått reaksjoner på mitt spørsmål! Til Marie vil jeg si at fødestedet til Helene Margrete har jeg fått fra Hans Hylbakk, Heimar i Surnadal, bind 1 side 238. Han skriver at hun heter Helene Margrete Jakobsdt. Rønningen og er født 1815 i Kvikne i Østerdalen. Jeg har trodd på Hylbakk her, men kanskje han har tatt feil? Deres sønn Ole Holten flyttet til Rennebu rundt 1890 sier Hylbakk,der han overtok Hosetplassen. Senere flyttet han til Ramoen under Jerpestad i Meldal. Dette vet jeg med sikkerhet. Sønnen ligger gravlagt på Meldal kirkegård i sammen med sin kone Brit Mortensdt. Mauset og to av sine barn. Til Inger vil jeg si at jeg ikke har sett den nye bygdeboka for Kvikne, men den gamle, og der så jeg dette med Rønning som du sier, men fant ikke hennes navn. For å være helt ærlig har jeg ikke sett i kirkebøkene derifra ennå. Takk så lenge til dere, jeg er glad for vær minste ledetråd for å finne litt mer om denne damen.Hun er forresten min manns tippoldemor.Beste hilsen Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.