Gå til innhold
Arkivverket

[#37007] Vem var Schalotte Lemming, född ca 1811, Buskerud?

Gjest Margareta Lemming
 Del

Recommended Posts

Gjest Margareta Lemming

I folkräkningen 1865 för Haug Hoved sogn, Eiker, Buskerud finns en Schalotte Lemming på Leerberg gård, ogift, 54 år, född i Köpenhamn. I Digitalarkivets digitala bok nr 24, Katalog over malede portretter i Norge 1896 finns en Cahrlotte Lemming, Haugsund. Hon var ägare till ett porträtt av Lemming, Hans Sörensen, präst i Danmark. Det kan vara samma person. Inga fler Lemming finns i folkräkningen för 1865, alla områden.Schalotte Lemming kan vara samma person som min ana: Petrea Charlotte Mariane Lemming Född 30.7.1812, Köpenhamn, Köpenhamns amt, Danmark, Döpt 24.9.1812 dito Död 1897 (85 år), Eiker, Buskerud, Norge Föräldrar var Kommendörkaptenen i danska marinen Hans Lemming och hustru Johanne Christine Hertzberg. Fadern var född och avled i Danmark. Modern var född i Finnås, Bömlo, Norge, avled i Danmark.KÄNNER NÅGON TILL DENNA SCHALOTTE (CHARLOTTE)LEMMING? NÄR KOM HON TILL NORGE? Hon var ogift men någon anknytning gjorde att hon flyttade till Norge. I folkräkningen 1865 finns flera Hertzberg i bl a Buskerud. KÄNNER NÅGON TILL LEERBERG GÅRD? KÄNNER NÅGON TILL VART PORTRÄTTET FINNS IDAG/VAR JAG KAN EFTERFORSKA DET? Hälsningar Margareta Lemming Uppsala, Sverige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett:Folketellingen 1891 på Lerberg gård, Eiker:Petra Karlotte Lemming (Midlertidig opphold i Drammen) logerende ugift pentionist f. 1812 i Danmark, Kjøbenhavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hilde Wedde

Lerberg ligger i dag i Hokksund i Øvre Eiker kommune i Buskerud. Hokksund het tidligere Haugsund fram til 1920. Det betyr at det er stor sjanse for at det er riktig Charlotte som eide bildet, da det står at hun bodde i Haugsund.Hilde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebok for Haug, Eiker. 1897. Døde: Død på Strømsø (i Drammen) 25. mars 1897. Begravet i Drammen 29. mars 1897. Petra Charlotte Lemming, ugift, rentenistinde. født 1813 i Strømsø, bopel: Strømsø. Død af Alderdomssvaghed. Bisettelsen og jordfæstelsen 29. mars 1897 i Strømsø Menighed i Drammen.Dette er nok 'din'. Selv om fødestedet er feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Margareta Lemming

Tusen Tack för hurtiga svar. Ni släktforskare i Norge och Danmark är otroliga att svara snabbt och hjälpsamt.Visst, det måste vara rätt Charlotte. Jag hittade henne inte i folkräkningen 1875, måste ha gjort något fel vid sökningen. Tack också för upplysning ur dödbok.Nu hoppas jag på svar från någon med släktanknytning och var jag kan börja leta efter porträttet. Vill gärna ha ett digitalt färgfoto för inklistning i krönikan om släkten Lemming från Kolt, Danmark.Hälsar margareta Lemming

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skifteprotokoll for Eiker:Skifte på Eknes, Eiker.Skifte satt i Fredrik Paludans huse på gården Eknes 5/3-1846.Enke Johannes Christine Lemming er død. (Skal kanskje være Johanne?)barn:1. Anton Harboe Hertzberg Lemming 37 år tollbetjent i Wibe i Danmark.2. Christine Jacobine Christine Lemming 39 år i Kristiansand3. Petra Charlotte Marianne Lemming 33 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avslutning av samme skifte:Lemming - Skifte 5/11-1846Enkefru Lemming er død.døtre:1. Frøken Christiane Jacobine Christine Lemming 39 år bor i Kristiansand.2. Petra Charlotte Marianne Lemming 33 år.Sønnen frafaldt sin arv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest margareta Lemming

Tusen, Tusen TACK!Du är rent otroligt duktig på att leta fram uppgifter och vara hjälpsam.Nu har jag fått så många fina uppgifter att korrigera, både när det gäller dödsdatum och platser. Kristiansand var också en intressant uppgift och frökentiteln. Enl mina uppgifter gifte hon sig 1838 men en sjöofficer Johan Weid som jag än inte fått kläm på. Kristiansand förklarar en annan fråga som jag nyss lagt ut om ett barn fött i Kristiansand. Frederik Carl Lemming är nämnligen släkt med dem du svarat på.Att han var i Norge några år, som musiker, det visste jag.Dina uppgifter visar också att det är fel ana angivet på en hemsida. Min var således rätt. Hans Lemming uppges vara gift en en syster till Johanne Christine Hertzberg. Därmed blir det också fel barn som redovisas.Jag har påtalat detta, hoppas det rättas till. FamilySearch innehåller också många felkällor,som exvis i det här fallet med dödsförsamling och land. Det visar hur viktigt det är att kontrollera åt alla håll. Originalkällor är ju bäst men Norge och Danmark ligger inte nästgårds för mig. Då är det fint med hjälpsamma släktforskare!Hälsar margareta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.