Gå til innhold
Arkivverket

[#37019] Agaahe Simensdatter Askøy

Gjest Arnt-Egon Skråmestø
 Del

Recommended Posts

Hei Eg leiter etter hvor Agaathe Simensdatter er født og foreldre ,hun giftet seg med Cornelles Hansen den 1/12-1782.Da står det oppgitt Lien som brudens gard,ved konfirmasjonen står det Hop.Hun Skal være født ca 1761,mulige foreldre er Simen Nielsen og Marte larsdatter,finner ikkje dei gift.Hilsen Arnt-Egon Skråmestø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

For å starte med 1801 tellingen.LenkeDen Anders Simensen du finner på samme gården er trolig broren.En Agaathe blir døpt i Hamre 11.01.1761, far Simen Flaføen.Simen Nielsen og Marthe Olsdtr. fikk disse barna (ref. avskrift av kirkeboka for Askøy)1. Niels 12.06.1763 på Asch, 2.Anders 13.12.1765 på Lien v/Hop,3. Gjertrud 28.08.1768 Lien,4.Rasmus 24.11.1773 Lien og5.Marie 18.02.1778 Lien.Jeg vil derfor med rimelig stor grad av sikkerhet tro at de er foreldrene også til Agaathe. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tusen takk Rune. Trur ikkje det er Agaate som er født på Flatøy. Det dør ei Marte Larsdatter på Lien 13/1-1799 67 år.Eg finner ikkje Simen og Marthe gift,så eg trur dei flyttet hit etter Agaathe var født. Marthe må heite Larsdatter. Eg trur også dei er foreldrene hennes,men hvor er dei fra.Hilsen Arnt-Egon Skråmestø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det var en liten nøtt dette.Faktisk står Marthe oppført med tre ulike etternavn i forbindelse med barnefødslene/dåpene.Hun kalles både Olsdtr. Larsdtr. og Andersdtr.Men jeg tror nok det er hun som dør i 1799.Forøvrig døde Simen året etter på samme sted.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.