Gå til innhold
Arkivverket

[#37020] olav Folkvardsson f.1753

Gjest Ingrid Rugtveit
 Del

Recommended Posts

Gjest Ingrid Rugtveit

Jeg etterlyser opplysninger om besteforeldrene til Olav Folkvardsson f.1753. Han var g.m. Kjersit Sigvaldsdtr. De var bosatt i Seljord og Bø. I flg. Bø-boka er Folkvard Olsen f. 1725 g.m. Ingebjørg foreldrene til Olav Folkvardsson f. 1753. Vidre at OLAV BERTUGSSON og ALETTE OLAVSD. er besteforeldrene. Olav Bertugsson hadde tidl. vært g.m. Guro Folkvardsd.I flg. Seljordsboka var Olav Folkvardsson f. 1753 sønn av Folkvard Olavsson og Ingebjørg Gunnarsd. Videre at Folkvard var sønn av OLAV HØLJESSON OG INGEBJØRG FOLKVARDSD. på vestre Garvik. Det var skifte etter Olav Høljesson i 1744. Da lurer jeg på: Levde det 2 Folkvard Olsson samtidig. (En sønn av Olav Bertugsson og Alette og en sønn av Olav Høljesson og Ingebjørg Folkvardsd.) Har begge i ettertid fått æren av å være far til Olav Folkvardsson f. 1753? Er det noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Rugtveit

Bøboka bind 4 s. 506 og s.509 og bind 3 s.459.(søndre Verpe) Når det gjelder Seljordsbøkene har jeg ikke skrevet opp hvilket bind nr. det er i notatene mine, så det blir antagelser. Bind 1(?) s.525, bind 2 (?) s.373 og s. 136 og 137 (vesle-Garvik). I de nye Seljordsbøkene: Garvik vesle-midtre s.233, Brekke nedre s.168 og Lomodden s. 551. mvh. ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Nei denne var ikkje grei. Her må nok døpte både i Seljord og Bø sjekkast, for å finne om det kan vera 2 stk. Folkvard.I 1782 tellinga for Seljord, så finn vi Folkvard med sonen Ole under Lomodden.Har forresten funne Kjersti døpt i Seljord, og foreldra gift i Seljord. Har du det fra før?Gro Berit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Ingrid Rugtveit

Tusen takk for at du viser interesse!Folkvard med sønn Ole i 1782 tellinga er rette personer. Han står også nevnt, Folqvar Olsen 78 år, i 1801 tellinga.Folkvard er født ca. 1723. Finnes det kirkebøker for Seljord og Bø så tidlig som fra 1720 årene?Når det gjelder sønnen Olav Folkvardsson f. 1753, så fant jeg ikke ham i kirkeboka for Seljord - men jeg fant søskna hans : Gunner 1755, Alett 1758, Raamund 1760, Aslou 1764 og Ingebor 1768.Jeg har gjort meg disse tankene: Man skulle tro at Seljordsbokas versjon er riktig siden den nettopp er oppdatert! Den samme versjonen står også i 'Ættesoge fra Øvre Telemark' av Olav Høgdehaug/Trygve Nes. Hvis det er riktig at Olav Høljesson og Ingebjørg Folkvardsd. Garvik hadde en sønn Folkvard,og at det var ham som senere ble gift med Ingebjørg Gunnarsd.(Garvik, vesle midtre s.233) Da kan ikke han være født 1732! Hadde han vært født i 1732 ville han ha vært 69 år i 1801 og ikke 78 år som han er i 1801-tellingaPå en annen side, at Folkvard Olsson hadde en datter som het Alette kan tyde i retning av Bø-bokas versjon... Da vil Folkvard som sønn av Olav Bertugsson og Alette være kalt opp etter Olavs tidligere svigerfar Folkvard Torbjørnsson Brekke/Verpe.( Det var vanlig å kalle opp tidligere ektefelle, men tidligere svigerfar(?)....)På en annen side så hadde det jo vært en odelskonflikt på Verpe (Bøboka 3 s.459). Vel,vel dette var mine spekulasjoner.Jeg skulle ønske noen der ute visste noe om dette! Folkvard-navnet har vært i min slekt etterpå. Bl.a. fikk min far dette navnet. Derfor betyr det mye for meg å få løst dette 'mysteriet'.Når det gjelder Kjersti Sigvaldsdatter så er jeg oppdatert. mvh. Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt K. Knutsen

Jeg kan dessverre ikke komme med noen nye opplysninger om besteforeldrene til Olav Folkvardsson,f 1753, men etter de opplysninger du kommer med i dit siste innlegg, tror jeg vi er nimenninger dersom du er datter til Folkvard Guttormsen Rugtveit,f.1919 i Sauherad. Jeg har ganske mye om din slekt lagt inn i min database, så dersom du ønsker opplysninger kan du bare ta kontakt.bernk@online.no.Mvh. Bernt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Seljord har kyrjebok frå 1654, og Bø frå 1689. Oversikt finn du her LenkeI Familysearch VRI finn eg døpt Ole Helgesen i Seljord 1753, ingen dato, far Folqvar Olson. Kanskje du skulle prøve å sjå på nytt dette året.Samme base Ole Helgesen g.m. Ingeborg Folqvarsdr 30 oct 1729. Dette kan vera foreldra. Kanskje det er difor Seljord IV. har satt ca. 1732 på han. Eg synest alt er veldig usikkert her.Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Lenka blei feil. Hvis du søker 'Kirkebok for Telemark' i Kvasir, så finn du oversikt.Gro Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.