Gå til innhold
Arkivverket

[#37031] Fredrik Eriksen Nes fra Romsdal?

Gjest Erling Myrbostad
 Del

Recommended Posts

Gjest Erling Myrbostad

I 1810 eller 1811 kom jenta Synnøve Olsdatter Heen fra Grytten til Austigard i Stangvika til Elling Pedersen Tokle og kona Ellen Dorthea, f. Teilgård. Her fikk ho ei datter, Margrete Fredriksdatter i 1811, og satte ho igjen i Austigard. Margrete vart oppfostra på garden, som ho og mannen Knut Pedersen Kvande overtok i 1850. Margrete er mi tippoldemor.Mora Synnøve var født 1783, død 1830, og vart senere gift med Knut Weblungsnes på Setnes i Romsdal, og hadde bl.a. datteren Ane, som også vart gift i Stangvika. Men far til Margrete sies å være en Fredrik Eriksen Nes, og sålangt har det vært umulig å finne ut hvor han var fra. Det kan være en rimelig antagelse at Synnøve har truffet Fredrik i Grytten, siden ho kom derifra til Stangvik, derfor er det nærliggende å søke i Romsdalsområdet. Alle tips mottas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg søkte litt på FS og fant dette: -------------------------------------------------------------------------------- ERICH FREDRIKSEN Male -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: 19 MAY 1808 Christening: 02 JUN 1808 Grytten, More Og Romsdal, Norway Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Parents: Father: FRIDERICH ERICHSEN WEBLUNGSNES Family Mother: SONNEVE OLSDR -------------------------------------------------------------------------------- Messages: Extracted birth or christening record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the birth or christening date. -------------------------------------------------------------------------------- Source Information: Batch No.: Dates: Source Call No.: Type: Printout Call No.: Type: J421821 1725 - 1817 0124819 Film NONE Sheet: 00 Dette kan naturligvis være en rent sammentreff!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Neppe noe sammentreff, nei. Kryss-sjekket med Raumadalsfolket og det ser ut til at Synnøve hadde 2 barn med Fredrik Eriksen som der er kalt Setnes, og i FS tydeligvis for Veblungsnes. Så nå kom jeg i alle fall litt videre, så tusen takk.Men finner fortsatt ikke ut hvor Fredrik Erikson kom fra, så hvis det er noen med lyse ideer eller gode kilder der ute, så kom igjen!mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Jeg vet ikke om dette kan være deg til noe hjelp,men i folket.1801 står det i Romsdal amt,Sundal pr.gj.Romfoe sokn,Gravem gård(jeg vet desverre ikke hvordan man lager Lenke) Fredrik Eriksen 21 år, tjenere ug. Men hvor han kommer fra,er jo fortsatt ei gåte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Fredrik er soldat da Erich blir født i 1808. Hvor finner du Fredrik i Raumadalsfolket(innlegg 3)? Står det ikke noe om hvor han kommer fra der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Fredrik Eriksen - en sjelden kombinasjon i M&R i 1801. Jeg prøvde med landsdekkende søk før i kveld og tror ikke jeg fant mer enn en håndfull. Og det er vel ikke sikkert han kom fra Romsdals amt heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei igjen, Som Astrid skriver, er det slett ikke sikkert Fredrik er fra Romsdals amt, men det er jo likevel mest sannsynlig at han er fra noenlunde nærområdet. Det som står i Raumadalsfolket er følgende under Veblungsnes 4:1a. ERIK FREDRIKSEN SETNES, f. 19-5-1808. (Sønn av Fredrik Eriksen Setnes og Synneve Olsdtr. Heen, f. 1783.) G. 7-11-1833 i Grytten Kirke m. p. Anne Torstensdtr. Alnes, f. 29-4-1806. Hennes stamtavle, Alnæs V, 2b. side 7. 6 barn:2a. FREDRIK ERIKSEN VEBLUNGSNES. f. 8-4-1835. 2b. TORSTEN ERIKSEN VEBLUNGSNES, f. 21-12-1837. 2c. TORSTEN ERIKSEN VEBLUNGSNES. f. 15-5-1840. 2d. ANE ERIKSDTR. VEBLUNGSNES, f. 1-5-1845. 2e. SYNNEVE ERIKSDTR. VEBLUNGSNES, f. 15-11-1848. 2f. KNUD ERIKSEN VEBLUNGSNES, f. 8-5-1853.Det er nok helt sikkert at vi snakker om samme Synnøve Olsdatter Heen både under de to Veblungsnes-partene, og i Stangvika. Fødselsår stemmer også. Det er også mer enn sannsynlig at når Synnøve hadde 2 barn før ekteskap, og at far til disse var h.h.v. Fredrik Eriksen Nes og Fredrik Eriksen Veblungsnes eller Setnes, så snakker vi om samme person.De mest aktuelle kandidatene jeg har funnet så langt er 2 i Lesja (f. 1771 og 1778), 2 i øvre Sunndal (begge f. 1780), 2 på Frei (f. 1783 og 1784) og 2 i Øre (f. 1783 og 1788). De to mest logiske utfra hvilken vei arbeidskraften beveget seg først på 1800-tallet vil jeg tro er de to fra Lesja, men bevis mangler!Flere tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Fredrik Ericksen Aandal f 1787 blir gift i Grytten i 1819. En av hans forlovere er Erik Ingebrigtsen Monsaas. Kan det være en sammenheng her? Fredrik finnes i Rf under Grytten V, men det står ikke hvor han kommer fra.I 1801 finnes en husmann(f.1741) med samme navn i Voll, dvs Måndalen. Det står i Bygdeboka for Voll II s 469 at ' dei var utanbygds og flytta bort straks etter hundreårsskiftet'. Kanskje rett over fjorden til Monsaas? Om det er noen som har bygdebok for Eid kunne en kanskje finne ut noe mer der ?Aandal og Nes, Weblungsnes og Setnes kan jo bety at han var tjener litt rundt omkring på de største gardene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Der kryr ikke akkurat av Erik Ingebrigtsen heller, i hvert fall ingen på Monsås i bygdebok for Eid. Det er en uekte født på Dale i 1796, både mor og far er fra Dale og han gifter seg til gardjente på Dale i 1825. Han kan jo ha vært tjener på Monsås, det er ikke så langt unna, men ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom tilfeldigvis over navnet Fredrik Eriksen i Fortegnelse ove jordebrugere og deres matrikkelskyld og ble litt nysgjerrig og har spunnet litt rundt dette.Ikke sikkert en finner ut hvor Fredrik Eriksen kommer fra, men hvis vi dveler litt ved at Fredrik Eriksen Nes, Setnes eller Weblungsnes er den samme so F.E Aandal og at han fikk to barn før han ble gift finnes følgende: (Har foreløbig ikke funnet noen Fredrik Eriksen døpt eller konfirmert i Grytten)Fredrik Eriksen Aandal under Grytten V i Rf –se innlegg 8 -skal være født i 1887 og jeg regner det som sikkert at det er han som døde 2 aug 1853 som Husmd Fredrik Eriksen Soggebrekken -76 år.18 okt samme år døde Erik Fredriksen Soggebrekken på 33 år, temmelig sikkert hans sønn som er født i 1819. To av Eriks sønner som blir født i 1848 og 1850 heter henholdsvis Sogge og Soggebrekken.Navnet Grytten i denne sammenhengen er fra Sogge, gamle Grytten kirke lå her.Erik Fredriksen f. 1819 ble konfirmert 1832 og heter Grytten og gifter seg med Christi Sørensdatter Stranden og deres første sønn f. 1840 heter Stranden. Dvs at de bodde ”borte i” Stranden.Erik Fredriksen Grytten er fadder på Torsten Eriksen Veblungsnes f 1837 sønn av Erik Fredriksen Setnes. Onkel?Fredrik Eriksen Grytten er fadder på Ane Eriksdatter Veblungsnes, datter av Erik F Setnes. Er han hennes bestefar?Ser ikke bort fra at begge Erik Fredriksen er sønn av samme Fredrik, det er for mange sammenhenger til at det bare er tilfeldig.I fortegnelsen ovrer jordebrugere og deres Matrikkelskyld fra 1838 er en Fredrik Eriksen oppsitter på Nakken øde, som ser ut til å ligge på andre siden av Åndalsnes og Veblungsnes. ”Garden” har løpenr 12 , Hegerholm har 11 og Einang har 13 og disse to hører i alle fall til der. Området kalles Stranden og Skorgen. Sønnen Erik gifter seg altså med en her og får sin første sønn her…..I 1830 er Fredrik Eriksen Grytten og hustru fadder på Ole Ingebrigtsen Skorgen.Den eneste Fredrik Eriksen på 13 år i 1801 er bosatt i Tingvoll LenkeErik Ingebrigtsen Monsaas døde 8 des 1819 -76 år som pladsbruger på Monsaas, se innlegg 8 og 9. Alderen kan stemme. Ved FT 1801 var han gift for annen gang.En Erik Fredriksen er oppsitter på Fonden i 1838, Fonden er også i Skorgen. Ungkarl Erik Fredriksen Misfiord av Vedøe prgj gifter seg med enken Gjertrud Toresdtr Fonden 18 jan 1818. Han finnes som indflyttet fra Wedøe først i 1818. Han finnes sannsynlig som sønn av Fredrik Ahrentsen på Misfiord i 1801 som 17 åring. Flere sammenhenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først når jeg leser det her her ser jeg at jeg har 'blinkset' med fødselsår på Fredrik.Da Fredrik Eriksen Aandal giftet seg i 1819 står det i kirkeboka at han var 32 år, altså født ca 1787. Med det er han ikke 76 år ved sin død, men 66 år.Til tross for denne feilen, kan jeg ikke forstå annet enn dette er samme mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Takk igjen for innsatsen, Britt Iren og Osvald. Kjempebra!Jeg synes som du, Britt Iren, at det er mer enn tilfeldigheter i det du har funnet i innlegg (10). Det er vel heller ikke umulig at Fredrik Eriksen kan være fra Øre i tidligere Tingvoll prestegjeld, avstanden over til Romsdalsfjorden er jo ubetydelig, men som jeg har nevnt tidligere, kan han også ha kommet fra andre siden, f.eks. Lesja. Men sammenhengen mellom Erik'ene og Fredrik synes jo åpenbar. Har du funnet navnet på Fredriks kone, og har du navnene på barna til den Erik,en som var på Soggebrekken, så vil det kanskje hjelpe litt til. Bittelitt her og bittelitt der, vet du!mvh Erling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredriks hustru er Marith Olsdatter Dale f 1788. Fedrene til Marit og Synneve Olsdatter Heen var søskenbarn.Grytten V i Raumadalsfolket, stemmer med kirkeboka. Erik Fredriksens barn heter Fredrik, Søren og Even. Hans kone het Christi Sørensdatter. Ikke mye å hente av opplysninger her, oppkallinga er grei utenom Even. Finner ikke Even på morssiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke greid å å la være å ”gruble” over Fredrik Eriksen og hans opphav. Det var og viser seg fortsatt at det er så mye ”felles” mellom navnene at jeg kan ikke forstå at det bare er tilfeldigheter.Som tidligere nevnt var Fredrik fadder på Ole Ingebrigtsen Skorgen f 1830. Men han var også fadder på Oles bror Ingebrigt Ingebrigtsen Skorgen f 2 jan 1827 og deres søster Imbjør f 2 des 1813 (oppkaldt etter sin farmor ?). Ved de to førstnevnte heter han F.E.Grytten (Grytten V i Rf) og den siste F.E Aandal (som han også heter når han gifter seg i 1819). Foreldre til disse tre (+ Anders f 1823) er Ingebrigt Eriksen og hustru Guri Andersdatter Skorgen.Ingebrigt Eriksen Aandal og Guri Andersdatter Næss giftet seg 16 nov 1813 i Grytten iflg MINI 1807-1817 s 226. Deres forlovere var Anders Wangen og Erich Monsaas-se innlegg 8 og 11.Guri bor hos sønnen Anders på garden Hagen i Eid ved FT 1865 og er 74 år. Hun er da født ca 1790, og ved FT 1801 finnes 4 Guri Andersdatter i Møre og Romsdal. En på 12 år i Grytten (Horjem) som iflg Familysearch og Raumadalsfolket giftet seg på Lesja i 1814 og døde i Wien 1872. En på 9 år i Haram, en på 11 år på Tingvoll og en på 12 år i Qværnes. Men det finnes også en f 1792 som bor på garden Ness, Grytten i 1801. Alderen stemmer ikke helt, men .. Guri Andersdatter Skorgeøien døde feb 1871-84 år, som fattiglem, husmannsenke på Monsaashagen.Ingebrigt Erichsen Skorgen døde 29 feb 1845, 64 år gammel. Det betyr at han var født ca 1781. Ved FT 1801 finnes en Ingebrigt Eriksen på 21 år som tjener i Haram på Sunnmøre og Øksendal i Sundal.Iflg FS er en Ingebrigt Erichsen født 22 nov 1781 i Lesja av foreldre Erich Grinstuen og Ingeborg Friderichsdr. Også iflg FS er en Friderik Eriksen født i Lesja f. 19 nov 1778 av foreldre Erik Engebretsen og Ingebor Fridricksdr. Det er vel meget stor sannsynlighet for at dette er samme ekteparet ? Videre iflg FS gifter en Erich Engebretsen og Imbior Friderichsdr seg i Lesja 25 aug 1776.Kirkeboken sier at Fredrik Eriksen Soggebrekken (Grytten) er 76 år når han dør i 1853. Det stemmer med Fredrik over. Men kirkeboken sier også at han var 32 år da han giftet seg i 1819, kan det være feil? En Fredrik Eriksen er som tidligere nevnt tjener på Gravem i Sunndalen ved FT 1801, men det finnes også en i Haram…Ingebrigt Eriksen Skorgen er fadder på Marit Fredriksdatter Grytten f 1823, datter av Fredrik Eriksen.Erich Ingebrigtsen Næss gifter seg i Grytten 31 mars 1796 med enken Gunnille Jonsdatter i Grytten kirke. Ved FT 1801 finnes disse på garden Wold Lenke i Wold sokn. Det er begges andre ekteskap iflg FT. Dette er sannsynlig den samme som E I Monsaas. Se innlegg 8 og 11. Kan dette være faren til Fredrik og Ingebrigt?Gunnhild Skorgen døde i mars 1832 -96 ½ år, Gunnille Jonsdatter er 66 år ved FT 1801…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Hei igjen, Britt Iren.Det var da bra at du fortsatte å gruble, for dette må det jo være noe hold i. Jeg sjekket kirkebokavskriftene for Lesja på Arkivnett Oppland, og finner der både giftemålet på Erik Ingebrigtsen og Ingeborg eller Imbjør Fredriksdatter slik du fant på FS.Finner også en datter, Anne Eriksdatter Grindstuen, f. 1.2.1777, samt de to du nevner, Fredrik og Ingebrigt. Begge med bopel Grindstuen, som er i Sel, tror jeg ihvertfall (Dovre og Lesja var et sogn da).Finner imidlertid ikke noe giftemål eller begravelse som passer inn, så det er vel mest trolig at hele familien, også Ingeborg, flyttet. Utflyttingslistene og konfirmasjonslistene finnes ikke på nett så langt bakover.Får se om jeg finner mer, har du flere tips er det topp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfinn Kjelland

Jfr 37408. Dessverre finst det nok ikkje utflyttingslister frå Lesja frå denne tida, og i konfirmantlistene er barna altså heller ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friederic Erichsen Næss ble konfirmert i Grytten i 1797 og Inbegrigt Erichsen Wold ble konfirmert i Grytten 1799. Dette stemmer jo godt... Lette etter Fredrik tidligere, men da med f.år 10 år senere. Det står desverre ikke alder, men 19 og 17 år var jo ikke så uvanlig. Finner så langt ikke Anne Erichsdatter konfirmert.Ingen Ane/Anne er fadder på Ingebrigt eller Fredriks barn, om hun lever bor hun sannsynlig ikke i nærheten, dvs Grytten.Har tidligere sett litt etter om Imbjør var begravd i Grytten, ikke funnet henne så langt. Skal se om jeg får tid etterhvert.Ane Erichsdatter på 23 år er tjenestepike på garden Haukeberg i Eid sokn i 1801.. Det er ikke så langt unna Skorgen og Grytten, men som sagt hun er ikke fadder..Marit Fredriksdatter Grytten ble inngiftet i en av 'mine' fam, en sønn og datter reiste til Amerika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erling Myrbostad

Jeg la et innlegg inn under Oppland for å få se om det var noen lokale der som hadde noen tips, innlegg nr. 37408 Arnfinn bekrefter der Erik og Imbjør, og hvor de er fra. Erik med fødselsår 1748, dette stemmer ikke helt med FT 1801, men det er jo som kjent litt ymse med disse folketellings-alderne. Og alle er tydeligvis flyttet fra Lesja. Så det meste faller jo tilsynelatende på plass. Dersom det lykkes å få lokalisert Imbjør/Ingeborg, så kan en vel begynne å bli helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.