Gå til innhold
Arkivverket

[#37032] Alma Viktoria Hagberg född 1876 i Bohuslän, Sverige

Gjest Susann Sannefjäll
 Del

Recommended Posts

Gjest Susann Sannefjäll

Hej! Jag letar efter Alma Viktora Hagberg född 1876.12.05 i Håby Socken, Bohuslän, Sverige. Hennes far hette Lorentz Andersson Öst, Hagberg var ett soldatnamn.Enligt utflyttningslängden på Svarteborgs Pastorsexpedition så flyttade hon från Skrapeland i Svarteborg och till Kristiania, Norge 1897.09.10.Jag har försökt att leta på Digitalarkivet, men det gick inget vidare för mig, hur skall jag göra i mitt fortsatta letande efter Alma Viktoria?Jag är tacksam för alla tips jag kan få. Jag kan även tillägga att jag är på jakt efter fler Hagberg i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Berit, Det känns ju helt okej om man bortser från efternamnet. Jag skall undersöka detta närmare. Tack för att du engagerade dig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Hei, På det stedet jeg bor, Garder i Vestby, har vi hatt to familier med nevan Hagberg.A. Tømmermann og jordbruker Albert Leopold Hagberg f 1871 (eller 72) i Sverige, gift med Karoline Olette Olsdtr f 1868 i Horten.Barn: 1. Jon Leopold f 1893 i Christiania (Oslo)2. Asta Bjergljot 1895 i Christiania3. Dagmar Elisabet Marie f 13.9.1900 i Garder i Vestby.Familien bodde på småbruket Rokstibråten ca 1900 - 1901, og eide småbruket Flisebru fra 1901 til 1907 (eller 1909). I enkelte sammenhenger ble navnet skrevet Hagbær (på norsk noenlunde lik uttale som Hagberg)B. Oskar G Hansen Hagberg/Hagbær eide småbruket Lille Tomb i Garder ca 1899-1902. Oskar var født 1871 i Svarteborg i Sverige 1871. Han bodde her sammen med foreldrene Hans Gustavsson (1834 i Svarteborg) og Augusta Paalsdtr (1837 i Svarteborg). Videre bodde søsknene hans her: Gustav (f 1873 i Svb) og Hanna Pauline Hagberg/bær f 1877 i Svb. Videre hadde Oskar her en sønn, Orvald Marinius, f 1893.Trivelig om dette er av interesse.Mvh Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina M.Nordby

Jeg har ikke Emigrantskivan for hånden, men har du sjekket ut om Alma emigrerte fra Göteborg?I 1902 reiste disse 2 karene over til en Alma Hagberg i New York.-----Name: Hjalmar HagglundArrival Date: 27 Jun 1902Age: 30 yearsEstimated Birth Year: abt 1872Gender: MalePort of Departure: Liverpool, EnglandShip Name: New EnglandPort of Arrival: Boston, MassachusettsFriend's Name: Alma HagbergLast Residence: GothenburgMicrofilm Roll Number: 52-----Name: Karl KjellbergArrival Date: 27 Jun 1902Age: 28 yearsEstimated Birth Year: abt 1874Gender: MalePort of Departure: Liverpool, EnglandShip Name: New EnglandPort of Arrival: Boston, MassachusettsFriend's Name: Alma HagbergLast Residence: GothenburgMicrofilm Roll Number: 52-----

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Den Albert Leopold Hagberg som Jarleif fant er altså - som dere ser av husforhøret som ligger på SLektsforum - broren til Alma Viktoria (det kan ikke være to med det navnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Jarleif, Det är som Laila skriver att Albert Leopold är syster till Alma Viktoria. Jag tar tacksamt emot de upplysningar som du har om den familjen. Jag har hittat de barnen som du skriver om, nu fick jag dessutom namnet på barnet som är född 1900. Toppenbra. Jag tror dock att Albert Leopold fick fler barn. Du får gärna maila mig om du vill, sannes70@hotmail.com.Jag har även en Emma Charlotta Hagberg som for till Norge, enligt family search så skall hon ha gift sig 1889 med en Martin Sörensen i Trefoldighet Menighet. Men detta skall jag kanske skriva om i ett nytt ämne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Fant hennes utreise,. Hun dro sammen en Carl Oscar.Hagberg, Emma Charlotta Piga (ogift kvinna)f. 7/12 1864 i Håby, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 23/4 1889 från Annedal 193, Göteborgs Haga, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till Oslo fylke, NorgeHagberg, Carl Oskar Ogift manf. 10/8 1888 i Göteborgs Haga, Göteborgs och Bohus län (Västergötland)Utvandrad 23/4 1889 från Annedal 193, Göteborgs Haga, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till Oslo fylke, NorgeMvhHanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Hanne, Det har jag redan hittat, hon var dessutom en sväng i Norge redan 1887. Carl Oskar är hennes son. Men tack för att du engagerar dig.Hälsningar Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Hun reiste til Norge to ganger. Hagberg, Emma Charlotta Kvinnaf. 7/12 1864 i Håby, Göteborgs och Bohus län (Bohuslän)Utvandrad 9/5 1887 från Östra Haga 57, Göteborgs Haga, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till Oslo fylke, NorgeSer ut som hun har med seg en liten en i 1889.Hagberg, Carl Oskar Ogift manf. 10/8 1888 i Göteborgs Haga, Göteborgs och Bohus län (Västergötland)Utvandrad 23/4 1889 från Annedal 193, Göteborgs Haga, Göteborgs och Bohus län (Västergötland) till Oslo fylke, NorgeHanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Hanne, Jag har fått förslag på denna Alma, jag måste bara försöka att få tag på rätt bok att leta i. Och du Hanne, jag bor på Bleket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Hanne, inget namn jag känner igen. Men stan är ju rätt så stor, man har ju inte koll på allt.. :) Själv så tilhör jag egentligen Jakobsberg men jag brukar säga Bleket eftersom de flesta vet var det ligger men inte Jakobsberg, men det hänger liksom ihop på något vis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Hanne förresten, ser att du bor i Horten. Den Albert Leopold som vi pratade om högre upp i detta inlägg, skall ha avlidit i Horten, tror jag. Jag har iallafall ett kort på hans gravsten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarleif Nordheim

Jeg har nok desverre ikke flere opplysninger om Albert Leopold annet enn at han fikk en dødfødt sønn 19.11.03. Familien er så vidt omtalt i Vestby gårdshistorie, men innholdet har jeg allerede referert.Vennlig hilsen Jarleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Susann Sannefjäll

Jarleif, Nu fick jag reda på att det fanns ett dödfött barn, det visste jag inte om. Tack för hjälpen!Hälsningar Susann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.